|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
vad är påföljden för vårdslöshet i trafik? förvånande att du fick ett så milt bemötande av polisen som stannade dig, J.L. Jag har själv åkt fast i de trakterna i betydligt blygsammare hastigheter och det var inga vänliga ord jag fick höra direkt. Tänkte du tanken att inte stanna? |
|
|
VARFÖR skulle man försöka smita... inget blir bättre av att försöka smita... ___ Bilbloggen: Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
J.L! Var polisen ensam sa du!? Vid nekande till denna överträdelse har polisen mycket svårt att styrka denna fart utan vittne. Hade du dessutom medtrafikant(er) som skulle styrka din historia hade du med största sannolikhet ha klarat dig med körkortet i plånboken! Säkert försökte han skrämma dig lite med snacket om vårdslöshet för att få dig att erkänna och skriva på!! Känner ett par stycken som råkat ut för samma sak som du, men blånekat. Lite utdragen procedur men de fick behålla lappen! En av mina kompisar försökte med samma sak men den ensamme polisen visade sig ha kamera i bilen så hans körkort rök! MVH Patrik Min älskling Länk |
|
Praxis listan stämmer nog bra. En kompis till mig blev tagen när han höll 180 på 90 väg med sin trimmade EVO med 6 pers i bilen. 7 månader kom han undan med... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
M635 Forever, Är det dock en civilpolisbil med kamera och de använder kameran vid fortkörning behåller du dock enkelt körkortet. För att relevant data ska gälla måste kamera och mätutrustning i bilen ha justerats årligen - något som tokslarvas med :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Man skall alltid blåneka.... Om de hade tappat kontakten med dig har de inga bevis på vem som egentligen körde bilen!, du kan ha stannat till och bytt förare eller att du fick tillbaka din bil under den tid även om du var som ensam förare, de har då inget att komma med! Har de tagit någon bild på dig framifrån där de utryckligen kunde klargöra att det var du som körde bilen? dvs. under tillfället vid uppmätt hastighet på 234 km/h??? iom att du ansåg till och med att du endast körde 180 km/h bör du motstrida deras uppgifter, om dessa verkligen stämmer och under hur lång sträcka mättes det och på vilket sätt?? Att du bara swishade för bi räcker inte som bevis för dem! Lycka till.. PS. ifall ni var flera i bilen så skall ni skylla på varandra! ;) Vi bytte chafför innan , eller jag sov vet inte vem som körde? det besta skulle ha varit att köra ifrån polisen samt stanna upp bilen där alla ställer sig i led och inväntar polisen. Sedan kan Polisen försöka göra sitt jobb lika bra som de gör vid villa inbrott!!!! Då finns det andra lagar som gäller! |
|
|
Smita gör man med hojen, inte med bil! Det är bara att fortsätta köra utan körkort, det hade jag lätt gjort, men kör lagligt då! |
|
|
Tyvärr så gör inte polisen samma insats vad gäller inbrott och liknande... inte vad jag har varit med om iaf. Hade inbrott i min 325'a för några år sen... jag ringde polisen medans jag sprang efter rånarna... detta var natten mellan fredag och lördag.. svaret jag fick av den j***a f****n var att dom inte hade nån möjlighet att hjälpa till och att jag skulle höra av mig på MÅNDAG(!!!!!) och göra en anmälan! På lördag förmiddag hade dom poliskontroll 2km från mitt hem, den kontrollen bestod av ca 10 polisbilar och jag vet inte hur många poliser... är detta verkligen vettigt?!?! Vad händer om man blir knivhuggen eller nåt... "nä du kan väl ta taxi till akuten... vi sitter här och putsar våra fartkameror". Sånt gör att iaf JAG tappar totalt förtroendet för det svenska rättsväsendet! Och vårdslöshet i trafik som dom kan skriva om i tidningen skulle vara folk som blåser förbi en busshållplats, 1m ifrån och i 70 km/h, med 10-åriga barn som leker och skojar... men nänä... det låter inte lika fräckt i tidningen med ett så lågt tal. Va trött man kan bli ibland. /Magnus |
|
|
Kom i håg att J.L redan har erkänt brott så det är helt meningslöst att hålla på med metoder som man kan göra för att klara körkortet. Man skall dessutom komma ihåg att polismans ord väger oerhört tungt i en rättegång. Många menar att det är så enkelt att behålla körkortet bara man nekor och hävdar vissa saker... Lasern eller polisbilens video har inte kalibrerats, förväxlingsrisk för att man kommit runt ett krön och för några sekunder tappat kontakten med den efterföljande polisbilen (har man otur han de få med reg nr)... Hur vanligt är det egentligen att man klarar sig för att man nekar på plats och drar det hela till rättegång. I många fall krävs ingen teknisk bevisning och har det gått så fort som 200+ så brukar det räcka med en ensam polis vinnesmål för att det skall bli fällande dom för antingen fortkörning eller vårdslöshet i trafik. Så pass tungt väger polisens ord. Många har säkert "kompisars kompisar" som har kommit undan med hjälp av ovanstående metoder... Eller så e det bara skrönor. |
|
|
Angående polisens prioriteringar.. Var tror ni pengarna finns? I trafiken där de kan ta 10 bälteslösa förare i timmen eller ett inbrott som kan ta hur länge som helst att klara upp..? Och OM den skyldige hittas så blir det en massa dyr rättegång som den naturligtvis menlöse tjuven inte kan betala = staten pungar ut cash. Jag tror att jag har läst nånstans att "bötes intäkter" är medräknade i STATSBUDGETEN (Finland). Utan dessa böter så går hela polisväsendet back en massa pengar. Skrämmande, men logiskt om man försöker tänka som en politiker. |
|
|
Bara att vänta och se vad som händer... BMW CS #5139 |
|
|
J.L Jag vet hur det känns. Allt e bara tomt. Det jobbigaste är att leva i ovissheten... Det är en sak om man kört typ 40 km/h för fort så att man vet att det blir 3 mån. Men när man riskerar att vara utan körkort i bortåt ett år så mår man inte direkt helt hundra. *jag lider med dig* |
|
Paap Reeder |
... glöm inte att polisen ytterst styrs av våra politiker. Just nu är det inne inför valet att rädda liv på sätt som berör alla nämligen trafiken. Ingen vill bli omkörd ... för då är jag bättre än du ... och därför monteras fartkamror upp för 400 mille och det räddar 15 liv!! Om Astrid Lindgrens sjukhus skulle få 400 mille att studera och ta fram handlingsprogram för exvis blodcancer hos nyfödda skulle man spara uppemot 150 liv ... men det vare sig syns eller hörs på avsett sätt i valdebatten. MVH /// Paap R OBS jag är inte för fri fart eller nått dylikt men ett visst vett bör man anlägga på var man kan rädda flest liv: inom trafiken eller sjukvården! MVH /// Paap R |
|
Jag liiider med Dig, J.L... Hoppas det löser sig till det bästa möjliga! /Anders |
|
|
Paap Reeder: Du har så rätt!!! Tänk om pengarna satsades på mer behjärtansvärda saker, så som vård av barn, vård av gamla, skola, mm... /Anders |
|
|
Paap, Dagens inlägg. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Å andra sidan Paap och ni andra! Skulle polisen och politikerna se mellan fingrarna en längre tid betr. trafiksäkerhet och övervakning, hur skulle det se ut då? Skulle tro att många fler skulle ta sig friheten att färdas för fort och även att rattonykterheten skulle öka. Dessa siffror som talas om är baserade redan under väl övervakade förhållanden, skulle dessa ej ses över och uppgraderas utan nedgraderas,är vi snart i nivå med Spanien där det är ovanligt att innan arbetet besöka det lokala cafeet med en liten solisombra som apertif till morgon kaffet!! MVH Patrik Min älskling Länk |
kilroy |
Om man gör en riskanalys av ett antal företeelser i samhället, dvs förväntad avkastning i förhållande till investerat kapital, är det inte säkert att varken trafikkameror eller cancerforskning är det mest optimala att lägga pengarna på. Om man räknar strikt ekonomiskt så är det kanske mer optimalt att lägga pengarna på att installera alkolås i alla bilar...eller att installera automatisk hastighetsbegränsning i alla bilar där ägaren är under 25 år. Politikers beslut styrs ju inte enbart av ekonomiska motiv, inte minst i valtider är det vanligt att rent populistiska motiv styr pengaflödet. Oavsett vad man prioriterar så finns det alltid fullgoda skäl för andra prioriteringar. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Paap har rätt. I mina ögon är den enda anledningen till att man riggar nya kameror, inför trängseltullar och annat tok handlar som så vanligt om en sak: Cash till kassan, speciellt när sossarna regerar. Inför val lovar man guld och gröna skogar men det brukar sällan bli så.... Jag kommer rösta blått trots att jag åker Volvo. :-) Flåklypa |
|
|
Ibland kan man sitta i timmar o undar var alla pengar tar vägen... Vi får vara glada att polisen trevlig o är inte så som i USA eller i Ryssland - slår först, frågar sen. Det skulle oxå behövas lite av i Sverige :) Åkte fast för ett par år sen på 70 som blev ombygdd till 50 o hade 84 på mätaren. Pga yrket fick jag behålla lappen men det kostade nära 5000kr o det kan jag tacka för men om nån stjäl som Z3 Magnus skriver så kan man undra änu mer vad är rätt idag? Men o andra sidan, visst tar polisen först det är lättast o det svåra sen... Polisen är ju inga kamikaze : ) MVH Grabber |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.