|
|
|
|---|---|
|
tjenis på er alla som rubriken säger ... e d möjligt o få en kompressor matad 2,8 l bmw motor genom besiktinigen ? o hur fasen gör man ?? jag har en bil under uppbygnad elr va man nu ska kalla d (peronligen kallar jag d för en lekstuga elr en j...a cirkus) .. .e en E36 i grund men inredningen e allt förutom bmw och motorn e orginal motor 2,8l upphotad med en kompressor ( snart iaf , väntar på lönespecen :) innan bara ) en större bromskit slängs på i slutet av aug. o d e typ allt ... nu e ju frågan hur jag ska få allt d genom besikting ? nån som har nån ide ? o snälla kom inte med förslag som : byt ut motorn innan elr nått annat totalt korkat :) mvh Turken D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit | |
Paap Reeder |
... åker du till bilprovningen och dom upptäcker det och underkänner den genom att mata in en "2:a" på felaktig motor ... har du två alternativ: A) pressa bilen på en skrot B) återställa i origanalskick och få den godkänd ... d v s "Forget it man!" då det gäller kompressor eller turbokonvertering. MVH /// Paap R |
|
Jag viste d ... som vanligt asså .. byt till orginal o besikta , men hur blir d med bromsarna då ? d e ju ett helt annat system som ska på , kan de fälla på d med ? D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
Alltså som tidigare talare skrev så OM dem märker så lär dem ju anmärka det, med tanke på att du uppger att mycket inte är orginal så blir dem nog sugna på att kolla in motorrumet. Det kanske hade varit en annan femma om bilen var helt orginal och kompressorn satt diskret inmonterad, då lär chanserna vara högre, men hur som helst hörs ju kompressorn när dem kör runt med den. Angående bromsarna så lär dem ju inte slå ner på, så länge dem fungerar minst lika bra som orginalbromsarna? Men man får väl utöka effekten med 20% utan omregistrering, om du skulle få papper på att den är bänkad på 193 hk + 18% (227,7 hk) ökning så får dem väl inte slå ner på det? En tanke bara... ? Jesperado får gärna rätta mig om min hypotes är rätt eller inte. |
|
|
Bromsarna kan dem nog slå ner på. Ändrar man på dem så ska det reg-besiktas. Är nästyan säker på det. Fast man uppgraderar dem så ska man göra detta. Kan vara tacksamt om man köper en bil med vassare bromsar att dem är ordentligt kontrolerade, så man inte en vacker dag kommer till stoppplikten utan bromsar. ;O) |
|
|
MD: Reglerna med 20% effektökning gäller endast om det sker genom konventionell trimning, alltså inte överladdning eller lustgas. Ett effektintyg har man ingen nytta av. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
D blir nog o göra en reg bes. när jag e klar med allt o regga den som ombygd fordon elr nått ... ja elr så kan jag ju alltid köra den gamla vanliga med en whiskey flarre o ett par lappar i handsfacket , har ju funkat tidigare =) D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
Paap Reeder |
... du kan googla fram FRO´s hemsida och där läsa vad som erfordras för ett ombyggt resp amatörbyggt fordon. Tänk på att med en fil fasa av kanterna på 4-kantbalkarna när du lägger ut den nya ramstrukturen på verkstadsgolvet före ramsvetsningen ty om du hasar dom fram och tillbaka blir det fula märken i golvlacken. MVH /// Paap R |
|
kul att många svara ! o så snabbt desutom , uppskattas värkligen ! men Paap R d blir nog ingen ram , jag använder mig av en e36 grund ... ska sätta igång o börja leta vad som gäller för amatör byggen , ha d gött nu all o tack för alla svar , d närmar sig ett natt pass i garaget men först e först , REGLERNA , blaahhh orka ... mvh Turken D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
Paap Reeder |
... jo jag vet detta - i a f för drygt ca 5 år sedan när jag skulle renovera min M535:a och lade ner ett ordentligt krut på att undersöka "hur göra det lagligt" med en liten uppgradering av motorn. Läste man så SFRO´s handbok så insåg man att det var lika bra att köpa en M5:a direkt ty det skulle bli billigare. Men å andra sidan finns många som gjort fina byggen som är lagliga med typning o s v. Regelverket är lika snårigt att ta sig fram i som uppväxt energiskog. MVH /// Paap R |
|
Köp SFRO,s bygghandbok eller låna på biblioteket, där finns det mesta som du behöver veta. Lycka till Göran |
|
|
hmm ska nog ta en sväng förbi biblan , att jag inte tänkte på d ! tack för tipset mvh Turken |
|
|
Det ska väll bara vara att plocka av remmen ?? Vad jag har hört iaf... |
|
|
ju jag har hört samma men va fasen säger man när de tittar i motorrummet ? ja den e ju bara där för syns skull ?!?! D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
Annars kan du ju ta ut hela motorn o rulla in på besikt =) hehe det skulle se ut det =) he |
|
| Säj att det är kompressorn till din eftermonterade AC :-D | |
|
lol Forry mmm d kanske de går på ... elr inte .... D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.