|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
kilroy |
J Lindgren* Du glömmer att VARJE överträdelse av hastighetsgränsen är ett lagbrott, oavsett om det upptäcks eller inte. Varje dag bryter minst 100.000 trafikanter mot hastighetsgränserna. Varje dag bryter säkert lika många cyklister mot någon eller flera trafikregler, utan att åka fast. Det ger en ofantligt liten uppklarningsprocent, trots förekomsten av trafikkameror. För övrigt tackar jag för tipsen när det gäller att ringa polisen eller kontakta SCB. Jag har troligtvis större erfarenhet än de flesta forummedlemmar, både av polisens arbetssätt och det material som SCB har. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Men exakt vad är det att argumentera mot? (: kilroy, du får nog engagera dig litet mer i ditt tänkande. Mörkertal finns per definition inte representerade i statistik. Det är först när en person ej kan identifieras eller då ägaren till fordonet i fråga som blivit fotograferat ej tillkännager vem som körde fordonet vid den aktuella tidpunkten som hastighetsöverträdelsen belastar uppklarningsstatistiken negativt. De övriga fortkörningarna där någon fälls, vilket är det allra flesta, med hjälp av kamerorna, bättrar på polisens uppklarningsprocent. Det bättrar på polisens statistik. Det är bra för polisens statistik. Det ställer polisen i en bättre dager. Jag kan säkert skriva det på 20 fler sätt, men det är väl knappast nödvändigt? (: Jag förstår inte vad det är att inte förstå? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Paap Reeder |
kilroy! Så här är det ang självmord: givetvis är det inte straffbart "i vanlig mening" att begå självmord men straffet kommer sig i att livförs inte gäller. Själv sover man gott där uppe eller där nere (... om man blivit klockad när den elektroniska fartbegränsningen hackar frenetiskt i chipen) ... medans de anhöriga får det lika knapert som innan. MVH /// Paap R |
kilroy |
J Lindgren* Per definition är varje hastighetsöverträdelse som görs ett trafikbrott, oavsett om brottet anmäls och oavsett om någon döms. Saxat ur brottsstatistikredovisningen från SCB (hämtat från www.scb.se/statistik): "Kvoten mellan det faktiska antalet brott och det anmälda (synliga) antalet brott kallas för mörkertalet. Mörkertalet varierar för olika brottstyper, vilket medför att statistiken över anmälda brott ger olika bra bild av brottsligheten. Avgörande för om ett brott blir registrerat är dels möjligheten att upptäcka brottet, dels viljan att anmäla brottet till polisen." När det gäller trafikbrott rent generellt är mörkertalet ohyggligt stort. I praktiken innebär det att inget brottsområde i Sverige har ett sådant dåligt förhållande mellan antalet i verkligheten begångna brott och antalet uppklarade brott. Detta faktum är man mycket väl medveten om från berörda myndigheter och det är mot den bakgrunden man skall se de olika insatser som görs (läs t ex fartkameror). Paap* Det är kanske så att livförsäkringen inte gäller vid självmord, du verkar mer uppdaterad i frågan så du har säkert rätt. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Ops hade missat denna tråden. Lider med dig J.L vet att du kör mycket. Hoppas att det löser sig på bästa sätt! |
|
|
kilroy, du argumenterar helt i onödan. Poliskamerorna höjer polisens uppklarningsprocent. Så är det. Om antalet trafikbrott inklusive ej anmälda men approximativt begågna skulle representeras i polisens statistik så skulle uppklarningskvoten bli oändligt liten. Nu är så inte fallet. Det har även du tydligen koll på. Det här har blivit någon kvasivetenskaplig diskussion helt skild från ämnet och jag har faktiskt ingen lust att engagera mig vidare i den. Klart slut. (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Tyvärr är det så att ett ökande antal detaljerade lagar medför att fler brott begås. I en perfekt med felfria människor med situationsanpassade lagar istället för detaljerade sådana skulle troligen brotten minska. Dvs på tom väg innebär hög hastighet att hotet består av en eventuell ond bråd död pga av mycket plötslig hastighetsminskning, men vore inte relaterad till myndighetsingripande. Full fart utanför tex. en skola = hårt straff. Detta skulle dock ställa höga krav på polis- och rättsväsende och inte minst förarna själva och faller tyvärr på inbyggda mänskliga brister. Lets face it många människor har pga personliga brister (tex DAMP) svårt att förstå konsekvenser och vad som hotar andra och vad som "bara" hotar dem själva. Har själv en nära släkting och en bekant som inte borde fått körkort pga sådana problem. Den ena krockade två gånger innan hon fick körkort, vilket är oacceptabelt och har sedan krockat en eller två gånger till och troligen ställt till med andra mindre besvär för sina medtrafikanter. Dock borde hastigheten kunna ökas på många sträckor som håller mycket hög standard, som tex E4 söder och norr om Jönköping. Är alla medvetna om den högre hastigheten blir de (förhoppningsvis) även mer uppmärksamma på omgivande trafik (Yes jag vet vad jag skrev om personliga brister ovan). Och nu en rejäl OT. Det var fortfarande straffbart att försöka sig på självmord i UK på 1950-talet och britter som misslyckades med det under 1700-talet blev avrättade och deras egendom drogs in till staten. (Tyvärr kan jag inte ange källan eftersom ett ex nöp boken vid en separation) Mvh Mikael |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Paap! Livförsäkringar vid självmord kan faktiskt visst utfalla anhöriga!!! Det gjorde mina barns Mammas! R.I.P MVH Patrik |
| psykisk ohälsa är ett skäl som gör att inte livförsäkringen kan dras in t.e.x. | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
De som tar sitt eget liv lider ju onekligen av psykisk ohälsa!! MVH Patrik |
Oj då! Vad var det den här tråden handlade om igen? Just det, hoppas att allt löser sig till det bästa för dig J.L! MVH Patrik |
|
Herr Gaspedal: "Har denna otroligt duktiga polisman, som antagligen förstört livet totalt för en stackars 20-åring, någonsin kört på Autobahn? Det känns inte riktigt så... " Tur att han förstörde livet för 20-åringen innan denne förstörde livet för någon annan och sig själv. |
|
|
Trafik är speciellt..... inget retar andra lika mycket. Kör någon lite för fort tar det hus i helvete. Varje dag dör +30.000 !!!!!!! barn pga att de inte får rent vatten/mat/vaccin men vi bryr oss inte ett skit. |
|
|
Om någon blåser förbi er på Autobahn i 200+ tänker man då att han är en livsfara för allmänheten som inte har något trafikvett? På E4 upp till Mantorp i lördags var det väldigt lite trafik mellan 07-09 på morgonen och jag blev omkörd av ett par autobahn lok SL55 Amg var en det var helt odramatiskt jag låg på 140 dem ett ett par km/h snabbare inga problem. J.l körde en annan väg, men trafiken borde inte varit mycket mer där och med en större tex tysk bil är kan man koncentrera sig på körnigen i hög hastighet istället för att hålla sig på vägen som i många andra bilar. Det finns ju trots allt vägar med fri hastighet bara ett par timmar från min ytterdörr och hade det varit rent livsfarligt med vägar med frihastighet HUR kan ett land med 10 ggr mer inv och minst lika många fler bilar ha valt att låta folk köra 234 km/h helt lagligt?? För att dem är dumma i huvudet? Mpower |
|
| Betan: Med precis samma resonemang kan man hävda att det är helt OK att köra med 0,5 promille i blodet för det får man i Tyskland. | |
|
pruttgas: det är 0 promille i tyskland. |
|
|
CiM: Fel. Rätta mig gärna med källinformation. Annars kan du gå in på MHF.se om du vill se andra siffror. |
|
|
BMW_MAN: Det är därför man är fadder för att stilla sitt samvete. Sen är det väl OK att köra lite lagom fort men nu pratar vi 234 km/h. Jag har också kört så fort någon gång på svenska vägar men jag tyckte inte det kändes speciellt säkert eller omtänksamt mot medtrafikanterna. Det var kul som attan men det är en annan femma ;-) |
|
|
Ärligt talat vilka resonemang det finns i denna tråden! VEM köper en bil med V12 för att köra max 110 km/h alltid? För att det accar så bra upp till 70, nej! Såklart som det finns olika fingeravtryck så finns det olika personligheter och olika uppfattningar om vad som är farligt eller inte... Läs hela tråden om igen. Den handlar om en incident som endast resulterade i ett polisingripande. Ingen har omkommit, blivit skadad eller ens i närheten. Om man ska måla fan på väggen så gör det hemma ENSAM. Eller tycker ni det är så fantastiskt med det svenska överförmyndariet att ni njuter av strypkoppel också? Det är tack vare människans konstanta drift efter att hela tiden flytta gränserna framåt som gör att vi alla kan ha en bil, telefon, dator, cykel you name it. Hade alla resonerat att det är farligt, onödigt eller komplicerat hade vi alla bott i hålor i skogen och jagat bäver med sten eller nej det är kanske farligt. vi skulle nog käkat gräs.... Välj själva vad ni är för typ av människor , vad ni gör mellan krubba och gravsten om ni vill stå vid sidan och se på eller gör som andra att ni lever fullt ut. Jag lever hellre ett kort rikt liv än tynar bort bland bruna tapeter med en rullstol som kompis och är såååå bitter för att jag minsann alltid har gjort rätt... |
|
|
Klockrent inlägg Iwarsson :) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.