|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Instämmer! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Bara inte BMWn körde med dimljusen på så är allt ok. Efter att ha läst båda trådarna (se dimljustråden) så verkar det farligare att köra med dimljusen på än att köra 200+ Efter att ha vandrat på morsans avdelning (rehabkliniken) och har sett "grönsakerna" som hamnat där pga för hög hastighet eller rattfylla så har i alla fall jag inte någon förståelse för folk som kör i dessa hastigheter på våra vägar... Kan tillägga att jag kör på autobahn varje år, men "trafikkulturen" i Tyskland är annorlunda, där är dina medtrafikanter vana vid att folk kommer baifrån i 240+, här i sverige tänker man inte riktigt på att bilen bakom kan ha sådan hastighet, vid en ev. omkörning, eller annan manöver... Min tanke bara:) www.stylabilen.se |
|
|
Jag tänker inte yttra några åsikter i ämnet hurvida den livsfarligt eller inte på att en glest trafikerad motorväg köra 234 km/h, men naturligtvis finns de risker. Många tycker att skillnaden på svenska vägar jämfört med tyska är stora, men efter förra årets ca 500 autobahnmil är jag tveksam. Min erfarenhet är den genomsnittliga tysken mycket väl kan gå ut i min omkörningsfil i 120 km/h där jag kommer dundrande i över 200 km/h. Tror att trafikmoralen har blivit mycket sämre även i Tyskland. Var själv nära att förpassa mig själv och 750n in i evigheten när en tysk turistbuss gick ut till vänster för att köra om en bil med hästransport där jag kom åkade i ca 245 km/h.. fick ta till vägrenen för att undvika kollision. Tycker även att många tyskar är ytterst ovilliga att flytta sig till vänster för snabbare trafik, även på frifartsvägar, vilket är olagligt där vad jag har förstått. Dom gånger de går undan (oavsett i vilket land) brukar jag köra med konstant vänster blinkers på och konstant helljusblink för att väcka uppmärksamhet. Vidare brukar jag alltid ha bromsberedskap med vänster fot (kört mest automat) BMW CS #5139 |
|
|
Det här med fri fart på autobahn, stämmer inte helt och hållet. Den rekommenderade hastigheten ligger på 130, men det är tillåtet att överskrida den så länge man gör det med hjärna. Man kan inte läsa medtrafikanternas tankar och därför bör man inte susa förbi någon i 200+, kanske inte ens när det bara är du och en till på motorvägen. |
|
kilroy |
J. Lindgren* "Den yttersta anledningen till att så mycken tid och möda läggs på trafikbrott är att uppklarningsprocenten är mycket god. När bara ett ytterst fåtal av alla inbrott, rån och mord klaras upp så hålls statistiken uppe med hjälp av hastighetskameror och andra ingripanden av polisen i trafiken." Du saknar uppenbarligen en del kunskaper när det gäller uppklarningsfrekvensen vid olika brott. Det är väl känt att uppklarningsfrekvensen vid flera vanliga "volymbrott" (cykelstölder, inbrott i lägenheter/villor) har låg uppklarningsfrekvens. Vid andra brottstyper, t ex vid mord (som du själv nämner) är uppklarningsfrekvenser betydligt högre. Att uppklarningsfrekvensen vid vissa trafikbrott (läs fartkameror/lasermätningar) är relativt god beror inte på några politiska ställningstaganden utan beror på brottets karaktär dvs att gärningsmannen tas på bar gärning och att den tekniska bevisningen är tillförlitlig. Att myndigheterna satsar mycket resurser på framförallt fartkameror beror i första hand på ekonomi och inte politik. Lönekostnaden inom polisen tar en mycket stor del av budgeten och fartkamerorna är ganska lågintensiva när det gäller lönekostnader. "Om antalet trafikbrott inklusive ej anmälda men approximativt begågna skulle representeras i polisens statistik så skulle uppklarningskvoten bli oändligt liten". Det finns inget som heter approximativt begångna trafikbrott, varken rent juridiskt eller rent språkmässigt. "Approximativt" är i huvudsak en matematisk term som betyder "ungefärlig". Man kan approximera antalet brott men kan aldrig kalla ett brott approximativt begånget. Trots att uppklarningsfrekvensen vid vissa trafikbrott (se ovan) är förhållandevis hög är det fortfarande så att den egentliga uppklarningsfrekvensen är mycket låg eftersom det egentliga antalet trafikbrott är mycket högt. Om 100.000 svenskar kör för fort någon gång per dag och man samtidigt bötfäller 1000 personer per dag med hjälp av fartkameror så är den egentliga uppklarningsfrekvensen ändå bara 1 %, dvs lägre än för cykelstölder. Det kan jämföras med om en norrlänning stolt berättar att han slagit ihjäl 2 myggor (knott) samtidigt som vi vet att skogarna i Norrland under sommaren är fyllda med ytterligare 10 miljoner knott. "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
kilroy |
Paap* Flera försäkringsbolag, bl a IF, anger tydligt att livförsäkringen gäller även vid självmord. Regeln verkar vara att om försäkringen tecknades minst ett år innan självmordet så gäller försäkringen. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Iwarsson: Helt rätt! Se bara till att riskera ditt eget liv och inga andras när du kommer dundrande i din förhoppningsvis välskötta kryssare. Själv finner jag lyckan i massa annat än att susa fram i 245. Tillexempel ligga och mullra amerikansk åtta i 110 :-D |
|
|
Iwarsson, ojoj vad jag sken upp när jag läste ditt inlägg! Jag kör för fort. Tycker dock att man ska få leva sitt eget liv. Om jag kör på en tom(eller nära på) motorväg så är det mitt problem om jag dör pga. däckhaveri eller liknande. När jag nu pendlat (i stort sett helt lagligt) så har jag sett folk som kör lagligt men gör manövrar som är mer trafikfarliga i rusningstrafik än mina eventuella fortkörningar på tomma vägar. Vad gör polisen åt sånt? Inte ett skit! Polisen har vid flera idiotmanövrar legat inom synhåll men de ignorerar det hela. Det är väl för jobbigt att sätta dit folk för vårdslöshet i trafik om det inte gäller fortkörning! MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
När jag kör bil då ser jag ett o annat men ner jag sitter i lastbilen en hel dag då syns det att vissa har fått körkort i julklap eller konrfleks paketet. Finns folk som kan utnytja gammal liten skrotig toyota till såna gränser så att jag undrar om vissa saker är verkligen möjliga o sen finns såna som man kan skriva om länge.... Som t.ex. försöka flytta på en lastbil på 40-45 ton med en skoda eller att det är väl svårare att köra om en 14m lång ekipage än en person bil eller som håller samma hastighet? Efter x antal mil o timmar i både "den stora" o "den snabba" kom jag fram till en slutsats: repa inte min bil! Då håller man avstånd till andra bilar o samtidigt sparar på hälsan. O grabbar: vad görde BMW under andra världskriget? Motorcyklar o främst flygplan. Så om man köper en BMW så köper man ingen bil itan en markbunden flygplan o det är ingen större skilnad mellan 100 o 200 förutom att det är dubbel så fort o dubbelt så roligt :) Sen är blinkers o speglar "extra utrustning" på vissa bilar... Mvh Peter |
|
|
vem har inte sett en polisbil (utan ljus) susa förbi i 140-150 km/h ???? Ett antal ggr vågar jag påstå, sist svor jag i en timme att jag inte hade en kamera med mig då jag blev omkörd mellan sandviken och gävle kl 05:00 på morgonen...hade varit kul att lägga ut det här på nätet... Själv har jag slutat överskrida hastighetsgränserna då det är mycket trevligt att ligga i högerfilen och njuta av Bach i min 520:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.