AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.287

Persisk Bilmatta

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har man en hästtjej är det enbart gummimattor året runt som gäller, använde aldrig velourmattorna varken till 528an eller till 540 inte heller de av barnarbetare handknutna bönemattorna trots att dom är tjocka mjuka och sköna :) Har även svårt med tanken på skräpiga velourmattor, gummimattor helt OK däremot, nått "psykologiskt"syndrom :)
Måste vara nått sedan barnsben "Spill inte på duken" !!

///MVH Hasso
Länk
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Med anledning av vad som framkommit kring "pizzaräser" och behov av gummimattor är mitt förslag att använda pizzakartonger istället dessa
suger upp vatten bra samtidigt som man värnar om kultur utrycket "pizzaräser"....

Ulke
Bagagerumsmatta i Orientalisk stil är ännu ett bra komplement till de små bönemattorna fram.

Inte bara kan hela familjen ha picknick på den i det gröna, nej med lite tur kan de en vacker dag flyga iväg på den med......

//Ulke :o)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hasso, halva familjen sitter på naturliga hästar, ändock existrear inte gummimattor i våra bilar. Har du inte diciplin på övriga familjen..:)
/Mats
samke
dessa var väl helt okej??

Länk
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Jag tycker verkligen inte det passar med persiska mattor, dom har dels inte rätt passform och dessutom glider dom runt hur som helst. Själv kör jag med orignal gummimattor på vintern och orginal velour nu på sommaren. På tal om hasso som har svårt med tanken på skitiga tygmattor så är mina i ljusgrått vilket gör att skiten syns rätt bra, men sålänge man ser till att inte klampa in med alltför blöta/smutsiga skor samt dammsuger ofta så är det inga problem. ;)
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Jag kör alltid utan gummi...

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Och så var det dedär med en liten kristallkrona hängande i biltaket, så är det hela nästan fullbordat!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fredrik: hade ljusgrå till 528an använde dom en gång vid fototillfälle.
att inte klampa in med skitiga skor finns tyvärr inte på världskartan på landet:)
Mats: jag har tidningspapper på gummimattorna vid "hästtransporterna" också :) så slippar man dammsuga ofta också.

///MVH Hasso
Länk
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Äh...jag bara älskar handknutna mattor i Rolls Royce, Jaguar, Rover P6B, mm..man skall bara sjunka in i den mulliga mattan med "dansskorna", vicka igång den massiva V8:an med nyckeln... o så iväg :-) Skit samma om det är grus o gräfs i dem, de skall bara vara där, i dessa vagnar. I en BMW är det OK i en fetutrustad 7:a, men då skall det vara en 750Lang, med absolut ALLT i....

/Deutsche Kraft (med ENORM förkärlek för det Brittiska..)

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Bättre sent än aldrig... Såg en butik på nätet som sålde mattor och kom på att jag sätt denna tråd 3 månader innan (forum skada) =0).

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Usch vad dåligt dom var gjorda, men det är väl vad man får för det priset.
Förmodligt tunnare än kvalitetsmattorna också.

///MVH Hasso
Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
hasso: snarare tvärtom. ju tjockare, desto sämre kvalitet i.o.m mindre antal knutar per kvadarat centimeter.
CiM har helt rätt. Bra mattor innehåller i regel mer silke och tunnare trådar vilket innebär fler knutar per ytenhet. De får därför bra bärighet utan att behöva vara långhåriga och klipps ofta korta. Mönstret blir då också mer distinkt. Jag har varit i Iran ett par gånger och då även köpt mattor. Köpte en riktigt schysst matta på 6 kvm för 11000kr och tyckte det var svindyrt tills jag föstod att det hade krävts 2 personer som jobbade skift i 3 år (!) för att göra den. 6 arbetsår !!! - det är svårt att förstå vilket tålamod det innebär.

En liten bilmatta i god kvalitet borde inte gå på under 1500kr tror jag.

Personligen så är jag klart svag för fina mattor, men inte i bilen.

Ha´t

/Fredrik
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nä fy fan, nån måtta får det väl ändå vara. :)
Jag väljer heller då wunderbaum om det ska vara så.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
11000:- för 6 kvadrat? 1500:- för en liten bilmatta??? Jisses var hittade (blev du lurad) på de mattorna? Eller vad de helt och hållet i silke utan minsta ull?

Sedan är det även så att bara för att det är mer silke behöver det inte betyda att de är finare eller bättre.

Har arbetat i Iran och senaste hemresan köpte jag med en liten bilmatta med hem och betalade 150:- för den.

*BAWORAK*
Svårt att jämföra mattor av olika kvalitet om man inte ser hur de ser ut, är knutna och vilken region de är tillverkade i eller är sålda..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror att priset skiljer sig väldigt mycket åt beroende på om man köper samma matta i teheran eller om man skulle köpa samma matta ute på landsbygden direkt från de som knyter mattorna. Jag tror att påslaget från mellanhänderna är på flera hundra procent.

SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Mugge> Helt rätt teori. Sedan hjälper det mycket att ha en lokal person med vid "förhandlingarna".

*BAWORAK*
SvanteE

Nädå... lurad blev jag inte. Gift med en persisk kvinna så har vi inom familjen fastigheter både i Teheran och Esfahan så jag låter svärfar sköta förhandlingarna. Och ja, den är mycket bra i kvaliteten. (6 yrkesår!!!). Den är inköpt direkt på mattbasaren i esfahan och är en Nain för er som är mattokiga.

Saken är den att i iran så investerar många i mattor och köper riktigt fina saker. Mycket av mattorna med lägre kvalitet går på export och säljs dyrt i bla Sverige. Mattan för 11000 tog jag till en matthandlare efter hemkomst och han satte priset till 40+ och menade att 11000 var nog mindre än vad han skulle fått ge i inköp.

Maskinvävda "äkta" mattor är ju nästan gratis. Men skall du ha en kvalitativ matta så kostar det, garanterat.

Frågan är nog snarare vad det är för kvalitet på din bilmatta :-) Kanske kan man få se den ngn gång. Jag ser att du bor i Kumla liksom vissa andra profiler här på forum och ibland är jag på genomfart.

Kanske borde BMW träffen hos er nästa år ha tema bilmatta, haha. Det verkar ju onekligen finnas en koppling mellan BMW och persiska mattor.

Fredrik (som för övrigt råkar ha en bra dag idag)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.