AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.197

ET måttet på fälgar

undrar om någon har koll vilket ET det ska vara på alla modeller?

Eller främst dom med bultcirkel 5/120

och sen undrar jag hur det mäts, om ett större ET värde innebär att fälgen kommer längre ut eller längre in? och hur mäts det, alltså vad är det exakt man mäter på fälgen?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
E34 har 20
E36 har 42
E34 IX har 54
E36 fälgar på IX hamnar för långt ut.

fyrhjulsdrift är roligast!
E46:an då?

alltså ju mindre värde desto längre ut kommer fälgarna?

har nämligen ET35 på E34, och måste då ha spacer på 10mm.

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
ET måttet anger avståndet från mitten av fälgen till den del av fälgen som ligger an mot bromskivan.

Desto lägre ET desto längre ut kommer fälgen (förutsatt att fälgarna är lika breda).

Om tex fälgen har ett ET som är noll är fälgens mitt rakt ovanför anläggningsytan mellan bromsskivan och fälgen.
avn> ok, tror jag fattar, ett mått på var fälgens tyngdpunkt ligger i förhållade till anläggningsyten mot skivan... är det rätt uppfattat?

vilket också innebär att bara för att man har rätt ET så betyder det inte att fälgen passar bilen, om fälgen är bred alltså.

Alltså om jag minskar ET med 25mm så måste fälgen vara 2tum smalare...?? rätt?

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Ja om du minskar ET måttet med en tum (samma sak som att montera en spacer på en tum) så måste fälgen vara två tum smalare för att den ska komma lika långt ut.
ok, nu har jag fått grepp om detta.

men frågan är ju också vid vilka fälgbredder gäller dom ET värden som "styrman1" har skrivit?

på en alltför bred fälg måste man ju minsta ET värdet för att den inte sta gå i fjäderbenet.

och vad är skinnaden på E34 och E34ix?

vilket ET ska jag ha på min? och vid vilken bredd på fälg gäller det?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
dannej: Mailade en tabell + bild som kanske förklarar något av det du undrar över...

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
ok, jo den funkade bra, stämmde med min egna skiss...

men finns det någon tabel nänstans där man kan se vilka fälgar som passar till vilken bil?

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
E46 har samma ET som E36
Det som skiljer på E34 och E34 ix är att ix (fyrhjulsdriven) har ett helt annat ET. Då ET måttet är avståndet från fälgens anliggningsyta till fälgens mitt gäller det oavsett fälgens totala bredd. Tar man en breddare fälg med samma ET så bygger den ju mer både inåt och utåt. ET måttet anger inte vad som får plats mot fjäderbenet utan bara fälgcentrumets avstånd från anliggningsytan.
Har fälgen för högt ET så hamnar den för långt in.
Rörigt?
Länk
Länk
Länk
Lycka till!

fyrhjulsdrift är roligast!
nä, jag förstår, man får alltså räkna fram vad som passar själv, men det kan jag ju nu eftersom jag har 8" med Et35 och måste ha 10mm spacer, så det går ju ganska enkelt att räkna på, tack för hjälpen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.