|
|
|
|---|---|
|
Själv kör jag inte bilen så ofta(bygger hus) men flickvännen har sagt ett flertal ggr att det inte är någon ork när man gasar ? Och ibland så startar den inte ? När jag testar så är allt ok den varvar rätt och mororn låter bra, men om jag slår av tändningen och startar direkt så startar den inte utan ibland urtan jag får göra ett nytt försök som nästan alltid lyckas. Nu bygger jag hus och har inte servat den sen 8000mil mätarn står på 10700mil så Inspection larmar varje gång. Vill ha en fingervisning vad detta kan vara ? | |
|
Tja, en inspektion :) Antingen en 1:a eller 2:a, beroende på vilken som utfördes tidigare, antagligen en 2:a, kostar lite mer men ditt problem beror nog på att bilen inte fått service på länge. Börja med att ge bilen en inspektion och samtidigt så läser dem av felkoderna. En inspektion är en lite större service än vanligt oljebyte, det inkluderar visuell kontroll och eventuellt byte av diverse vätskor och t.ex. bromsklossar och så vidare. Vad en insp. 1 eller 2 innefattar finns beskrivet här på sidan någonstans. |
|
| Ok tackar. Funderar på om det kan vara ett dåligt bränslefilter...? | |
|
Byt luftfilter med, har det vart med 10700mil så lär det inte se så fint ut.. byt bränslefilter med... stift... men seriöst har du inte servat bilen på 8000mil???? stackars jävel som köper bilen av dig sen..... pärlan Länk |
|
|
Jo men inte av en auktoriserad BMW verkstad... Bytte bromsar mm förra året. Och oljebyte mm har jag gjort 1ggr /år. Så hoppas du är lugn nu... |
|
|
draven: Okay nu e jag lugn :-) men prova byt stift,luftfilter,bränslefilter. löser itne det problemet så kör en koll på BMW. pärlan Länk |
|
axelsson |
k&n sportfilter. är alla dem rengörnings bara? om man blåser tryckluft på själva filterat ska man olja in filtret innan man stoppar tillbaka de då? och va fan är de i så fall för olja ? :D |
|
Tack för hjälpen. Vilka stift rekommenderas ? |
|
|
Och vart köper jag bra kvalite filter ? På nätet ? Någon länk ? |
|
|
Både filter och stift kan du med fördel köpa hos BMW, de är inte dyrare än om du skall köpa motsvarande kvalitet (NGK och Knecht Mahle) hos t ex Mekonomen. Stiften som skall vara i din motor heter NGK BKR6EQUP och kostar ca 160 kr/st. Luftfiltret kostar ca 150 kr. I princip alla moderna BMW är toktjuriga om man först kallstartar dem och sedan relativt snabbt (flyttar bilen några meter eller så) stänger av motorn igen. Då dränker du tändstiften och det kan sedan bli ganska stora problem att starta och om den startar brukar den gå ojämnt ett tag. Bränslefiltret låter som en vettig investering att byta! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tusen tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.