|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en ny 325i och hoppas förstås att jag gör ett klokt val och får en bil som uppfyller mina förväntningar. Efter att ha läst att BMW uppdaterar sina bilar i september samt att bilar som tillverkas från och med denna månad räknas till ett nytt modellår så undrar jag om det kan vara dumt att inte vänta tills dess eftersom det redan har gått ganska många månader av detta år? Kan det faktum att det inte är så långt kvar till 07-orna vara ett argument för att kunna pruta mer på priset om jag köper bilen nu, eller saknar det betydelse? Har modellåret i praktiken någon betydelse eller är det bara tillverkningsdatumet eller registreringsdatumet som spelar roll? Känner mig lite förvillad kring det här med årsmodeller, modellår, tillverkningsdatum etc. så jag vore tacksam om någon kunde ge mig lite råd så jag inte gör en dålig affär. Mvh Andreas | |
|
Köp den nu. Då kan du njuta av ny bil hela sommaren! Det är värt mer än vad man eventuellt kan tjäna på att byta in en 07-a istället för en 06-a om några år, anser jag. Tror heller knappast att det finns någon extra prutmån pga att 07-orna närmar sig. /Erik |
|
|
Vänta till september kommer alltid nån ny uppdatering eller nån ny färg. Det är roligare att ha en tidig 07:a än en sen 06:a även om det egentligen är en petites. Köpte min 323ci i augusti 2000 en månad innan dom nya motorerna kom, kändes sådär kul... Nån prutmån finns inte bara för att det är nytt modellår snart. Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport: Tror du verkligen att det är värt att vänta på de uppdateringar som kommer? Och vad kan man vänta sig för uppdateringar egentligen? Kan det vara några påtagliga förbättringar det handlar om, t.ex. finslipning av motorstyrning, förbättrad ljudisolering (även om jag anser den vara bra redan), vidareutveckling av chassi osv. eller brukar det mer handla om någon ny färg, någon ny interiördetalj, eller liknande. Det kan väl inte vara fråga om någon facelift där större genomgripande förändringar gjorts både utseendemässigt och i övrigt? |
|
|
Är i samma köpläge, och skulle också vilja veta. Min erfarenhet är att modellårsuppdateringar normalt begränsar sig till ett par nya färger och någon uppdaterad interiördetalj, men nya motoralternativ kan också vara aktuellt och är väl inte helt uteslutet i 3-seriens fall. Fast introduceringen av nya motorer är väl å andra sidan inte alltid direkt knuten till nytt modellår. Hur mycket mer en tidig 07:a är värd i andrahandsvärde än en sen 06.a är svårt att säga, lite skillnad gör det säkert, om inte annat på det psykoligiska planet (jfr detaljhandelns ...9,90 prissättning), men om det är värt det kan bara du svara på. Om jag hade varit ute efter en beg bil hade jag tittat mer på när bilen är uttagen, hur långt den gått, vilken utrustning den har, samt vilket skick den (och föraren) befinner sig i. Dvs 'det vanliga'. Små uppdateringar tror jag hamnar långt ner på listan. Sen finns det alltid köpare som ställt in sig på en viss färg eller annan detalj, och är beredda att betala lite extra för det. Så då är frågan: Vad är tre månader mer med bilen värda? |
|
|
Vänta en månad till innan du bestämmer dig - under juni brukar det komma ut vad som är nytt på nästa "årsmodell". Då kan du själv avgöra om nyheterna är tillräckliga för att vänta hela sommaren! BMW CS #6212 |
|
|
www.bilpriser.se gör ingen skillnad i värdering om bilen är tillverkad i augusti eller september om modellen som sådan i stor är densamma. Testade själ på min 530 och angav augusti repsektive september 2001 fast med samma uttagsdatum 2001-09-04. Priset jag fick fram var detsamma. Flyttar man sedan fram uttagsdatumet några månaders så ökar priset så smått. Med andra ord så är det uttagsdatumet så är det styrande så länge inga övergripande förändringar sker med modellen fr o m september. ___ //Ulf |
|
|
andreas30: Nån större uppdatering blir det inte, om du är ute efter en 330 så kan 272 hk motorn komma till sedanen också men det vet ingen på BMW som jag pratat med ännu. Mer för egot att det känns bättre att ha en 07:a nästa vår än en 06:a känns ju nyare på nått sätt. Keep Your Distance! |
|
|
Köper du bilen i september så slipper du få den täckt med pollen på engång när den är nytvättad... Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.