|
|
|
|---|---|
| Tänker sälja min 00:as B3:a till förmån för dieselbil. Hur tror ni efterfrågan är på en sådan# Vet inte ens om det är lönt att försöka sälja privat? Bilen är iof sv såld och i toppskick men folk verkar ju inte handla av privata säljare överhuvudtaget. Inbyte får man ju säkert ingenting heller!? | |
|
Tror säkert du kan sälja den själv men rent allmänt så tror jag att B3 och B10 är svårsålda pga för höga prisförväntningar från säljarna. Har själv under det senaste året haft koll då och då på B10 (E39) både i Sverige och Tyskland och många bilar som var till salu i maj-juli förra året är fortfarande osålda och mycket tror jag beror på priset. Många väljer istället att köpa en 540 som är 60-70' biligare eller en M5 som även den ibland går att hitta billigare eller årminstonde till samma pris. Man ser annonser på B3 99-00 som det begärs en bit över 200' för och jag har svårt att se att en sådan bil skulle vara värd så mycket även om det är en Alpina. ___ //Ulf |
|
|
det finns en faceliftad B3 - 02 hos Jarls just nu som jag funderar på. Begärd pris 229` Min gamla pärla: Länk |
|
|
Håller med. Prisbilden tycker jag är skev, särskilt eftersom det många gånger handlar om årsmodell 98/99/00. Att betala över 200' för dem känns som ett överpris. Särskilt eftersom M5:orna har börjat hitta ner under 200 - låt vara att det kan vara knepigt att hitta ett bra exemplar. Kanske borde B10 ligga någonstans mellan M5 och 540 trots allt. Jag har länge sneglat på B10 men hela tiden backat eftersom priset legat för högt. Nu gällde frågan visserligen B3 men temat går igen. Jag har varit nyfiken även på B3 men har konstaterat att men kan få en C32:a (Mercedes) för samma peng - och då är C32:an ett till två år nyare plus att prestandan är bättre. Så nog finns det att göra på prisfronten när det gäller B3. |
|
|
Ja, det ligger nått i att folk begär i överkant, men samtidigt så är det väl ganska sällan man ser nån som sätter ett vettigt utgångspris, oavsett bilmärke. Jag anser dock att man kan begära lite mer när bilen är svensksåld. Fanns ute en 00:a sv-såld bara för några dagar sedan hos en firma i södra Sverige. Likvärdig utrustning som min, skinn, edelholtz och steptronic. Saknade dock tv/navi och cd-växlare som jag har på min. Dom begärde ca 210-220 k. Annonsen är raderad nu så den blev nog såld. Iof ligger prisbilden i Tyskland ganska högt också (med tanke på det betydligt större utbudet). Personligen tycker jag att det är minst lika märkligt att M3orna fortfarande ligger en bra bit över 300k. Finns många tillverkade och till salu och ändå begär folk runt 300k även för importare. /b3 |
|
|
Kanske ger någon vägledning om pris? Länk |
|
|
Den måste ha varit billig iom att den redan är såld/borttagen. Vilken Alpina och vilket pris var det? Mvh |
|
|
Ser själv att jag begär alldeles för mycket för min måste nog ner strax under 200" för att få lite intresserade. Problemet är att jag är helt såld på bilen och gärna har kvar den ett tag så det blir nog ingen omedelbar sänkning. Har kört några M5:or också och vart inte alls lika förjust i dom som alpinan det är onekligen en trivsam kärra. |
|
| Om du fick nämnda en detalj som gör den så mycket bättre än M5:an, vad skulle det i så fall vara? | |
|
Upplever den mer lättkörd samtidigt som jag inte tycker den saknar speciellt i kraft mot M5:an ,känns helt enkelt mer sofistikerad än en M5:a. Efter att ha läst igenom texten märker jag snabbt att man börjar närma sig gubbåldern. |
|
|
mattias h Det är som en som ville byta mot en 530D sa. Alpinas är världens bästa bilar, men det är inte så många som känner till det! Har haft min B10 ute för 200' först, samt sedan ett hyfsat pris 189', med rätt få riktigt intresserade. Antar att även avståndet till Jämtland gör sitt till. Idag sänkte jag den till 175'. Återkommer med resultat... Precis som för dig så är jag otroligt fäst vid bilen. Har även en E31, och tidigare E34M5, men Alpinan är speciell. Man blir lätt förälskad i bilen på alla sätt! |
|
| Å andra sidan tror jag snarare att det är fel på marknaden än bilen som sådan. Tror att det är svårt att sälja bil över huvud taget just nu. | |
| Blev lite fel där. Menade inte att det är "fel" på marknaden, snarare att marknaden är överhettad (= oerhört många exemplar att välja på). | |
|
Alpinan är väl lite mer ovanlig än M5, borde väl påverka priset oxå... M5 är juh en dussinbil i jämförelse. |
|
|
Dessutom så kan man entusiastförsäkra Alpinan om man nu inte ska ha den som bruksbil förståss Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Gå in på Blocket och sök på B10...24 träffar varav 20 är E39:or och ett prisspann mellan 156' och 220'. Sökning på M5:or ger 25 stycken E39:or men då är både årsmodell- och prisspannet betydligt större så egentligen är det trängre på B10-marknaden. ___ //Ulf |
|
|
Iof så är ju de 20 Alpinorna både sedan och touring men trots detta så är det "för många" till salu för att det ska vara lättsålt. ___ //Ulf |
|
|
Bimmer8: Håller helt med,räknar oxå med att gå ner mot 170-175" snart egentligen en jävla skam. Otroligt mycke bil för pengarna, det är vad man får betala för en skoda fabia med lite utr Kan oxå tänka mig att försäkringspremierna skrämmer bort många plus att folk är rädda för V8:or. Åtminnstone här uppe,sen är det synd att dom flesta inte vet vad en alpina är. Som att servera årgångsvin till en alkis! |
|
| J-vla skam är nog så nära man kommer - håller med! För egen del så går jag i bilbytartankar men det blir nog snarare byte än försäljning. För det verkar stört omöjligt att få sin bil såld (även om jag ännu inte har försökt). | |
|
Det är säkerligen inte omöjligt att få sin bil såld. Det som däremot blivit en verklighet är betydligt snabbare värdeminskningar på BMW i synnerhet om man jämför med 10 år sedan. Själv kör jag V70 03:a...värdeminskning finns, men inte alls lika kännbar(iallafall i nuläget). |
|
|
Det är ju lite förvånande att man fortfarande står med en hyfsat max-utrustad (inkl dragkrok, navi-tv, skinnsportstolar med minne mm mm) utan att ens få några samtal. När bilen är ute gång efter gång så tror väl folk att det är nåt fel på bilen, men det är ju inte ens en förfrågan. "Lågmilare", osaltade vägar, mm, mm Men i Jämtland...är det för långt, eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.