AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
552

Hjälp! Vilken modell?

Ha
29
Harry_BMW_Potter
316i Compact -98
Jag är i bilbytartankar och har BESTÄMT mig för en BMW (självklart!). Har hittat en 320i och en 523i. Samma årsmodell (-97) och samma miltal (långmilare). Nästan samma utrustningsnivå (523 något mer) och exakt samma pris. Vilken väljer jag med tanke på ekonomi och köregenskaper? Har 523 dyrare reservdelar? Verkstadskostnader (har hört att den lilla ej märkesverkstaden kan ha svårt med rep pga många specialverktyg, men gäller det båda modellerna?)
Help me please!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade tveklöst valt 523:an eftersom den är en betydligt modernare bil än E36. Dessutom är 2,5-litersmotorn i 523i en klart underskattad pärla. (är i praktiken en 525i!)

Ovanstående under förutsättning att båda bilarna är likvärdiga i skicket.

Skulle misstänka att 523i är billigare i försäkring eftersom E36 är en populäre ungdomsbil med den extra olycksstatistik som det för med sig.

Reservdelspriser och behov av "specialverktyg" är nog ungefär likvärdiga modellerna emellan, kanske kan vissa delar vara något dyrare till 5-serien...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
29
Harry_BMW_Potter
316i Compact -98
Låter bra! Har nog sneglat mest på 523:an. Känns lite "mognare" och kanske ngt exklusivare. Snyggare färg dessutom.
E39 alla gånger! Billigare att äga än motsvarande modeller från exempelvis Audi och Mercedes, och en fantastisk bil!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
e39.

m3 e30 - finns det något alternativ?
Tycker också E39.. Haft en 523 tidigare och körde i princip problemfritt i 8000 mil innan jag bytte bort den..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.