|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Sani, jag är lite hemma på timezone även om jag inte längre är aktiv, och ska försöka hinna kolla, men annars är ett tips att du själv går in och söker. Du behöver inte registrera dig om du inte vill skriva egna inlägg. Timezone är ett av de bästa klockforumen och definitivt det mest heltäckande. Det är indelat i ett generellt forum och ett antal märkesforum. Breitling hittar du här: Länk Det är en riktigt skatt när dett gäller information och bilder. Risken är bara att det blir ett dyrt besök! När det gäller Breitling generellt tror jag att de brukar använda ETA-urverk. ETA är väl klockvärldens motsvarighet till underleverantörer som Bosch och AutoLiv tillsammans och ägs som sagt av Swatchgruppen. Många tillverkare använder ETA rakt av, andra gör vissa modifikationer, ibland enbart kosmetiska, ibland funktionella (t.ex. IWC). Men en viktig poäng är att ETA bara gör urverk, både mekaniska och kvartsverk. Inget annat. De gör det därför väldigt bra till extremt konkurrenskraftiga priser. Man hör ibland att det sitter 'bara' ett ETA-verk i den och den klockan trots att den kostar si och så mycket, men sanningen är att det ska mycket till för att toppa deras produkter. Även om jag tenderar att uppskatta manufakturverk är jag en stark anhängare av ETA. Detta sagt bara som förberedelse på diskussioner du eventuellt kan stöta på. Klockor har en nämligen en tendens att väcka starka känslor :) |
|
|
Jag tycker tråden är intressant och att larsss har helt rätt. :) En mekanisk klocka är ju i hög grad en emotionell grej, givetvis är det ur ett rationellt perspektiv det riktiga att köpa ett quartz-ur på Konsum. Men hur kul är det? Var är spänningen, legenden och passionen? Lika roligt som att köra en Atos och käka falukorv varje dag... men alla har vi olika prioriteringar :) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Tror säkert att det finns en viss känsla av att bära ett mekaniskt kvalitetsur och att många är beredda att lägga en slant på detta MEN att hela tiden påstå att alternativet är en billig klocka från konsum låter lite trångsynt. vad jag vet så finns det en uppsjö av snygga, funktionella klockor med bra kvalitet i segmentet mellan Rolex och Konsum och dessa skulle jag knappast likställa med en Atos. Skulle egentlige vilja påstå att dessa klockor för kanske 2000-5000kr är mer lika en BMW än vad en Rolex är...om man jämför t ex förekomst. Det lär ju gå betydligt snabbare att hitta 100 BMW-ägare än 100 Rolex-ägare (alternativt personer med klockor i samma prissegment)... ___ //Ulf |
|
|
Absolut finns det vettiga alternativ så även mellan Närlivs och LeCoultre, if you like ;) Fortis, Longines m.m. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
| Den som köper en Rolex betalar mycket för märket. Det finns andra schweiziska mekaniska kvalitetsur för en bråkdel av priset. Jag har hört att Rolex tidigare har använt Longinesurverk. Jag vet inte hur det är nu. Själv skulle jag aldrig köpa en Rolex. Även om urverket håller bra kvalitet kan det aldrig motivera ett så högt pris. Kvalitetsur som t ex Omega är i princip outslitliga om de underhålls. | |
|
Omega är ju också fina, om än mer anonyma :) Gillar mån-klockan. Rolex använder inte Longines-urverk, och det skulle förvåna mig om de gjort det. Rolex står för många innovationer som är betydande för dagens ur, rotormekanismen osv. Deras goda rykte är inte helt oförtjänt om man säger så. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Olof, det är alltid kul att ha rätt :) Quartz-ur från Konsum, Atos och falukorv, huh...*ryser*....:) Programmer, du har också rätt. Tror Olof ville exempliiera med extremfallet. Det finns ju sådana människor. Och ja, man hittar säkert 100 BMW-ägare innan man hittar 100 ägare av mer än genomsnittligt dyra klockor, men det handlar väl också om att mekaniska armbandsur fortfarande är lite av en nischprodukt. Jörgen, definiera bråkdel ;) Att Rolex använt Longinesverk kände jag inte heller till, det är i så fall mycket länge sedan. Kanske för Prince-modellerna? Annars var senaste externa verket Zeniths el Primero som satt i Daytonamodellerna fram tills för ett par år sedan. Idag är alla verk helt egna. Och som Olof flikade in har Rolex varit först med att uppfinna och/eller kommersialisera många innovationer som än idag karaktäriserar moderna armbandsur (huh, jag låter som en broschyr men men...). Men visst finns det betydligt billigare Schweiziska klockor (dock inte med manufakturverk), och visst håller de också i princip hur länge som helst med rätt behandling och skötsel (Rolexverken tål hårdare tag än de flesta, men det är en annan sak). Sen gör ju inte Omega några lågpris-multipack-klockor precis :) Oavsett vilket och som andra varit inne på, så har Olof helt rätt i att det ju är ett emotionellt val som går bortom all rationalitet och logik. För funktionen 'visa aktuell tid' behöver ju inte ens ett armbandsur eftersom de flesta har mobiltelefoner som gör samma sak. Ibland det t.ex. någon som säger 'men en kvartsklocka för 100 kr är ju mer exakt än en mekanisk för 100 000 kr' och de har ju i sak rätt. Men de missar helt den känslomässiga biten. Det handlar inte heller bara material, utseende och finish, utan om helhetsupplevelsen. Jag är t.ex. fullständigt fascinerad av att man kan slänga ihop lite kugghjul och en fjäder till en mekanism som visar tiden. Någon sådan fascination kan jag inte känna för kvartsverk, även om det är en fantastisk uppfinning i sig och har sina användningsområden. Fram tills för inte så länge sedan kände jag faktiskt ett behov av att min klocka skulle gå på tiondelen exakt, men mitt intresse för mekaniska klockor fick mig att helt ändra inställning. Och det känns otroligt skönt. Som en återgång til svunna tider, innan digitala siffror och hundradelar spelade roll. För vad är några sekunder om dagen egentligen? Hur ofta behöver man tiondelsprecision i sitt dagliga liv? Jag har faktisk blivit mer lugn och harmonisk sedan jag insåg det. Jag stressar inte längre till möten eller andra åtaganden. Min favoritklocka går lite för fort, vilket hjälper. Låter kanske överdrivet, men så är det faktiskt. Sist men inte minst handlar det ju om livskvalitet, eller passion och spänning som Olof uttryckte det. Att unna sig något vackert, välbyggt eller vällagat, inte för att man måste utan för att man kan och för att det känns bra, det är livskvalitet. Livet är kort. |
|
|
Du är inte författare möjligtvis, Lars?... :) Tack för länken - fick snabbt reda på att min klockas urverk tillverkas av Valjoux (inte ETA)! Och tydligen var den riktig precis: +1sek/dygn i snitt. "Ibland måste man unna sig något" - mitt motto, används dagligen. |
|
| Hmm...Valjoux ägs visst av ETA :) | |
|
Skulle i alla fall inte kunna få mig att köpa en klocka med stenåldersteknik, som går illa, måste dras upp eller skakas för att gå, måste servas titt som tätt och som krona på verket dessutom kostar 100 ggr så mycket. Nä, då tar jag heller någon snygg klocka med tex ecodrive som går exakt och år ut och år in helt av sig själv. |
|
|
Att köpa en fake-Rolex är att som att smälla på ett M5-märke på en 518, no exceptions... MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
BMW_MAN, låter som om en nyare Toyota Prius, skulle vara perfekt för dig! Problemfri och modern i förhållande till "onödigt dyra stenålderslösningar som t ex rak sexa och bakhjulsdrift hos BMW"... ;o)) Köper man en fin mekanisk klocka handlar det mycket om känsla och intresse för finmekanik, än om att få en klocka som visar tiden exakt på tusendelen när. (om man vill ha det senare är det lämpligt att köpa en klocka som styrs av ett atomur via radiosignaler - t ex Junghans) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer med Johan B. Prius eller lokaltrafik vore ett bra alternativ. Allt handlar om fåfänga. Visst går det att att köpa klocka på C Olhsson, handla sina kläder på mataffären. Köpa ett par bekväma skor som håller i 10 år, visst inga problem. Boring!! Bohem-tänk. Tror om så är fallet får man vända sig till ett annat forum!! Rolex är ett tungt märke inget snack om saken, visst dom är dyra, men det är ett fruktansvärt tungt varumärke! Dom kommer alltid att vara dyra, och alltid var förknippade med status. |
|
|
Sani, kul att du hittade det du sökte. Författare? Haha, nej. Kanske wannabe... Beror nog på att jag jade en lugn dag på jobbet igår, brukar inte skriva så långa inlägg :) Idag blir det lite mer hektiskt så jag nöjer med ett par Rolex-historier från Timezone; lite långa och detaljerade om maninte är insatt men ändå läsvärda eftersom de inbegriper mycket av det som gör köpet och ägandet av en mekanisk klocka till något speciellt: Länk Länk Det kan handla om att realisera en barndomsdröm, att belöna eller förverkliga sig själv, eller att helt enkelt må bra på ett sätt som inte förklaras av endast funktionen eller nyttan hos produkten. Och för att inte helt tappa relevansen i tråden så kan faktiskt mycket av det som sagts om klockor och varför man köper dem föras över på bilar. |
|
|
k1mzo: Din jämförelse är ungefär som att säga att man lika gärna kan köra ford fiesta 1.1 när man kan köra Ferrari F430 eftersom vi ändå inte för köra fortare än 110 på sveriges motorvägar (med undantag för ett ställe med 120) Det handlar ju om så mycket mer. Känslor osv. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag tycker alla era jämförelser med bilar känns hopplöst fel ute. Jag kan inte på något sätt hitta någon liknesle mellan tex Rolex och BMW, Jag är 100% säker på att: -BMW använder den senaste tekniken/elekroniken. -BMW producerar bilar så smart/intelligent/kostnadseffektivt man bara kan för att ägaren ska kunna få så mycket bil som möjligt för pengarna. -En BMW kostar ju nästan som övriga bilar. -En Rolex använder gammal mekanik -Hos rolex mfl verkar teknikerna försöka komma på hur man producerar så dyrt /invecklat / krångligt som det bara går för att klockan ska bli så dyr som möjligt till kunden. Det ohemult höga priset är ju enda featuren som klockan har. -Rolexen kostar ju 100 ggr mer. Visst skulle BMW kunna bygga ASC/AUC/HDC/EBV/PCD/..... med gammal mekanik hantverksmässigt och sedan ta 50.000.000 kr för en 5-serie bil. men hur många skulle köpa? Mer än för att impa med hur rika man är och kan slösa bort pengar utan att bry sig.... Samma sak med Ferrari F430 Vs fiesta. Vem skulle köpa F430 om den gick sämre än fiestan, igte många tror jag. |
|
|
BMW_MAN: Du läser kanske vad vi skriver men du försöker inte ta till dig innebörden. Ingen påstår att det finns rationella argument för att köpa en klocka för 100.000 kr. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
"Du läser kanske vad vi skriver men du försöker inte ta till dig innebörden. Ingen påstår att det finns rationella argument för att köpa en klocka för 100.000 kr." Det har jag fattat för länge sedan, om jag också vore äckligt fetrik så skulle jag nog bli orationell och köpa en vulgodyr klocka. Men innan jag har nått dit så föröker jag optimera mina upplevelser, och 100.000 kr går i dagsläget till andra saker än upgradrera ur på armen. |
|
|
BMW_MAN: Det är ingen som klagat på dina prioriteringar. Lika ofattbart som det är för dig att lägga x antal tusen på ett armbandsur är det för mig att lägga dito pengar på t ex Botox-injektioner ;) Tur är det väl att alla har olika saker de uppskattar i livet. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
BMW_man, tråkigt att du blandar in din egen och andra människors privatekonomi som inte bara är just privat utan faktiskt mer irrelevant i det här sammanhanget än du tycks tro. Människor köper de här sakerna av vitt skilda anledningar. Att tro att man måste vara 'äckligt fetrik' för att ha råd med en Rolex är oerhört trångsynt och oempatiskt. Oavsett om man gått och drömt och väntat på rätt tillfälle i åratal eller årtionden eller ärvt miljoner av mormor, oavsett om det gäller en klocka eller en bil eller någon annan kapitalvara så handlar det om väldigt olika drivkrafter och prioriteringar, och inte enbart om mätbara saker. Du har alltså helt missat poängen. Å andra sidan skriver du själv att '100.000 går i dagsläget till andra saker' som 'optimerar dina upplevelser', och då antar jag att du inte pratar om de första stegen på Maslows gamla trappa. Så vad ger dig rätten att bestämma vad som 'optimerar upplevelsen' för andra människor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.