|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja fortfarande inga vettiga svar, bara chipps - hurra grabbarna som larvar sig. Men med så många duktiga sugtrimmare som det finns på forumet så finns det säkert många som testat olika mappningar! Civinco, Unichip .... ! |
|
|
En sak kan jag säga till 100% och det är att du aldrig kommer att få ett seriöst svar här när du förkastar alla fakta och välvilliga som svarar här på forumet . Jag menar bara att det är förmodligen inte så mycke effektökning med varesig chipp eller mappning i en sugmotor men det finns viss HK/NM att hitta så ge upp nu PLEASE !! M som i Motor |
|
|
Sugmotor mest effekt för pengarna är Chipp/Mappning . Ska du ha mer så Byt kammar tändning överladda osv . men då snackar vi stora sedlar ja . M som i Motor |
|
|
Ska du vara riktigt seriös så ska en bil mappas efter olika väder och temperaturer osv så . PS ska du ha ut nått av det jag skrev tidigare så gäller mappning efter modifiering/Trimmning M som i Motor |
|
| Tack för inläggen Lasse men jag fick fortfarande inget svar om erfarenheterna av mappning! Att mappning är en utvecklad form av chippning och ger mer vrid och fler hästar visste jag redan! | |
|
Jag har tydligt redogjort för skillnaden SOM JAG UPPFATTAR DEN mellan mappning och chippning i M3 tråden. Chippning och mappning är samma sak. Olika namn förvillar enbart. Skillnaden som folk HÖR när man använder orden är Chip: färdigbränd mapp som sätts in i en bil via bränt chip eller uppladdning i bilen dator, utan ytterligare justering Mappning: mapp som tas framför just den bilen och SEDAN bränns på chip eller laddas upp i bilens dator. //amullo --- |
|
|
Amullo! Jag VET skillnaden mellan chip och mappning! Det som är intressant att veta är erfarenheterna av mappning! Chip som vi ju fått veta att det heter är inget alternativ för mig! Chip tas fram för en generell bil, dvs detsamma som BMW redan gjort på min bil! Jag är intresserad av Civinco som ger en själv möjlighet att löpande justera motorn - som din box ungefär! Som jag förstått det skruvar du på det och det fungerar något annorlunda på din skruvning gentemot de andras! I kontrast till Civinci står Unichip som en leverantör skruvar in åt dig! Sedan finns en uppsjö av andra sprut och mappningar - så varför ett std chip? |
|
|
Klargörande! Jag har inget intresse av chip - det är inget alternativ för mig! De olika mappningsmetoderna däremot är högintressanta! - Är det svårt att justera in Civinco? - Finns det smidigare/bättre alternativa Piggyback system? - Ni som valde Unichip vad är er erfarenhet - böt ni bort ett annat Piggybacksystem eller valde ni Unichip av annan anledning? - Finns det någon som hellst anledning att ge sig in och montera ett komplett nytt system? |
|
|
Ska man mappa finns det bara ett sätt riktigt sätt. Kasta ut hela motorstyringen och sätt in en egen. Alla versioner som jobbar genom att mixtra med signaler och behåller original motorstyring kan fallera hårt. Varför jo alla nyare bilar har adaptiv motorstyrning, så vad firman har fixat/mappat vid bänkning/rullande landsväg behöver inte gälla 2 dagar senare då bilen själv "adapterar" om |
|
| Kimzo - du har inte missat nått! Bara Bmw_Man som levererat några tankar (o Amullo)! Jag söker ju info om vad man ska tänka på och personliga intryck - inte något man hört från någon annan! | |
|
Automobil mappade en Viper och optimerade till E85! Resultatet var 5% bättre vrid och 2% fler hästar! En helt OK höjning av vridet och så betydligt lägre milkostnad, men 2% fler hästar ....... |
|
| Mappade vår banbil (325 e36) på SQR, bänkade före och efter, effektökning 10hk, inget annat gjort på motorn. (203-213hk) | |
jimmy/bmw |
Länk |
|
OK! Vad är din erfarenhet av mappningen? Gav den det resultat du förväntade dig eller var din bil redan rätt "bra" från början! Du skriver inget om du använde Civinco, Unichip eller .... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.