|
|
|
|---|---|
|
Hej, har märkt att det läcker från Nivåreglerings givaren (boxen där staget går in) Jag har även Felminne på Nivåregleringen i färddatorn, har ingen aning om hur Nivårelgeringen fungerar, om jag hittar en ny ventil och sätter dit den hur luftar jag då den? och måste man radera felminnet för att få den att fungera? Drivs den på samma olja som man har i Servon? En till fråga, hur fungerar EDCn? ställer den in sig hela tiden utan att man märker det? En gång när jag var ute och körde så blinkade en grön prick i instrumentpanelen till ett par gånger och sedan försvann ljuset, sen dess har det aldrig återkommit, behövs nivåregleringen för att EDCn skall fungera? MVH Matte | |
|
Hej! Detta ämne diskuteras ideligen och det finns massor av material på nätet, gör ett sök här på forumet med t.ex EDC AND nivåreglering AND M5 så borde det komma många träff. Likaså så är www.M5board.com bra källa samt www.bmwe34m5.com/faqs. I korthet: JA, den använder samma vätska som styrservon-SE TILL ATT ANVÄNDA RÄTT VÄTSKA!!!! (pentosin chf 11s). Inte lönt att sätta dit beg ventil. Ny hos BMW ca 2500:- tack. Du luftar genom att med bilen i gång fylla på pentosin tills reservoiren är lagom full dvs, vätskenivån kommer precis upp till silen som sitter på toppen av behållaren(under locket). Behållaren sitter längst fram på förarsidan i motorrummet, en cylinder ca 14-15cm i diam. Måste ofta byta anslutande slangar också, brukar vara sönderärgade. Du nollställer genom att koppla ur batteriet i ca15-30 min. Ja, den är datastyrd, finns acc. sensorer för sidoacc. samt sensor för gaspådrag och styrutslag. Ungefär som VOL**s aktiva stötdämpning på S/V60/70R fast över tio år tidigare..... Nivåreglering=EDC på en bil med EDC då det är de elektrohydrauliska dämparna till EDC:n som samtidigt sköter nivåregleringen.... så om EDC inte funkar så fungerar inte nivåreglering och tvärtom.... Det är ett integrerat system. MVH: Sakke |
|
|
DrSakke: Nollställer du på samma sätt om du inte har nån edc? alltså med batteripolen? //Zheep |
|
|
Hej! Ja, det tror jag. Dock är det inte säkert att allt i felminnet raderas bara genom att man lyfter av batteripolen.... Kan hända att man måste till BMW verkstad för att nollställa datorn... dock är det värt att prova. Kostar ju ingenting och är riskfritt. MVH: Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.