|
|
|
|---|---|
|
hur byter man ac- & generator- rem på en 328 coupe -96 MVH Mange | |
|
Ta bort luftfilterboxen, kylaren och den lilla plastkåpan ovanför kylaren. Kylaren är av "hängande" modell och sitter med 2 st clips på framsidan. Lossa på dom o ta bort den. Glöm inte att tömma kylaren på vatten och ta bort alla slangar. AC-rem och generator rem har en varsin remspännare. Ta en mejsel och tag loss den svarta kåpan på spännaren. Där inne sitter det en mutter som du drar åt höger med typ ett spärrskaft och lämplig hylsa. Då släpper du på remmens spänning och kan ta loss den. Funkar likadant me båda remmarna fast med en skillnad. Till ac-remmens spännare så måste du använda en 8 mm insex för att släppa på spänningen. Till generatorremmen måste du använda en hylsa. Jag tror det var 15 lr 16. När du ändå håller på så kan du ju byta termostat. Precis ovanför remmarna har du ett svart termostathus. 2 skruvar uppe och 2 nere. Ta loss d, ta loss termostaten och packningen ut blocket och byt ut dom. Sätt den nya termostaten så att pilen på den pekar klockan 12 men sätt dit packningen innan du gör d. Smörj även packningen med lite glykol innan. Dit med huset sen igen. Klart. Sen hänger du tillbaka kylaren sätter fast alla slangar och sätter dit luftfilterboxen. Nu kommer d delikata arbetet med att lufta. Häll vatten+glykol (ca 60/40 blandning) i expansionskärlet i kylaren tills d blir helt fullt.(nivån sjunker sen när termostaten öppnar och vattnet går in i blocket). starta bilen med full fräs på fläkt o värme. Öppna einluftung-skruven på kylaren och häll vatten där med. Låt bilen bli varm och häll vatten i hålet där luftskruven ska sitta. Du ska se bubblor komma upp ur vattnet. Håll hela tiden koll på att motorn inte kokar. Häll även vatten i expansionskärlet men inte överfullt. Bara att fortsätta denna procedur tills du inte ser några luftbubblor komma upp från vattnet och d kommer värme i bilen. Då ska d vara schysst. MVH/Ari |
|
| Annars går det ju lika bra att göra det utan att ta bort kylaren och rota med kylsystemet. Lätta på spännrullarna så som beachwasker beskriver så är remmarna bytta på 10 minuter. | |
| Det är nog som du säger. JAg tyckte d var så jävla trångt så jag ville inte ens försöka testa utan att ta loss kylaren. Jag får knappt ner armen i det lilla mellanrum som finns | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.