AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.163

Hur mappar man bilen?

Sida 1 av 2
al
499
alaska1
118dA-13
Finns det fler vägar att gå vid mappning än med Unichip och är de att föredra! Finns det någon här som provat olika metoder och kan rekommendera någon!
al
499
alaska1
118dA-13
Efter kontakt med en firma som mappar framgår följande! Mappningen görs på rullar och motorn optimeras vilket framförallt ger ett bättre mellanregister, dvs bättre vrid!

- Det blir mer effekt än med chippning
- Det blir troligen ca 7-9 hk på en 328
- Det blir normalt lägre förbrukning (-2cl per mil, eller i kr 25 öre)
- Det går att optimera för E85 men då måste bränsletrycket också ökas
- Det är bortkastade pengar att chippa en bil som inte är standard men ett alternativ på en standardbil!

Så ..... mindre än 5% mer effekt dock mer än vid chippning - hmmmmm hur fnnnn mäter chippsleverantörerna sina pållar?
Finns det några oberoende tester som ger vid handen att din källa talar fakta eller är det i egenskap av "mappare", som lever på detta, du styrker DIN tes?? Hur menar du nu? Att en "mappare" (som sannolikt INTE säljer chip) talar sanning och en "chippare" far omkring med osanning, alternativt vilseledande uppgifter om hur effektmätningen är uppmätt?
Det krävs alltså bara ETT telefonsamtal med dig för att det som sägs ligger närmare sanningen? Vilken firma pratade du med? Hur många mappningar på sugmotorer har dom utfört, och vad har dom då utlovat för effetkt? 7-9 hk för 5500-12000? - Knappast! FÖRKLARA!
al
499
alaska1
118dA-13
DET ÄR LIKA VERIFIERAT SOM DE FLESTA ANDRA PÅSTÅENDEN OCH JAG TROR MER PÅ EN FIRMA SOM ÄR TE FÖRSIKTG MED LÖFENA! JAG kAN JU SÄGA ATT HAN SA DIREKT NEJ NÄR JAG FRÅDE OM 10 HK VAR NÅGOT ATT HOPPAS PÅ!
"Lika verifierat som de flesta andra påståenden"!!!!!!!
Vad är det du säger???!!! DU startar en tråd och efterlyser Dyno/broms/oberoende tester av chip. Sen ringer du en kille som "mappar" och det svar du får ser du som "lika verifierat som de flesta andra påståenden". Du är inte riktigt klok du. Söker du fakta så måste det väl till bänkningar/Dynos eller hur? Eller ska jag ringa min morsa och kollar vad hon tror?
Edit: DU kanske inte STARTAT nån tråd men du är där och anmärker hit och dit. ;)
OCH: Vilken firma var det?
al
499
alaska1
118dA-13
lELLE lELLE! jAG SÖKTE INTE INFO OM CHIPPS UTAN OM MAPPNING! jAG KONSTATERAR ATT DET FINNS EN HEL DEL OM DET PÅ NÄTET OCH KOMPLETTERADE MED EN SIGNAL TILL EN MAPPARE!

VADJAG FORTFARANDE UNDRAR ÄR VAD DET FINNS FÖR ERFARENHETER AV MAPPNING BLAND FORUMET!
"Det blir TROLIGEN 7-9hk på en 328".
Hehe... precis den FAKTA du eftersökt i 50 Chip-trådar!!! PUNKT!!!
Varför undra när du själv svarar på din fråga om DET svaret räcker för dig? ;))
al
499
alaska1
118dA-13
Det är intressant att se att mappningsfirman inte påstår att mappning är överlägset chippning utan ett något bättre alternativ!

Det är intressant att chippsleverantörer och mappare är överens om att mappning ger något fler hästar!

Det är intressant att se att utlovade antal hästar är högre hos den som sägs ge färre hästar!

Men det är leverantörernas uppgifter! Vad har ni på forumet för praktisk erfarenhet av mappning?
Pssssst..... -Du vet väl att vi inte kommer komma till ett slutgiltigt svar här på forumet förrens Dyno-resultat med Autopower-crew är närvarande? Överens? ;)
Jag vill tydliggöra en sak för dig alaska1!: För det första tror jag inte att varken mappningeller chip ger någon överväldigande effekt i en sugmotor. MEN jag vill påpeka att jag själv köpt ett chip till min gamla 540 -93 och det var jag nöjd med. Det som gjorde mig nöjd var inte att bilen fick x antal hästar utan att bilen fick ett helt annat drag på de "normala" registren. Växlingen mellan 1-2 och 2-3 fick ett helt annat svar på de motorvarven där växlingarna gjordes. Dvs bilen hade ett klart märkbart "starkare register". Sen ska vi ju komma ihåg att det finns en sak som kallas "placeboeffekten", och JAG svär mig inte fri från att ha drabbats av denna effekt. MEN som jag upplever det så var mina futtiga tusenlappar HELT KLART värt den effekt/placeboeffekt jag upplevde. Det som jag stör mig på är ditt sätt att hantera meningsskiljaktigheter, ty där har du lite att jobba med. Man kan inte å ena sida söka fakta och å andra sidan förkasta densamma utan bevis. Som jag påpekat i annan tråd så behövs ex. Dyno-körningar före/efter för att konfirmera den riktiga effektökningen, och då inte i hk/nm endast, utan i tider också!
Edit: "starkare MELLANregister"
al
499
alaska1
118dA-13
Hur kör man tider i dyno? Har verkligen ingen erfarenhet av mappning?
Hur fungerar en otto-motor och hur gör man när man märker ord eller inte förstår?
Hur gör man när man borrar hål i luftburken?
Hur gör man hål i luftburken?
Hur får man tyst på dig? ;))
pg_ice
"VADJAG FORTFARANDE UNDRAR ÄR VAD DET FINNS FÖR ERFARENHETER AV MAPPNING BLAND FORUMET!"

jag fick runt 50 hästar på 325an.
och det är bevisat.

325an :
Länk
pg_ice
tror chippet hette Estrella?

325an :
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.