AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.966

En klocka att matcha bilen?

Sida 3 av 5
Är helt inne på din linje, Johan B.

Vad gäller Rolex så är jag väl inte heller så dragen till diamantprydda Daytonas, men t ex Datejusten och Submarinerns klassiska och eleganta yttre i kombination med deras platser i historien fascinerar mig.

Det är inte på något sätt något märkvärdigt alls för en konässör som kanske väljer en Alain Silberstein, A Lange und Sohne eller liknande. Det finns alltid något som är värre, man får lägga sig på den nivå som passar en själv.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olof, :o))

Jag hade faktiskt en fundering på en Alain Silberstein, men Lange-klockorna tycker jag är på tok för dyra... (även om de är fantastiska rent mekaniskt och hantverksmässigt)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fortis som jag har som klocka nummer 2, är klockan som bärs av Ryska kosmonauter. Den är också en äkta kronograph. En batteri driven klocka fungerar inte så bra i rymdens kalla vakum.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fortis är också rätt cool pga Cosmonautklassningen och de reflexfria glasen, men tyvärr är det vanliga ETA- eller Valjoxverk i dessa klockor. (vilket det för övrigt är i de flesta "mellanprisklockorna" numer, även om vissa märken såsom t ex Breitling "lägger sista handen" vid urverken innan de monteras i boetten)

Tyvärr är det inte många klockmärken som enbart har "inhouse-produktion" av sina urverk längre.

Mvh

Rolex har *blink* ;)

/Olof

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
BMW_MAN;

"Det var verkligen huvudet på spiken, den är "skitball för att den är så inihelvete dyr", inget annat."

Nä, så varken skrev jag eller menade! Priset är bara en del, eller snarare en förutsättning, av receptet för att utöva en dragningskraft på mig... Hade jag vetat att klockan tex var av urusel kvalitet, hade det inte räckt med ett högt pris för att intressera mig. Du får försöka bortse från behovet av tidsanvisning, när vi talar om dylika klockor - det här är en accessoar! Och när det gäller accessoarer är dyrare = mera åtråvärt, MEN den måste ju även behaga på andra sätt :)
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
En del av inläggen i den här tråden uppvisar en häpnadsväckande ignorans och okunskap om klockor, speciellt mekaniska armbandsur, men man är klockintresserad är trådens frågeställning faktiskt intressant och inte helt självklar.

Jag röstar på Sinn: tyskt märke med hög kvalitet, funktionell, karaktäristisk formgivning, höga men rimliga priser, och flyganknytning.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, för att knyta an till ursprungsfrågan i tråden: kanske en Tag Heuer-kronograf, med tanke på att de har en ganska hård historisk knytning till motorsport och profilerar sig som "sportiga", samt har mestadels mekaniska urverk och en del nytänkande i design/funktion.

Prisnivån ligger högre än vad de flesta är beredda att lägga på en klocka, men på intet sätt oåtkomligt för nästan alla om de skulle göra den prioriteringen. Ganska likt bilpriserna hos BMW, skulle jag vilja påstå.

Mvh

Jag ämnar att införskaffa en Tag Heuer Carrera så snart det finns några pengar över på kontot (vilket i realiteten inte kan inträffa förrän jag bytt E30:n mot en E38 vilket har högre prio :D).

Verkar ju lämpligt med hänsyn till Johan B's inlägg ovan. Men det där med kass service, det låter ju snarast som något från VAG-koncernen :D

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kalle, ett litet råd är att försöka finna en begagnad äkta Heuer Carrera (innan de gick ihop med TAG och blev TAG Heuer). En klocka som inte tappar i värde och är coolare i mina ögon, dessutom ett bättre urverk enligt många... Troligen inte dyrare än att köpa en nutida "replika"/nyproduktion från TAG Heuer.

Över lag kan man köpa ganska fina klockor från 50-. 60- och 70-talet för förhållandevis små pengar. Dock får man se upp för det finns en hel del klockor som är skrotfärdiga pga vanskötsel, rost i urverk och slitage.

Jag har haft strul med servicen av min Tag Heuer super professional 1000m (dykarklocka), och som jag uppfattat det finns det ingen riktigt kompetent auktoriserad urmakare som klarar av att hantera detta märke och dess logistik i Sverige. Däremot har jag hittat en fristående urmakare som har mitt fulla förtroende, men han är som sagt inte auktoriserad av Tag Heuer.
Jag vet att de åtminstone har haft rätt stora bekymmer med generalagenturen/servicesidan, kanske har de blivit bättre på senaste tiden.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde en liten länk:
Länk

Mvh

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Carreran är en finfin modell,; den har historia, ser bra ut, och håller hög kvalitet både på verk och finish.

Kom dock attt tänka på en annan sak som debatteras flitigt och hetsigt bland klockentuasiaster, nämligen huruvida en tillverkare är en 'manufaktur' eller inte.

En manufaktur tillverkar alla eller nästan alla delar i klockan själva, på vilket (åtminstone implicit) följer att de också uppvisar en hög grad av oberoende i sin ägande- eller organisationsstruktur. Till de klassiska manufakturerna hör Jaeger-LeCoultre, Patek Philippe, Rolex, Vacheron Constantin och Audemars Piguet, även om det knappast finns någon renodlad, dvs 100-procentigt 'inhouse' manufaktur. Rolex kommer iofs bra nära.

Både definitioner, vad man inkluderar (bara verker eller boett, visare, etc.) och eventuell betydelse/värdering av begreppet manufaktur diskuteras kanske ska tilläggas.

I vilket fall, BMW är ju en relativt oberoende biltillverkare, åtminstone sett till ägandestrukturen. De har visserligen i stort sett samma grad av outsourcing som andra tillverkare i samma klass, men strategiformulering, forskning och utveckling sker relativt oberoende.

En klocka som passar BMW skulle alltså med detta resonemang behöva vara ett manufakturverk, gärna tysk eller åtminstone från den tyskspråkiga delen av Schweiz (man kan argumentera för och emot ursprungsland). Tyska manufakturverk är realtivt sällsynta, A. Lange & Söhne gör fantastiska klockor men priserna fem eller sexsiffriga. De är inte heller speciellt sportiga om man nu ska vara kritisk. Lämnar vi tyskland skulle Omegas Speedmaster Professional, 'månklockan', kunna vara ett alternativ; den är faktiskt det närmaste ett manufakturverk man kommer hos Omega. Rolex har redan nämnts och är min personliga favorit av skäl som det inte finns utrymme att redogöra för här, en där lägger jag faktiskt min reviderade röst. Nästan vilken modell som helst ur Oyster-kollektionen duger fint: Explorer, Submariner, Sea-Dweller, Datejust, Daytona...

Förra numret av tyska ams hade förresten en klockbilaga på temat armbandsur med motorsportanknytning. Den informationen är iofs inte till mycket nytta om man nu inte köpte tidningen, fast å andra sidan kanse den finns att få tag via beställning eller bibliotek. Annars är timezone.com ett hett tips.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Larsssss, även Breguet brukar väl räknas till de klassiska manufakturerna!?

Speedmasterns "fina" gamla urverk cal.321 är väl i grunden ett Lemania-verk!? Det senare urverket kanske de iofs tillverkar helt själva?

Mvh

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Johan, jag räknade bara upp några exempel (kanske inte framgick), har tyvärr inte alla manufakturerna i huvudet :) Men det stämmer nog att även Breguet räknas dit, och faktiskt även Seiko.

Du har helt rätt angående Speedmasterns verk, men Lemania är ju en del av ETA som i sin tur ägs av Swatchgruppen som också äger Omega, och just det verket används endast i en modell, dvs Speedmaster Professional månklockan, (övriga Speedmastermodeller använder koaxialverk). På basis av detta brukar man räkna den kalibern som ett manufakturverk.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tycker fortfarande dessa klockor är helt patetisk överprisade, ska berätta varför.

Har en kompis som är klockfanatiker och samlare. Han har bott överallt bla i Asien.

Nåväl han har bla en Rolex i 100.000:- klassen i sin samling. Killen är dock kul och öppen och har dessutom en kopia på klockan som han köpt för 1000kr. (Alltså en DYR kopia ingen 49,90 kopia)

Kopian använder han till vardags för att inte slita på originalet som ligger hemma i "uppdragar maskinen" för sådana har ni väl.

1000:- kopian går lika bra, är vattentät och också helmekanisk. Det är skitsvårt att veta vilken som är kopia eller original även när man har förstoringsglas. Verken är tydligen lika de med, och sekundvisaren vandrar lika mjukt och fint som på originalet.

Jag tycker det visar att fina klockar är pateiskt dyra och att fortfarande gäller.

""Det var verkligen huvudet på spiken, den är "skitball för att den är så inihelvete dyr", inget annat.""

Om man jämför med en BMW, om BMW kostar 500.000:- så går det fanimig inte att hitta en kopia som kostar 5000:- och som du efter en provtur inte kan känna skillnaden på mot originalet.

Det är ju garanterat inte samma verk eftersom att Rolex har in-house production och säljer inte kopior på sina egna ur ;) Att din vän går omkring med en kopia på armen när han äger "the real thing" säger mer om hans personlighet än om klockan :)

/Olof

BMW_MAN:

Vad hade du helst haft på väggen, en tavla från en konstnär du gillar eller en eftertryckt kopia ;)

/Olof

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ops, med samma verk menade han inte samma tillverkare, självklart, Vad han menade var att även verket vara mekaniskt och kopierat ned i minsta detalj, sen kostar ju klockan bara 1/100 del av originalet.

Det kan du inte göra med BMWn, du kan inte kopiera den del för del och tillverka den till 1/100 del i pris.

Det beror på att BMW inte är överprisad 100 ggr vilket klockan dock är.

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
BMW_man, med all respekt så tycker jag att det är din kompis inställning som är patetisk, liksom din okunnighet.

Låt oss börja med två grundläggande fakta:

1. Det är INTE samma verk i en kopia som i en äkta Rolex. Har man tittat under skalet råder ingen tvekan. En äkta Rolex kan dessutom endast öppnas med ett specialverktyg. Man får alltså ta sig till en auktoriserad återförsäljare.

2. Så gott som alla mekaniska urverk med sekundvisning har en visare som 'vandrar mjukt och fint'. Tittar man närmare ser man att den egentligen inte går mjukt utan hackigt. Antalet hack eller steg beror på fjäderfrekvensen.

Så långt angående de direkta felaktigheterna i ditt inlägg.

Låt mig fortsätta med att konstatera att det finns väldigt trevliga klockor för 1000 kr, men att köpa kopior (det finns förresten betydligt dyrare kopior än så) är en helt annan sak.

Om vi för ett ögonblick bortser från att piratkopiering är ett exempel på olaglig verksamhet (vilket din kompis uppenbarligen inte har något problem med), så har köparna och användarna av kopior uppenbarligen inte förstått tjusningen med att bära en mekanisk klocka av god kvalitet, antagligen för att de är väldigt statusberoende och/eller okunniga, eller så har de bara en total avsaknad av fantasi. Att köp av en kopia skulle vara en indikation på att vederbörande är 'kul och öppen' har jag väldigt svårt att se.

Hade jag haft en gräns på 1 000 kr att spendera på en klocka hade jag t ex hellre gynnat en tillverkare som gör något eget. Det stämmer nämligen med mina ideal och moraliska värderingar. Det hade alltså känts bra att supporta en legitim verksamhet och veta att man hjälper företaget realisera sin utvecklingspotential. Men alla är ju olika....

Din kompis fall är dock speciellt bedrövligt eftersom han faktiskt äger originalet. What's the point? Jag vet att det här beteendet förekommer och diskuteras med jämna mellanrum på diverse klockforum, men jag har ärligt talat fortfarande inte förstått hur dessa personer tänker.

En Rolex-klocka som servas med regelbundna intervall håller i generationer. Läs det gärna en gång till: i generationer. Att tala om 'slita' på den är patetiskt. Man behöver inte ens vara rädd för repor eftersom dessa vid helservice poleras bort så till den grad att klockan i princip återställs till nyskick. Be din kompis gå in på Timezones vintage-forum och ta en titt på 10-20-30 år gamla Rolex-klockor som restaurerats till nyskick.

Eventuella investeringsargument för att 'spara' på klockan faller också. Med väldigt få undantag är Rolex-klockor inte någon speciellt bra investering, speciellt inte nyare modeller (som jag antar det rör sig om).

Den egentliga nyttan av att ha originalet liggande där hemma är alltså för mig helt obegriplig.

Att prissättningen skulle vara 'patetisk' (det är tydligen ditt favoritord, så jag använder det genomgående för att få dig på bra humör) är en helt annan diskussion, och står väl för dig och inte din kompis? Annars hade han väl inte köpt den?

Pris/prestanda är givetvis väldigt subjektivt, men räknar vi bort ädelmetallvarianterna är Rolexs sportmodeller synnerligen konkurrenskraftigt prissatta inom sitt segment, dvs robusta, precisa Schweiziska manufakturverk med hög bearbetningskvalitet och, ja, gott rykte och hög status. Många experter räknar t.ex. 3130/3135 kalibern som sitter i de flesta sportmodeller till världens absolut bästa i fråga om robusthet, precision och underhållsvänlighet. Den enda andra manufakturtillverkaren som i mina ögon erbjuder lika bra pris/prestanda är JLC.

Nu indikerar priset du nämner att det rör sig om just en ädelmetallklocka, och då betalar man ju faktiskt för materialet också. Många av Rolex sportmodeller (du skriver inte vad det rör sig om för modell, men jag utgår ifrån att det är en sådan) har genom sin design dessutom en relativt hög viktandel guld eller platina, vilket drar upp priset ytterligare.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Väldigt bra & intressant inlägg larsssss!

Är själv (som det förmodligen framgått, haha) ingen entusiast, endast klock-intresserad...undrar därför om du - eller någon av er andra kunniga - vill ge mig mera information om min klocka (Breitling Crosswind -04)? Vilket urverk det är, hur länge modellen funnits osv. Hittade inte så mycket på hemsan när det begav sig, och nu är ju modellen utgången (=bra för andrahandsvärdet?)
För att det inte ska bli för mycket OT får ni gärna mejla mig isf, tackar på förhand!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.