AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
610

Accelererar ökar mer/mindre

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Märkte ett konstigt fenomen igår på min 325 Coupé -94. När man accelererar lite "halvmycket" d.v.s. inte fullt men ändå ganska mycket, så liksom ökar bilen i fart, sen tappar den lite, sen ökar den, sen tappar den lite, sen ökar den... Ser även på förbrukningsmätaren att den vandrar fram o tillbaka. Vad kan detta vara för problem?
Jag hade dåligt med bensin i tanken (kanske MAX 5 liter kvar) kan det vara felorsaken? Har inte märkt detta tidigare...
TobbeBMW
Att den "tvekar" vid acceleration indikerar att den för fel blandning, bränslefilter/pump/tjuvluft... bara att kolla efter.

Det du nämner beträffande ekonomimätaren (pendeln) har jag samma på min, men det räcker att du flyttar foten ett par mm upp o ner på pedalen så flyttar den sig, tydligen väldigt känslig. Men förvånande exakt ändå.
Jag hade samma fenomen på min 325i -92 att accelerationen kom lite i vågor. Någon sa att det var helt normalt och berodde på att motorelektroniken höll på att justera tändläget hela tiden, att den skulle ställas tidigare och tidigare tills knacksensorn gav utslag och då ställas lite senare igen. Jag vet inte om det stämmer, men jag har kännt samma sak på flera bilar av olika fabrikat. Min nuvarande 320i -98 har dock inga sådana tendenser.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Okej, låter skumt om det SKA vara så? Jag som mestadels åkt Volvo/Audi tidigare har aldrig märkt något sådant förut. Jag ska ta och byta bränslefilter samt gå över alla vakuumslangar osv. och se om det blir bättre.

Ska dock prova att tanka först också och se så det inte är så enkelt att jag hade för lite bensin i tanken, för mätaren var verkligen så nära botten den kan komma ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.