AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.651

bmw körde i vansinniga 234km/h!

Sida 2 av 7
Mikael - Nog fan är 234 km/h just vansinnigt om det sker på allmän väg där andra trafikanter vistas. Du är uppenbarligen inte medveten om konsekvenserna av en olycka i den hastigheten. Eller vad som händer om man får punktering eller en fågel i rutan eller en grävling i grillen när man kör 234 km/h. Ta gärna reda på det så vågar jag lova att du "omprövar dina hastighetsgränser"...
Problemet när man kör så in åt h-vete för fort på svenska motorvägar är att ingen väntar sig att det kommer någon blåsande i dubbla hastigheten bakifrån. Jag har en känsla av att det är vanligt att man inte kollar i backspeglarna innan man byter fil.

/Anders
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Körde själv i 265Km i går mellan nyköping-norrköping obs en kort stund inga bilar i närheten odramatiskt.
anders129, jo det är ju absolut det man mest är rädd för, när man kör riktigt för fort.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
*rodnar*

/Den körkortlöse

BMW CS #5139
O fan.
Vad sade poliserna....flytokiga eller lunga men berättade gärna om möjliga påföljder?

Flåklypa
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Var ute o åkte med tjejen i hennes Clio o blev stoppade av polisen på en rutin kontrol - det var hennes första gång! Gissa om hon var upphetsad? :)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
De va bara en ensam polis och han var supertrevlig, inget ont alls om honom.
Han hade förståelse för att köra fort nån gång, men tyckte detta var "lite väl" fort =)

Han berättade för mig att sådana här grova hastighetsöverträdelser normalt rapoteras som vårdslöshet i trafik, men om jag medverkade (dvs. erkände på plats) så rappoterar han "bara" hastighetsöverträdelse, mkt pga. att omständigheterna var bra, med bra väg, lite trafik, bra väder samt en bra bil.

Skall jag var ärlig tror jag de är jävligt kört för mig, men klara jag mig med 8 månader och böter skall jag lova att köpa trisslotter för alla mina pengar och dela eventuell vinst med alla autopower-forum-medlemmar =)

BMW CS #5139
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
J.L tråkigt att höra att du blivit av med kortet.

Om du behöver körkortet i tjänsten, så anses det som en förmildrande omständighet. Skriv ett brev så får du förhoppningsvis avdrag på spärrtiden.

___
Bilbloggen: Länk
Det kan bli så att en åklagare bedömer att det blir vårdslöshet och då blir det dagsböter och skit.
Dock är vårdslösheten ett brott och har egentligen inget med körtkortsingripandet att göra. Straffet för vårdslöshet i trafik beslutar Tingsrätten och det blir förmodligen böter. Dom bestämmer inget om hur länge du skall bli av med körkortet.

Däremot kommer ärendet efter Tingsrättens beslut att tas upp av Länsstyrelsen som beslutar hur länge dom skall dra in ditt körkort. Du kommer att få ett brev från Länsstyrlsen där du kan redogöra för dina omständigheter som i sin tur kan påverka indragningen. Säg att du skulle vara handikappad, då lär du få ett snällt straff.

Är det första gången du åker dit för fortkörning?

Flåklypa
Anders: Om du läser om mitt inlägg så inser du att du inte behöver frukta att jag susar om dig i 230 på en svensk (eller ens tysk) väg, utan att jag snarare i mycket delar din åsikt. Vidare har jag svårt att tänka mig att någon ligger i timmar kör i en sådan hastighet. I de fall det sker är det troligen som för J.L. dvs. en kortvarig glädjeyttring på en solig och biltom väg med god sikt innan man saktar in igen.
Jag har bara varit med om att höger bakdäck har gått sönder och det var rätt så odramatiskt, men det skedde i 120 med en tungt lastad skåpbil och hade troligen varit mycket värre om det skett på framaxeln och i högre fart. Däremot var det rätt läskigt när jag låg i momsad fart på E18 och passerades av en bil i långt högre fart som drämde in i en kaninstackare som formligen exploderade när den träffades av stötfångaren. Hade det varit ett rådjur hade det gått värre för dem som körde i den andra bilen som inte ens saktade in efter tillbudet.

Mvh
Mikael
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hur fort gick det egentligen som mest?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Mugge:
visst är de tråkigt, men gjort är gjort och de är inget att vara ledsen över nu... de är mitt eget fel, och jag kan absolut inte skylla på nån annan.
Nu är de bara att hoppas på att komma så lindrigt undan som möjligt (även om jag själv tror jag ligger ganska illa till )

Flyklåpa:
tyvärr har jag två tidigare fortkörningar på samvetet, dock bara böter dom gångerna....

De enda positiva är väl att polismannen inte rapporterade mig för vårdlöshet, då hade jag väl garanterat åkt på de, (även om de kanske är stor risk att jag gör de ändå)

Skall direkt på måndag kontakta Trafikjuristen för att ta de av hans mallar för svar till länsstyrelsen, jag har faktiskt flera skäl (fullt sanningsenligt) för förmildrande omständigheter, får hoppas på de bästa.

Får säga att de verkligen är en imponerade arbetsinstats som läggs för ett sådant ärende, som någon tidigare nämnde får man verkligen hoppas att samma energi läggs ner om tex. jag drabbas av inbrott i bostad eller bil, eller blir rånad eller liknande....

Visst är Sverige fantastiskt!

BMW CS #5139
Kan lova att det inte läggs lika mkt tid på ett bilinbrott..fråga mig, jag vet.
Fick inbrott i vintras..ringde och anmälde och polisen frågade om det fanns nå spår på platsen efter tjuvarna. Svarade att inte så gott jag kunde se. DÅ kom de inte ens och kollade. Har inte hört nåt från polisen sen des. Läste även i lokaltidningen igår att en äldre fabror hade vaknat mitt i natten av att en inbrottstjuv lyste han i ansiktet med en ficklampa. Tjuven blev skrämd och stack. I alla fall..på slutet av artikeln stod det att polisen hade varit dit dagen efter och tittat till honom och att han mådde bra!!..HALLÅ! man kanske åker dit när det hänt!
Men nej då..alla pengar som har med polisen att göra verkar gå till de jäkla så kallade "livräddarna" fartkamrorna...för fartsyndare...det är ju faktiskt det värsta brottslingar som finns inom sveriges gränser! SUCK!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
heltsonika:
Har ingen större koll på hastigheten, men blev faktiskt uppriktigt mycket förvånad när polisenmannen sa att jag hade för 234 km/h, hade själv gissat på ca 180-200 km/h nånstans

spookshow:
De heter "trafiksäkerhetskamera", inte fartkamera ! =) hehe

BMW CS #5139
hehe my mistake! Sorry :-)
Lycka till i alla fall, hoppas det inte blir allt för hårt!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Ci
531
CiM
325ciM-04
har för mig att nån körde mellen GBG och borås i hög fart och han kom billigt undan.

J.L : kolla upp det , det kanske kan vara till hjälp.

lycka till!!
Mikael - Problemet med även kortvariga glädjeyttringar (riktigt bra uttryck! :)) är, som flera andra har sagt, de andra trafikanterna. Utan att känna J.L. så misstänker jag att han är hyfsat bra på att köra bil. Tyvärr är väldigt, väldigt många oerhört usla på att köra och det är dom som jag oroar mig för.

Det finns som bekant ett antal av- och påfarter och körfält på alla vägar och även om man tycker att kusten är klar så kan det helt plöstligt komma nån dåre som vinglar ut från en påfart eller byter fil. Självklart är inte risken särskilt stor för att det ska hända, men den FINNS och därför anser jag att man bör undvika glädjeyttringar på allmän väg så långt det är möjligt. I 234 km/h kommer påfarter och andra bilar VÄLDIGT fort, så även om vägen ser tom ut just när glädjeyttringen börjar finns det stor risk att förutsättningarna ändras på bara några sekunder.

Jag kör själv för fort ibland, tro inget annat, men närmare 250 har jag aldrig kört på allmän väg och kommer aldrig att göra. Inte på grund av att jag inte litar på mig själv eller på bilen, utan på att jag inte litar på de andra trafikanterna.

J.L. - Jag hoppas på det bästa för din del, men tyvärr tror jag att du har rätt i ditt antagande att du ligger illa till. Hastigheten var lite för hög för att Länsstyrelsen ska låta det passera och två tidigare fortkörningar förbättrar ju dessvärre inte oddsen. Men som sagt, jag hoppas det löser sig så bra som möjligt för dig. :)
J.L Grattis till årets rekord.

Det skulle varit en bild i tidningen där du sitter på huven med tummen upp.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har själv åkt fast i 200 km/h. Jag hade 250+ km/h på mätaren. Men jag åkte "bara" dit för 200 km/h. Detta var på 90-väg.

Jag körde alltså 110 km/h för snabbt kl 14,40 en söndageftermiddag i normala trafikförhållanden. Resultatet...

8 mån utan körkort och 2000 kr i böter (max för fortkörning).

Om det var på E4 som "J.L" torskade så är det ju fullt jämförbart med min fortkörning. Hans överträdelse är ju då 124 km/h mot mina 110 km/h. Jag tror han klarar sig med 8-10 mån utan körkort och 2000 kr böter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.