|
|
|
|---|---|
|
Kan någon svara ärligt (det är klart ni kan på detta forum) varför Mercedes V12:a oftas kostar mer än BMW's V12:a? Jag har nu haft lite intresse av V.12:er både BMW och Mercedes (har dock ännu inte hittat någon som jag fastnar för) och kan konstatera att allt för ofta så begär man mer för en MB en än BMW V.12:a, så jag undrar varför? Exempel MB Länk BMW Länk Har MB bättre kvalitet eller är köparna mer intresserade av MB än BMW? Så mkt skiljer det väl sig inte i nypriset? Vilket är bästa köpet? mvh Micke | |
| Dels har Mercedes S-klasse generellt ett högre andrahandsvärde än 7-serien. Troligtvis delvis beroende på högre inköpspris. Dels kommer annonsören aldrig att få 110´ för den bilen. Brukar gå för runt 75-80´. | |
|
Hej Antiloop Håller med dig om prissättningen, men å andra sidan så kommer inte BMW'n att kosta mer, ändå är den 5 år yngre! Så det är lite det jag undrar över, personligen tycker jag att BMW ger mer för pengarna, men ändå så är priserna högre på MB, är det så illa att MB har ett "bättre" rykte", än BMW som ofta framställs i massmedia som skruvade eller "gangsterbilar". Medan MB inte har det "rycktet" (även om det givetvis är lika vanligt/ovanligt som på andran bilar, Volvo är tydligen värst). mvh Micke |
|
|
Jag tycker att det är ett mysterium! Att E32 med V12 har dåligt rykte kan jag delvis förstå, men E38 750i är en fantastiskt fin och välbyggd bil - och bättre på alla vis än en MB S600 -92. Med det inte sagt att S600 är dålig - tvärtom så är det en pansarvagn av ragn med enorm pondus och riktigt hög kvalité överlag. Men när den går sönder så är det DYRT! Har för mig jag läst om luftmassemätare á 25 000:- styck exempelvis... E38 750i är faktiskt den enda bil jag skulle kunna tänka mig om jag inte hade M5! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
En skillnad är väl att BMW:n var ansenligt mycket billigare än en 600:a. En 750 kostade -92 643.681 kr, en 600 gick lös på över miljonen. En 518 kostade -92 189.125 kr, en 200E kostade 259.700 kr- Rejäla prisskillnader som förstås sätter sina spår... |
|
|
Skräcködlor från juraperioden i min bok. Men MB har ett större kvalitetsrykte samt ett maffigare utseende. Den kallades för valen i hemlandet vill jag minnas. Den är så stor att den har inbyggda "antenner" på bakluckan som fälls upp vid backning så att man skall få en hum om vart bilen slutar. Bara det är värt ett gäng tusenlappar. ;) Kan bara konstatera att det har gått inflation i begreppet "den sista riktiga mercan". Däremot om jag skall välja så är valet enkelt, BMW alla gånger. För där får man körglädje med modernare formgivning och en lägre prislapp. Samt PDC! Enkelt m.a.o... Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco |
|
|
Jag föredrar annars den mer fackmässiga termen "slagkryssare". Wilhelm Svenselius |
|
|
MB.n kallas val aven for Kohl-classe. Att hora den S-klass dorren sla igen ar ljuv musik, som ett riktigt kassaskap. Att priset ar hogre ar val forknippat med lite status ocksa, stjarnan har val inte tappat lika mkt i glans inom S-klass segmentet. // Alex |
|
|
Jag funderar ev på att köpa en cl 600 snart, hoppas jag blir nöjd. Tilltalas av kombination av storlek, motorstyrka samt vulgär utstrålning. Har också reflekterat över prisskillnaden... |
|
|
Tagge, Hoppas att du syftar på den senare modellen, och inte den smaklösa vulgo-kolossen från 90-talet som hör till bilhistoriens verkliga designfloppar. Den nyare är mycket vacker :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| E38B12, som sagt, vulgo... :) | |
| Alla "lyxbilar" är lite småvulgo för den delen. ;) | |
| Dom är väl gjorda med den amerikanska marknaden i åtanke, samt efter mellanösterns och rysslands ojebaroner... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.