AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.450

trasig c-låsmotor vänster bakdörr e39

un
29
undrex
523i -96
hejsan!

jag har ett stort problem. Idag slutade c-låset att funka på vänster bakdörr. Vänster bakdörr gör inte ett ljud ifrån sig. Det är alltså clås motorn som är sönder. PROBLEMET är att jag hade barnlås spärren i så jag kan inte öppna dörren inifrån dvs jag får inte upp dörren. Hur ska jag göra för att byta clås motorn när jag inte får upp dörren? Jag har en bmw 523i -96.

//MVH
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag vet inte om det funkar på din bil?? Men på min brors 535:a var det samma problem..Vi tog bort baksätet och tog sen bort dörrklädslen sen var det lätt att öppna dörren.

hjorten
un
29
undrex
523i -96
hej

nej det ser inte ut som att det går.. inredningen på dörren verkar nämligen gå in på sidorna där dörren är stängd. Det måste ju finnas någon lösning på det här =/ Det är ju faktiskt bmw och inte opel :)
Ma
33
Machmud
540iA -93
Jag hade ett liknande problem i min 540, det är iofs en E34. Först så slutade den låsa upp vänster bakdörr, och sedan efter några veckor höger framdörr, det visade sig vara dålig spänning i batteriet. Jag bytte batteri och nu fungerar låsning och upplåsning av alla dörrarna.
Mitt råd, prova nytt batteri innan du börjar riva, kan vara så lätt.

Mvh, Martin.
un
29
undrex
523i -96
Jag upptäckte för ett par veckor sedan när jag köpte bilen att det satt ett fård 60A batteri i den :) Då bytte jag batteriet till ett nytt batteri på 88A så det är inte batteriet. C-lås motorn på vänster bakdörr låter ingenting så den är helt död. Jag skulle ha bytt motorn direkt om det inte hade varit så att jag hade det där jävla barnlåset i. Vart sitter c-lås motorn och går det kanske att få av barnlåset med stängd dörr? Jag måste ju få upp dörren på något vänster för att kunna byta c-lås motorn. help me out here :)

//MVH
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Undrex: Jag har bytt mina bakre C-låsmotorer, har du provat att lirka upp låset via hålet för dörröppnaren som du ändå måste ta bort när du byter ut c-lås motorn. Kolla på den andra sidan hur det ser ut om du behöver en referens. Det kanske fungerar.

Lycka till !

/Jake
un
29
undrex
523i -96
kan du skriva lite mer detaljerat för jag förstår inte riktigt =/ jag får ju upp den där lilla pluppen men dörren går inte att öppna p.g.a barnlåset och med det så stannar inte den där pluppen uppe. Går det att få bort barnlåset utan att bryta upp dörren? =/ mvh magnus
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Fick följande tips för några år se'n av BMW-verkstad i Tyskland.

Samtidigt som en person låser/låserupp c-låset BANKAR man kraftigt med knytnäven på insidan av av dörren (ungefär där c-låsmotorn sitter). Gällde iofs E34 men skillnaden på c-låsmotorer är kanske inte så stor. På E34:orna var det en microbrytare i c-låsmotorn som krånglade.

Har själv "öppnat" ett antal dörrar på detta sätt - men det kan bli lite "bankande" - en tjock handske är att rekommendera ;-).

Är motorn "bränd" funkar självklart inte den här metoden.

Mvh/Saij
un
29
undrex
523i -96
hej

motorn låter ingenting alls så jag tror tyvärr inte att denna varianten fungerar men jag ska ge det ett försök :>

tack för tipset
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Nä, ÄR det microbrytaren så får motorn helt enkelt "ingen ström" - m.a.o. helt tyst! (Det är där bankandet kommer till nytta och skakar om den attans microbrytaren, med ibland lyckat resultat.)

;-) Saij
un
29
undrex
523i -96
tyvärr funkade det inte =(
hade precis det här problemet igår! barnspärr på och centrallåsmotor som gett upp.

trodde jag skulle bli tvungen att skära sönder dörrinredningen för att komma åt centrallåsmotorn...
till slut lyckades jag i alla fall med lite våld demontera dörrsidan i ovankant och böja ned den och kika in och hittade centrallåsmotorn nere i mörkret.
Eftersom motorn var trasig på den så stoppade jag in en kniv och hade sönder den vita klon på centrallåsmotorn som håller i dörröppningsmekanismen.
Anledningen till det var att centrallåsetmekanismen inte gick att rubba, i alla fall inte i den jäkla vinkeln jag var tvungen att arbetea i. :) Men när jag haft sönder den kunde jag enkelt dra i dörröppningsmekanismen och vips var dörren uppe!
Skitglad blev jag, bara att åka till skroten och tjacka en annan centr.motor.
ah, jag har en e34 inte en e39 som det handlade om. läste lite slarvigt - men det är säkert liknande mekanism.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har du kollat så att ingen säkring har gått, har för mig att att varje centrallås
har en egen säkring, i alla fall på E34.

Mackan
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Min centrallåsmotor krånglar lite ibland oxo.
Men efter ett par tre upplåsningar så är det lugnt igen!
Skitkonstigt men kör en runda och försök sen igen, kan ju hjälpa för dig med;)
un
29
undrex
523i -96
Hehe rätt så gammal tråd men jag gjorde faktiskt inget åt det. Det verkar vara någon bugg eller dyligt i systemet. När det händer nu för tiden som inte är så ofta så låser jag och låser upp ända tills det blir samma sak på passagerardörren. När det är samma sak på passagerar dörren samt bakdörren som det är fel på så låser jag bara upp då och då åker båda 2 upp. Väldigt konstigt men det är något jag kan leva med :)
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Lyfter denna tråd lite. Har en 530dat 00 som har barlåset i på höger bak dörr, men dörren har slutat vela öppna sig ute ifrån också det är dock inte låset. Är det samma procedur där ur med baksätet osv, ifall det är så hur öppnar jag dörren isådall :=)

/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.