|
|
|
|---|---|
|
Läste i gamla inlägg om EDC-dämparna som går/går inte att renovera och det påstås ibland att det ska gå men ingen vet vem eller hur? BMW ska ha 29000 för fyra nya och det finns inga på skrotarna jag ringt runt till inkl. ECP. Någon som gett sig på det eller vet nåt konkret ? | |
| man skär upp dom i en svarv byter syrningar och tätningar, gängar en hylsa samt dämparen där man öppnat dom och sätter ihåp dom igen. | |
|
Jo, principiellt går väl allt att renovera men om man nu inte har tillgång till svarv och tid utan bara vill skicka in dämparna till en firma som gör jobbet ? Finns det inga "stötdämparfirmor" liksom det finns Högtalarmembranfirmor ? |
|
Paap Reeder |
... grejen är väl den att skall en seriös firma göra jobbet och kunna lämna garantier så hamnar du på dom summorna i a f p g a att det är ett tidsödande arbete och få kan det numera heller ... ...allteftersom 40-talisterna (... d v s dom som byggde Sverige...) med sin oerhörda kunskapsbank hänger upp den blåa rocken för sista gången i klädskåpet. MVH /// Paap R |
|
Jag tror inte ens dom behöver skäras upp, dom verkar vara demonterbara. Jag tänker renovera mina framdämpare själv. Men behöver skaffa något att sätta i bilen undertiden. Jag har dessutom frågat här på forumet förut om någon har beg dämpare som jag skulle kunna köpa billigt för att öva lite på, men har inte fått napp, så jag får skaffa vanliga fjäderben att sätta i min, för jag behöver bilen dagligen, och renovering tar nog några dagar. Kolla här: Länk inlägget från 20 nov 2004, där är bilder på en isärtagen EDC dämpare, visserligen E34, men bör vara ganska lika. Det är inte någon som har en eller två beg dämpare jag kan köpa loss och kolla på? /Mats J |
|
|
Renovering av nivådämparna: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mats J: har du nivåreglering på din -92? |
|
|
Nivåreglering finns. Men bara bak förstås. Jag tog långlunch idag och åkte till ECP i Vara och handlade ett par vanliga framfjäderben. Så nu kan jag plocka ur framdämparna och se hur det verkar. Jag vet att höger fram är glapp i övre bussningen ca 1mm, så den behöver ju bytas. Sedan så får man ju se vilka tätningar man behöver ordna. Mina bakdämpare läcker om jag har last i skuffen, så det har jag löst genom att inte ha en massa bröte liggande där, då är dom täta. Men även dessa komer väl få sig en omgång så småningom. /Mats J |
|
Paap Reeder |
... är det inte skillnad mellan äpplen och päron? .. d v s EDC och nivådämpare? Förstår väl fuller väl att ett par nivåisar kan pillas isär men EDC bör ju innehålla ytterligare reglerteknik som gör att hårdheten kan ställas ... eller är jag fel ute?? MVH /// Paap R |
|
EDC komplicerar saken ytterligare, men det är ju det som är intressant! Men jag börjar med frambenen, där är det bara EDC. EDC3 som sitter på min bil verkar vara ganska separerat från den cylindriska delen av stötdämparen. Men som sagt, har någon ett ben över så dissekerar jag det gärna! /Mats J |
|
|
Av alla 7:or jag tittat på med EDC så läcker 95% i varierande grad så nånstans borde ju någon inse att det går att tjäna pengar på att renovera kommersiellt. Som länken ovan visar verkar det inte vara ett oöverstigligt projekt och därmed inte värsta arbetstiden = kostnad. Att pröjsa 28 papp för nya dämpare ...det är ju för fasiken en hel bil ! 28 000 = 75 verkstadstimmar och så lång tid tar väl inte fyra dämpare att renovera ...? Men kanske är det så att de få som saknar förnuft nog att dra runt i en tolva, tillhör kategorin som vill skruva själv och då blir det för lite över till firmorna...? |
|
|
Detta har diskuterats länge på M5 forumet: Länk där en "Garcia" har sagt sig kunnig och villig att renovera EDC dämpare efter att han flyttat hem till USA. I den tråden finns också en adress till en firma i Australien som sägs utföra renovering. Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.