|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Lysande skrivet - igen. Mera lättsamt: Min klocka kostar sju ggr mer än den "bil" jag kör omkring med nu, svårslagen kvot haha?!... :) |
|
|
larssss "Människor köper de här sakerna av vitt skilda anledningar." Håller med dig till 100% där larssss. Det är det som jag tycker är så fachinerande vad det är som driver oss människor att göra olika val. Vad är det tex för drivkrafter som får en att lägga 7 ggr så mycket på klockan än på bilen, det är det jag är så nyfiken på och vill veta. Om jag har missat poängen eller ej låter jag vara osagt. Vad jag försöker förstå är just vad som är poängen med att tex åka i en billig bil men ha en svindyr klocka. "Så vad ger dig rätten att bestämma vad som 'optimerar upplevelsen' för andra människor." Har aldrig försökt bestämma över någon annan, försöker bara förstå vad som driver andra. Jag säger bara att en Rolex kommer långt ned på min lista över prion sp jag måste vara fetrik för att köpa en, andra svälter ju för att kunna äga sin Rolex. Som du säger så handlar det inte om "mätbara saker" utan om andra saker, det är dessa jag försöker förstå. Har som sagt rätt många bekanta med dyra Rolexar (och andra ur) och det som driver dem verkar vara att det vill tillhöra den "fetrika" gruppen. När de nu tyvärr inte gör det så kan de i alla fall skaffa sig ett av de attributen som de fetrika visar upp sig med, Rolexen, Pengarna räckat inte till en Ferrari, Villa på Djursholm coh en Strorebro Royal Cruiser nere vid marinan, men en Rolex gick det att gnida ihop till i alla fall. Där fattar jag vad för "icke mätbara" värden som driver dem. |
|
|
Tyckte artikeln larsssss länkade till var rätt intressant, mannen som köpte en Rolex Explorer. Just att två personer kan köpa en produkt av helt skilda anledningar. Samma sak som med en BMW eller Mercedes-Benz, somliga köper den för att den är en cool bil med status, andra för produktens upplevda kvaliteter. För somliga är det en kombination. Jag håller med författaren att det är en nackdel med imagen kring Rolex, jag hade gärna ägt något ur ur (hi hi) professional-programmet men gillar inte just inte det faktum att somliga direkt tvärsäkert "vet" att man valt uret pga imagen och statusen. Men man väljer ju inte sina saker pga vad andra tycker... /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Varför skulle det vara så konstigt att man åker i en billig bil, men har en dyr klocka? Vem är det som bestämmer att bilens pris är viktigare än klockans? Det verkar som om du vägrar att acceptera några andra anledningar till att köpa en dyr klocka än att man vill "glänsa" med den, BMW_MAN. |
|
|
BMW_man, ok det var ju en mer nyanserad syn på det hela även om vi får 'agree to disagree' om vissa saker. Jag kan inte påstå att jag alltid och fullt ut förstår drivkrafterna heller, inte ens min egna. Kul är det i alla fall att vi tycker olika, hade ju varit ett tråkigt forum annars :) Olof, jag förstår precis hur du menar. Det är inte så kul att kastas in i ett fack, och vissa saker har en tendens att bidra till det. Ska man låta bli och låta dem andra 'vinna' eller ändå ta hänsyn till hur man uppfattas? Svårt ibland det där, även om det inte händer så ofta i mitt fall, och på sätt och vis kanske är ett behagligt problem om det gör det... |
|
|
BMW_MAN Det verkar som du har ett stort bilintresse och därför kan avsätta mycket pengar på din bil och det verkar ju anses av dig som helt befogat, men du får väl även isf acceptera att andra människor har helt andra intressen som dom värderar högre än en j-a bil... Det finns flera olika intressen för klockor och det avspeglas ju ganska omgående på vännerna i din omgivning och vissa klockintresserade här. |
|
|
"Det verkar som om du vägrar att acceptera några andra anledningar till att köpa en dyr klocka än att man vill "glänsa" med den, BMW_MAN" Inte alls, jag tycker bara det är roligt höra andra argument för varför man väljer vissa varor. |
|
|
Larssss, bunf mfl. Problemet är att jag lider av precis samma symptom som jag tror flera gör här. Jag kan lägga omotiverat med pengar på vissa saker (som inte har mätbara drivkrafter/värden) medans det gör ont att lägga pengar på andra saker. Ni säger att jag inte har kommit tillräckligt långt i min utveckling. Jag känner tvärs om, snarare för långt, förr kunde jag köpa en dyr klocka, fin bil eller något annat bara för jag ville ha det och vara glad. Nu börjar jag ifrågasätta varför jag gör sådant och vad det är för skumma krafter som driver mig till "ologiska inköp". Som varför mår jag bättre för att jag slänger ut pengar som inte är mätbart bättre än något annat.... Det var bättre för när jag bara köpte något och så var det bra med det. |
|
|
Kan berätta varför jag köpt min. 1, Har alltid velat ha just den modellen för jag tycker den är vacker/snygg. Varför då ingen kopia? Ja utöver att jag tycker det är fånigt at gå runt md kopior eller annat så: 2, Hur jvligt det än blir för mig någon gång i livet så har jag en försäkring. Skulle jag bli pank, utblottad eller ngt annat hemskt kan jag alltid sälja klockan och det för betydligt mer än vad jag gav för den. 3, Just då i mitt liv kunde jag betala för den, det skulle jag inte kunna göra idag. Sedan finns det naturligtvis sentimentala/historiska skäl (även om de inte i sig spelade in på köpe), tex att Rolex ersatte ALLA som flög för RAF under andra världskriget och som hade sådana klockor och som blev av med dem i tex fänglser och annat. SÅDANT skapar historia. Vad bträffar tex Breitling vet jag inte alls varför de förknippas/ förknippar sig själva md just flyg? Kanske ngn kan berätta? Tror själv det bara är en gimick. Har de inte ett ankare på en av visarna??? *BAWORAK* |
|
|
BMW_MAN: En sak som slagit mig är ju att visst gör man bättre affärer när man tänker igenom allt och ifrågasätter det egentliga behovet, inget snack om den saken. Det är bara det att livet blir så mycket roligare när man följer impulser och t.ex. köper de "onödiga" prylar som ger en välbehag, utan att behöva lägga upp argument och kalkylera. Tänker man alltid igenom allt blir livet så tråkigt och förutsägbart... Man lever bara en gång :) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
BMW_MAN; utöver det som andra påtalat verkar du även missa detta med momentana "snapshots" ur verkligheten, som får sådana som dig att dra förhastade slutsatser...ett exempel var just det här med min sju ggr dyrare klocka än bil - var ju väl medveten om att du skulle hugga på det nämligen! :) Det jag vill säga är att just NU har jag en billig bil och en dyr klocka, två år sedan var det tvärtom; det är det som gör det så dumt att bedöma folk & värderingar utifrån deras attribut, eller hur? Om jag satt ner o förklarade hela min levnadsbana för dig, är jag ganska säker på att du hade "accepterat" mitt köp av en klocka som egentligen inte brukar ägas av folk med min lönenivå... En sak är jag däremot säker på: Folk som påstår att de nått si o så långt i sin utveckling har inte nått tillräckligt långt. |
|
|
Allting går igen Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Sani "- var ju väl medveten om att du skulle hugga på det nämligen! :)" Högg inte speciellt på det, tog det bara som ett exempel bland många. "Det jag vill säga är att just NU har jag en billig bil och en dyr klocka, två år sedan var det tvärtom; det är det som gör det så dumt att bedöma folk & värderingar utifrån deras attribut, eller hur?" Om folk inte blev bedömda efter sina attibut så tror jag försäljningen av "attribut" som modekläder, klockor, smycken dyra bilar osv hade droppat enormt. Har själv en dubbelturbo i garaget som är god för 300+ km/h. Till vilken nytta då frågar jag mig......... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skulle BMW bygga bilar med samma design som klockan, skulle de snart gå under!!! MVH Patrik |
|
jag orkade inte läsa igenom hela tråden men en sak som inte verkar komma upp särskilt mkt är design. när jag väljer klocka är designen en av de viktigaste kriterierna. breitling, rolex m.fl. ser oftast inte så speciella ut även om de säkert håller en grym kvalité. min poäng är att klockan är ett smycke och vi män har inte så mkt smycken därför är klockan viktig enligt mig och det är värt att lägga en del pengar på dom. m3 e30 - finns det något alternativ? |
|
|
Om ni köper en dyr klocka glöm då ej bort att försäkra den. Min första rolle blev stulen på en strippklubb! i LasVegas. Tur att den var försäkrad. //Player |
|
|
Player: Var + hur tecknar man sådant? /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Olof, via ditt vanliga försäkringsbolag! Dock har många försäkringsbolag blivit kinkiga och försäkrar inte finare klockor med osäkert ursprung (gäller särskilt "populära" märken såsom Breitling och Omegas "bondklockor"), dvs klockor utan originalcertifikat från tillverkaren och kvitton. Vissa tillverkare ställer upp och utfärdar orginalcertifikat om klockans originalspecifikation stämmer (dvs att det är rätt urverk i rätt boett etc.) och det verifieras via en godkänd urmakare. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, jag tackar för infon :) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Ännu ett måste för den sanne entusiasten Länk :-) Man är lite sugen alltså! ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.