AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.058

Orolig motorgång vid kallstart. Behöver massor med hjälp!

Bilen gäller en 325ix

Jag har ett väldigt jobbigt problem som jag inte förstår mig på riktigt, och det blir svårt att förklara men jag gör ett försök.

Om jag gör en kallstart (vinter eller sommar) så är tomgången väldigt orolig. Varvräknaren går upp och ner. Om jag gasar lite så går den bara på fyra (inte alla sex). Om jag ska köra iväg så blir det oftast motorstopp. Det känns som om motorn inte har kraft nog. Jag måste oftast vänta någon minut till motorn lugnat ner sig och fått upp tempen, sedan går den som en klocka. Men om jag har kört några mil så att motorn är varm så blir den jävligt svårstartad om jag stänger av den, och det stinker bensin som attans innan den väl startar.
Just nu har jag ett open-air filter, MEN samma sak händer med orginal filtret

Någon som har en lösning på detta?
Det jag själv tror att det kan vara är bensinfiltret, lmm eller någon vacumklocka.
Snälla.....Hjälp!

//Mecca
Glömde skriva att det är en -88:a
Se
64
Segge
320i -86
Jag hade ett liknande problem med min 320i -86. Tomgången hamnade som i självsvängning för att sedan hamna i botten och stanna. Ägaren före mig berättade om detta problem och sa att det var Luftsliden som behövde bytas. Jag gjorde detta men ingen som helst förändring. Skit kul tänkte jag, har jag nu kastat 1200:- i sjön? Höll på med detta fel i säkert 3 år. testade byta tempgivare, vakumslangar, leta tjuvluft osv men inget. Så en dag såg jag att gummibälgen till insuget var lite sprucken men verkade inte ta tjuvkuft. Den var inte Så dyr så jag köpte en ny. Den nya var ju då naturligtvis trång som fan och så råkades jag rycka lös en slang. I denna slang såg jag någonting som blänkte lite. Lika blank som en skruv. Jag blev nyfiken och började undersöka vad det var. Slangen blev stenhård just där det där blanka var. Detta var ju en luftslang och den gick till luftsliden så jag plockade lös hela slangen för att undersöka närmare. Med slangen i hand och gott ljus så såg jag att det var ju en skruv som tätade till slangen. Förstod ganska snabbt varför den var plomberad.
Den gamla luftsliden hade tjärvat ihop och låg öppen hela tiden. Den ska vara öppen när den är kall för att ge motorn extra luft och ska sedan sängas allt eftersom motorn blir varmare. Men den gamla luft sliden låg öppen hela tiden så vid normal arbetstemp hade bilen en tomgång på 1500-2000 rpm vilken sägerligen inte var så kul. En billig lösning var att plombera slangen. Det resulterade i dålig kallstart i 60 sekunder men normal tomgång övrig tid.
Ojdå, vad det här blev långt. Ska sluta ordbajsa nu.

Till ditt problem. Vet inte om du har samma motor som jag men kolla luftsliden, om du inte har någon sådan så har du en tomgångsmotor (tror jag) kolla iaf så den får extra luft när den är kall.

Det där med att den är svårstartad när den är varm låter som tändsystemsproblem. Kolla tändspolarna, en klassiker vid svårtstartad varm.
Ok, tackar.
Men mitt problem låter inte riktigt lika som ditt.
Men vart sitter luftsliden? Det går ju alltid att kolla upp det.

//Mecca
Se
64
Segge
320i -86
Den sitter under insuget. Det ska gå 4 slangar till den. 2 med luft och 2 med vatten. Tillluften kommer från gummibäljen till insuget. Frånluften från luftsligen går in baktill på insugrören. Om du inte har luftslid utan tomgångsmotor så har jag fått de beskrivet som en ganska stor svart rund sak som sitter under insuget det också. Tomgångsmotorn styrs elektriskt så det ska gå en kabel till den. Det borde bara gå 2 luftslangar till tomgångsmotorn och inga vatten eftersom den går tempen via någon givare.

oavsett vilket du har så kan du felsöka på följande sätt.
Du kollar upp vilka luftslangar som går vars. Från gummigäljer borde det gå ut En slang som delas till 2. Den ena går direkt till baksidan på insuget. Denna slang är för tomgången och du kan justera tomgången med en skruv som ökar/minsar luftföldet. Slang Två går till tomgångsmotor/luftslid och vidare till baksidan på insuget. Det du gör är att dra slang nummer 2 förbi tomgångsmotor/luftslid direkt till insuget. Går motorn jämnt på tomgång när den är kall så har du hittat felet.

Lycka till!
Nu är jag ingen supermekare, och volvo är min starka sida.
Men det låter fortfarande inte som om det skulle vara mitt problem, men eftersom det är lätt att testa ska ska jag se om jag hinner det nästa helg.

Fler förslag på fel är välkommna!

//Mecca
Jag märkte en till sak idag.
Om jag ligger på motorvägen och kör runt 110, sedan frikoppla och släpper gasen så tar det ett bra tag innan varven går ner på normal tomgångsvarv (runt 700rpm)
Till helgen ska jag byta olja så då får jag ta och kolla upp det som Segge skrev.

//Mecca
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.