|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Det har säkert hänt mycket på 20 år men min kompis fick då en Rolex i studentpresent och visst var den kaxig men den höll inte tiden speciellt bra. Hans äldre syskon och även pappan hade Rolex och det var samma sak där - tveksam precision. Smaken är ju olika men skulle jag lägga pengar på en klocka så hade jag alla dar i veckan valt en Breitling före en Rolex och utan att vara insatt i priserna så lär det säkert bli en slant över till något annat kul... ___ //Ulf |
|
|
Som klocksamlare kan jag tipsa om watchlinks.net, där håller vi klockomaner till. Länkar till tillverkarna, forum och köp/sälj m.m. Det finns massor av märken som är bil- och racingrelaterade men det är som med allt annat, en väldigt varierande prisbild. Mvh Markuz |
|
|
Varför skulle inte Raymond Weil klassa? För att dyraste klockan kostar endast 30k kronor, eller mer? I denna lista jag nämde tog jag inte med de märken jag själv har dvs RADO och Fortis. ara för en sak kostar massor ehöver inte automatiskt etyda att den är bäst. Du kan förgylla en Swatch med diamanter så den är värd 1miljon, gör det den en bättre klocka för det?! |
|
| Som ni märker har jag Problem med min B-knapp på min dator! Jävla Sony! | |
|
Klocka? då vet man ju vad tiden är, och måste passa den..=) Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Bayrische Motor: Givet Rado, endast det bästa är gott nog.... Asken |
|
Ulke |
Inte den dyraste, och varför skulle man ha det.....finns ju annat att lägga pengar på..... Är dock jättenöjd med denna... Länk //Ulke |
|
>Programmer: Knappast dålig precision... Det handlar om att fjäder blir spänd om man rör mycket på armen, lägger man ifrån sig klockan eller sitter stilla så dras fjädern ut sakta sakta och då går även klockan ngt långsamare ända tills den stannar helt. Detta går att undvika om man för en dagbok i säg två veckor, ställer klockan i början och sedan skriver ner + eller - vartefter dagarna går samt beskriver vad man gjort, joggat texs. Hur man lever sitt liv, mycket stillasittande, sover med klockan på armen osv osv, sedan kan en urmakare utifrån detta ställa klockan individuellt. Gansla unikt tror jag. SEA-DWELLER *BAWORAK* |
|
|
Tycker dessa klockor är totalpatetiska. En klocka från taiwan för 49.90 går ju betydligt exaktare och den går ju dessutom i flera år på ett batteri istället för 2 dygn. Vem skulle vilja köpa en "mekanisk" bmw som kostar 10.000.000 och toppar 25 km/h och hastighetsmätaren visar 30% fel. Mer än någon som måste visa att han badar i pengar som kan slösas bort på menigslöst skräp. |
|
|
Juhas 530i: Spelar nog ingen större roll om du köper Rolex eller Breitling det finns ju kopior på båda, lite tråkigt om man lägger så pass mycket på en klocka och kan få en likadan kopia för småpengar.. Själv gillar jag designen på Breitling bäst, tycker inte Rolex är speciellt snygga.. Mvh Jimmy |
|
|
BMW_MAN: Intresset varierar ju något ;-) Finns säkert klocksamlare som hellre åker buss än att förlora en halv miljon på 2 år på någonting som oftast står på verksatden och rostar så fort den kommer i kontakt med vatten och dessutom dricker bensin och smutsar ner naturen.. ;-) |
|
|
BMW_MAN: Du har totalt missat grejen med ett mekaniskt ur, märker jag. Man väljer ju heller inte BMW för att det är den mest praktiska bilen, utan pga helt andra kvaliteter. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
"Du har totalt missat grejen med ett mekaniskt ur, märker jag. Man väljer ju heller inte BMW för att det är den mest praktiska bilen, utan pga helt andra kvaliteter." Jo, men vad i hela friden är dessa kvaliter, det är det jag undrar, vad har jag missat. Varför köpra en Rolex Oyster för 125.000:- i rostfritt när man kan köpa en ett Titanium-ur på Claes Olsson 349:- Claes Olson uret vinner ju på de flesta punkter. - Bekvämare då det är lättare i Titan än en sänksten i järn. - Titan är bra mycket coolare än järn - Går exaktare med modern elekronik. - Går 100 ggr längre på batteri än uppdragning. - Båda vattentäta till 10 Atm -Osv Rolexen "fördel" är ju det är vulgärt svindyr och överprisad i förhållande till prestanda kan därigenom stärka ägarens image.... Hoppas vid gudarna att det inte är så att BMW = Dyr klocka. |
|
|
Titanklockor finns även hos t ex Breitling ;) Men med de värderingarna så är det kanske inte fel att köpa en klocka på Clas Ohlson, du har rätt. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Japp, o så köper man manschettknappar i närmaste tuggummiautomat, och en slipsnål i plast... :) Jag köpte mig en Breitling Crosswind Two-Tone (sista ÅM), den snyggaste klockan i världen i min mening, men jag hade inte tyckt det om den kostat 30 spänn - bara att erkänna! = Smaken påverkas av meta-värden. |
|
|
BMW_MAN, Den som väljer ett quartzur från Claes Ohlsson över en automatisk kronograf är vanligtvis samma människa som väljer Hyundai Atos framför BMW 850CSi. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
"Jag köpte mig en Breitling Crosswind Two-Tone (sista ÅM), den snyggaste klockan i världen i min mening, men jag hade inte tyckt det om den kostat 30 spänn - bara att erkänna! = Smaken påverkas av meta-värden." Det var verkligen huvudet på spiken, den är "skitball för att den är så inihelvete dyr", inget annat. Och, visst jag är inte heller imun då min klocka kostar 5000 och inte är från Claes Olson. Så jag är också lurad av mig själv... |
|
|
En mekanisk armbandsklocka kommer tyvärr ALDRIG att få lika bra precision som en billig qvartsklocka. Däremot är det en helt annan känsla att veta att det finns ett helt mekaniskt urverk som är ett under av finmekanisk precision bakom urtavlan. För mig är det inte priset på klockan som avgör om den är "fin", utan den mekaniska kvaliten och hantverksmässigheten i klocktillverkningen. Därför tycker jag personligen att t ex Vacheron Constantin, Jaeger Le Coultre och Patek Philippe är mer attraktiva klockor än t ex en diamantprydd guldrolex, även om Rolexen är dyrare. En "cool" klockan i mina ögon är Omegas manuella Speedmaster ("månklockan") med det gamla Lemaniabaserade cal.321-urverket (innan 1968/69) som är den äkta månklockan. Den senare versionen med det betydligt enklare/billigare urverket som har texten "certified by NASA..." är defacto inte godkänd av NASA för rymdflygning trots den skrytsamma (och felaktiga) texten på baksidan och därför inte lika fin i mina ögon. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"En mekanisk armbandsklocka kommer tyvärr ALDRIG att få lika bra precision som en billig qvartsklocka. Däremot är det en helt annan känsla att veta att det finns ett helt mekaniskt urverk som är ett under av finmekanisk precision bakom urtavlan." Go mekanik ;-) Länk |
|
|
Tja, ungefär som att en kraftig sugmotorbil "alltid" är trevligare än en jämnstark turbobil. Eller som att det känns bättre att låta fötterna glida ner i ett par handsydda skor i stället för ett par enkla skor från Ullared, som trots allt fyller samma funktion som de handsydda även om de bara kostar en bråkdel... Personligen vägrar jag t ex också att köpa vin på tetra-pack eller "bag in a box", helt enkelt pga att det känns bättre om vinet kommer i en flaska med en riktig naturkork, även om det blir dyrare men inte självklart bättre. ;o) Jag uppskattar i alla fall hantverket i en mekanisk klocka så pass att jag kan tänka mig "omaket" att behöva dra upp den manuellt och ställa den en gång i månaden. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.