AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
894

Varför är M3 E46 så slö på trean?

Mr
134
Mr M3E46
M3 E46 02 328 touring 96
var ute i går och drog och undra varför m3 är så sega i treans växel. det tar tid innan det händer nåt. man bara väntar inan man får slänga i fyran. nån som har ett bra svar på det.

I dont drive fast
But i fly low
Grubbe
Titta på M3ans effektkurva. Max effekt ligger vid varvstoppen. Det innebär att om du ligger och segar på trean, fyran, femman eller sexan vid t.ex 3500 varv så har du kanske 150hk att leka med. Det är inte direkt upphetsande.

Kugga ned till tvåan så att du hamnar på 6000 ungefär och sedan bläddrar du igenom hela katalogen, då blir du förhoppningsvis lite mindre uttråkad iallafall. :)

Mr
134
Mr M3E46
M3 E46 02 328 touring 96
det är när man kör rullande man märker det mest tycker jag

I dont drive fast
But i fly low
Det är nackdelen med högvarviga sugmotorer.

Flåklypa
Grubbe
Tycker man att det är tråkigt att varva sin bil så är det helt klart en nackdel.

Men gillar man en ylande sexa så tackar man och tar emot. :)

Och det tråkiga är att när man har en bil med sugmotor så längtar jag efter turbons kraft medan när jag åker turbo så skulle det vara kul med en bra sugis. Omväxling förnöjer....en 997 GT2 (när den kommer) och en F430 på garageuppfarten skulle inte skada....för att vara realistisk alltså. :-)

Flåklypa
Grubbe
Flåklypa, visst är det så. Gräset har också en tendens att vara grönare på andra sidan. :/

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.