AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
505

Akut! 325 -94 går varm

Visa användare
66
magazinet
325 -94
Min 325 -94 var uppe på rött idag och jag stannade den såklart omedelbart. Den har gått 25 tusen mil och går som en klocka i motorn, tills nu. Efter närmare inspektion ser jag att en slangklämma till övre kylarslangen var av och slangen hade hoppat av. Ny klämma på och påfyllning i exp -kärlet ca 1l. och sen startade igen. Men den går varm snabbt igen. rätt upp på rött inom 7-800 meter trots att jag kör i 5:an i typ 60 km/h. Vad kan nu detta vara? Termostat, vattenpump eller något annat roligt? Den verkar inte läcka något vatten och remmarna är hela.
Jag är hemskt tacksam om någon kan hjälpa mig
Mvh Björn.

TobbeBMW
Kaputt vattenpump
Visa användare
66
magazinet
325 -94
Är det solklart eller? Kan det inte vara termostaten som är kass? Glömde säga att innan detta hände har den varit lite trög att få upp på mitten på tempmätaren. Den la sig sig där, men det tog en bra stund.

Visa användare
66
magazinet
325 -94
Glömde säga att vattnet i expansionskärlet är iskallt medan slangarna är bra varma. Kan det ge någon fingervisning kanske?

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
magazinet: prova plocka ur termostaten först, å kör utan... enkel operation. eller köp en ny du behöver ju tydligen en..

pärlan Länk
Släng dit en ny termostat + vattenpump kostar väl 800-900kr fyll sedan i glycol och lufta systemet så löser sig nog dina problem.
Diva
kan väll vara bra att köra me kylarrensing oxå

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Visa användare
66
magazinet
325 -94
Lee roy: Varför ska jag köra utan termostat och vad läser jag av det i sf?

Tänkte att det kanske bara är luftfickor som blev när slangen hoppade av. Jag har ju inte direkat luftat systemet.

www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=71 Så luftar du det är lite knöligt och tidskrävande. Ställ sedan bilen i en backe med fronten uppåt över natten så brukar de sista luftbubblorna komma fram.
Visa användare
66
magazinet
325 -94
Tjenare. Köpte termostat och skulle byta, men provade och lufta ur och fylla på ordentligt först. Det funkade...hi..hi. Så det blev och köra tillbaka med termostaten och så fick man bytt till sig lite nya stift i stället inför service. Så nu är man glad igen (i alla fall tillfälligt) Tack för hjälpen
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
magazinet: gött att det löste sig :-)

pärlan Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.