AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.189

ac haveri!

ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Hejsan
Idag äntligen när det fina vädret kommit skulle jag slå på ac:n
men det kom ingen kyla alls.Kollade lite och insåg tillslut att fläkten framför kylet inte snurrade heller.Har kört med ac:n ofta under vinterhalvåret.
Vad kan det vara för fel!!!
M.v.h Hoss
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
För lite kylmedia i systemet pga läckage gör att ac:n ej går igång , vanligt att kondensorn börjar läcka pga stenskott eller att den ärgat hål i av salt m,m
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Vad gör man åt detta ,är det dyrt att fylla sytemet ,vad kostar en kondensor
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Troligtvis läckage, även om fläkten är trasig så skulle ac:n funka delvis, alltså tills trycket blir för högt tryckvakten bryter.

Priset att fylla ac hos firma varierar, skulle gissa på minst 1500:-, men troligtvis mer, kanske kring 2000:-. Vanligaste läckaget är kompressorns packbox, används inte ac:n så torkar denna och det blir läckage. läckaget kan försvinna delvis eller helt när man sen börjar använda ac:n igen och oljan smörjer upp den. annars är kondensorn ett vanligt läckage ställe.

En ny är dyr, men killen i den här: Länk annonsen säljer kondensorer billigt. Obs tror det är olika på bensin och tds.Men det krävs även 2st nya O-ringar till kopplingarna, O-ringarna är special för köldmediet, funkar ej med vanliga (obs viktigt). Sen krävs en fyllning. Men först innan du gör nåt så måste systemet läcksökas, kan vara läckage på andra ställen med.

Det är kostsamt med trasig ac om man lämnar till firma

//Simon
52
447
528:n
528i -96
1-3t för att fylla systemet inkl. kontroll av läckage. Runt 10t blir det med lite delar om Du har behov av ny kompressor.... Kalldusch för ekonomin...

Trist med Klimatproblem! Hoppas att fyllning räcker
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Tyärr känns det som min AC inte heller har 100% att ge. Däremot har jag fått för mig att den under våren har klarat av att avfukta luften i kupén ganska bra när den gått igång (kan vara inbillning). Imma på rutorna har ibland kommit och gått under resor när tempen legat runt 5-6 grader och jag tar för givet att den bryter vid kyla.

Känns alltså inte som den är helt väck men den behöver nog fyllas. Låter detta rimligt? Eller är det allt eller inget och jag har inbillat mig att den funkar lite om än dåligt? Någon som vill komma med ett tips på nåt bra ställe i 08-området (gärna västerort) som kan hjälpa mig med en provtryckning och eventuell fyllning? Tackar isf..

/pontus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.