|
|
|
|---|---|
|
Körde kompisens 525:a och märkte att den gick mycket bättre över ogämnheter i vägen än min egen 540. Har bytt båda krängningshämmarstagen, alla 4 styrleder, skivor, belägg och stötdämpare i fram. Efter dessa åtgärder blev det bättre, men gämfört med 525:an är det inte bra. Kan nämna att jag dessutom börjat få LITE obalans vid inbromsning, trots att skivor och belägg bara gått ca: 100 mil efter byte till nytt (Motornord). Vad kan man mer byta i fram ? | |
|
Min 540 skakar rejält just nu när jag bromsar och på måndag eller tisdag är det dags att byta länkarm....kan kanske vara några slitagedelar där? |
|
|
Hurdå? På vilket sätt låter det i framvagnen när du kör över ojämnheter? Som jag tolkar det så tycker du den bara är obekväm över ojämnheter vilket är logiskt om du jämför mot en 525:a. 525 är mjukare och dessa ägare har i regel mindre "vågade" fälgar och däck vilket resulterar med mjukare väghållning. 540 är styvare och har hårdare fjädring och ofta mer eller mindre extrema lågprofil däck= Sämre vägegenskaper på dålig väg. Obalansen vid inbromsningen tror jag beror på vägsaltet, jag har samma symtom på mina bromsar ibland, och då är det alltid vägsalt på vägen. Känns som skivorna är skeva men inte... En kraftig inbromsning skrapar bort saltet och bromsarna är som nya igen ____________________________________________________________________________________________________________________ -->-->Varför bara använda två när man har fyra?<--<-- ____________________________________________________________________________________________________________________ |
|
|
Hej, mikael: Det kan även vara glapp i styrväxeln eller styrsnäckan. jens: Kan nog även vara skeva skivor. /foo |
|
|
Tycker du att det skakar i ratten samtidigt som du kör över ojämnheter eller bromsar löst så får du nog byta casterstagen åxå om du nu inte har bytt dem...jag hade dessa symptom på min bil .. bytte dessa och bilen blev som ny, bytte även dämparna. PH |
|
|
... och detta med casterstagen. Vad är det? Jag har också problem med framvagnen! Det "slår" när jag kör sakta (också) (på tomgång i ettan!) över någon grop eller kant. Vänster yttre styrled ÄR ganska (!) glapp, men vad kan man bli tvungen att byta i övrigt? Tänkte byta en del i taget för att få ljudet lokaliserat. Har också vibrationer i ratten vid ca 90 km/t, men det kommer väl i första hand från obalans i däcken, som är nästan slut (2-3 mm) och skall bytas inom kort. Leif L |
|
|
Detta är Casterstag(kallas även tryckarm eller länkarm): Länk Detta är länkarm: Länk Mvh Mackan |
|
|
Har idag fått lösningen på framvagnsljudet. Symtom: Kluckande när man kör över kanter och samma när man trycker och släpper bromspedalen.Det är ett kanska skarpt metalliskt ljud. Det som är glappt är leden som sitter på Casterstag(tryckarm). Det går att känna genom att lyfta upp bilen och rucka på staget vid leden (uppåt/neråt, framåt/bakåt).Har även haft problem med vibrationer vid inbromsning, ibland mycket, ibland lite. Dags att byta på båda sidor nu. FAF |
|
|
Jag har haft samma klonkande i min, lämnade in den till BMW och meckaren där spände någon skruv/ring runt rattaxeln och vips problemet borta. Ett tips bara. Enl. honom var problemet vanligt. mvh Matte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.