AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.114

E34 kylare och fläkt problem

Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej alla duktiga som kan hjälpa mig,
Jag har upptäkt att kylaren läcker från ett litet hål längst upp till vänster om slangen, precis mellan plast och metal delarna, men när det är varmt. Och idag har den kokat och läckte ca. 2L och upptäkte att kylfläkt är trasig, den bara snörra och man kan stoppa den med handen utan problaem, den är inte el driven och bilen har en AC.
Jag har försökte följande utan att lyckas:
Köpte superlimm, men skitsamma
köpte kylare ciment oxå skitsamma
Nån tipsade att mala INEFÄRRA, den har hjälpte lite grann men efter det var för varmt idag så gick det ingen vidare.
Snälla nån kan hjälpa mig så fort som möjligt?

mvh, Mando

rsarits
Du bör nog byta kylaren, men du måste också fixa en ny fläktkoppling, den kostar 7-800 på BMW, men du kan säkert hitta en på skroten som fungerar
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Definitift ska det bytas! Att försöka laga med lim etc brukar vara dyrare i längden. Det finns gott om 520-525 på sktoratar o det är samma grejer så om skrotnissar har inget till 525 så det funkar lika bra med 520 eller 530!

MVH Grabber

rsarits
Nej, 530 med V8 har annan kylare och annan fläktkoppling än övriga, samma sak med 540.
Sedan finns det tydligen 3 eller 4 olika bredder på kylaren även till 530.
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej alla snälla och hjälpsamma människor, först vill jag tacka er för alla svar.
Jag har köpt en beg fläcktkopplig för 500:-, den är så dyrt hos BMW kostar 1750:- men det är så jävla svårt att plocka ur den som sitter nu, nästan omöjligt, den sitter som faaaaaaan.
Och försökte med att lägga lite cement för att täta kylaren, så hoppas att den funkar. Jag hör av mig när jag är färdig med återgärdning.

mvh, Mando

be
17
bennk@t
518i -90
Lossade min fläktkoppling idag.
Gjorde enligt följande
Länk
Observera att muttern är vänstergängad

/Benny
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade själv inga större problem att lossa fläktkopplingen. Vanlig 32mm blocknyckel räckte (det var gott om utrymme - men på E30 325i var det minsann mycket trängre - där skulle inte en vanlig blocknyckel fungerat). Jag har dock hört att på vissa bilar kan den sitta åt lite mer än vanligt. Men jag satte dit blocknyckeln och försäkrade mig om att den satt stumt mot muttern och drog fem-sex hårda hammarslag på blocknyckeln - därefter lossade den fint. Men som har sagts tidigare - tänk på att den är vänstergängad!
be
17
bennk@t
518i -90
Min fläktkoppling slutade att fungera vid tomgångskörning idag så jag
testade följande som jag läst om i någon tråd här i forumet.
Lossade fläktkopplingen och satte skruvmejsel under metallen i fram och vipps så funkade fläkten perfekt på tomgång. ( lät dock lite som volvo 240 vid 2000 varv)
Vill man ha motsatt effekt knackar man in metallen istället.
Med lite tålamod går det säker att hitta en perfekt balans.
Nu står tempmätaren exakt rakt upp utan att vandra uppåt vid tomgång.
Och jag slipper åka till skroten och fixa en annan i morgon.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
bennk@t> Inte vill du vara så snäll och förklara lite utförligare. Är nyfiken på det där. Samt varför den helt plötsligt kyler på tomgång...det borde den ju gjort före eller? Är med på att den låter som en 240 vid 2000varv, men enbart på tomgång kan den ju inte snurra fortare än tomgången i sig.

*BAWORAK*
be
17
bennk@t
518i -90
Ok, ska försöka förklara vad som hänt ( om jag nu fattat det rätt )
I framkant på fläktkopplingen ( den med 4 skruvar och en dia på 140 mm)
sitter ett metallbläck rakt över en liten brytare som när man trycker in det så
snurrar fläkten lättare jag lyfte av bläcket istället vilket gjorde att kopplingen blev trögare. Funkar väl så att metall utvidgas vid värme och då släpper den från brytaren.
Innan så snurrade min knappt alls på tomgång utan tempmätaren steg sakta mot rött då bilen stod en stund på tomgång i det soliga vädret som var igår.
Ska nu försöka justera bläcket så kopplingen släpper vid landsvägsfart då fläkten inte behövs.

Var denna tråd jag hittade
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Så om jag vill att min fläkt ska snurra mer än den gör, dvs fortare och låta oftare som en 240 ska jag göra vaddå? Trycka in metallbiten eller dra ut den???

*BAWORAK*
be
17
bennk@t
518i -90
Du ska lyfta metallbiten från givaren, då ska den bli trögare och snurra mer.

/Benny
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej, jag har fixat den äntligen till slut, men den satt som faaaaan, jag värmade den tills den gick och lossnade.
Men jag har inte testat den än om den är bra eller inte, då måste jag fråga er eller Benny vart kan jag hitta metallbiten och menar du på att lyfta den = tar bort den eller vad? I fall om flältkoppling som jag köpte är oxå lite dålig.

mvh, Mando

be
17
bennk@t
518i -90
Metalbiten sitter där jag gjort en pil.
Det räcker med att lyfta den lite med en skruvmejsel så
den kommer ifrån brytaren som sitter under.
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Betyder det att den ALDRIG mer har kontakt med "pinnen" om man lyfter den? Eller får den kontakt senare?

Förstår funktionen, men vilken är brytaren? Om metall nu utvidgar sig borde det ju vara så att pinnen trycker ut blecket när det blir varmt eller hur fungerar det? Eller är det så att när blecket blir varmt o lyfter bort från pinnen så snurrar fläkten fortare?

Fattar inte ngn ting tror jag, utöver vad som bväl händer så att säga om jag lyfter upp den lite...

Vad är det som talar om för fläkten att den ska gripa in???

*BAWORAK*
be
17
bennk@t
518i -90
Har nu justarat in min så den funkar som ny, tog väl en timme eller så.
I en fläkt(visko)koppling finns det olja som när det blir varmt drar åt typ lammeller och fläkten går trögare.
Samma funktion som i vissa fyrhjulsdrivna bilar.
Om det är värmen eller någon givare som sedan styr fläkten vet jag inte.
men tror att det är så att metallen utvidgas, oljan blir varm, brytaren åker då ut och lameller gör att fläkten går trögare.
Men detta kan ju givetvis va helt fel.

/Benny

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, du ville alltså att din fläkt INTE skulle kyla lika mycket som det har gjort eller? Alltså tryckte du IN blecket en bit så att den konstant ligger MOT pinnen.
Med andra ord borde det vara blecket som styr fläkten??? Dvs när pinnen trycker ut blecket (pga av att olja vidgar sig av värmen) så går fläkten fortare av ngn anledning...

Och vill ngn så som jag att fläkten SKA blåsa MER så pillar man ut blecket så pass mycket att pinnen EJ har kontakt och fläkten är då "bypassad" så att säga och tror att det är varmare än vad det är. Kanske kommer den även att blåsa mer på tomgång? Det hoppas iaf jag för det är där jag behöver den.

Hur långt kan man pilla ut blceket? Sitter det inte fast ngnstans? Eller vill du att man ska göra det till en "banan"?

tack för tipsen so far

*BAWORAK*
be
17
bennk@t
518i -90
Jag ville att min fläkt skulle kyla mer på tomgång först.
lyfte bläcket från brytaren vilket gjorde att bilen kunde stå hur länge som helst på tomgång utan att tempmätaren vadrar mot rött.
justerade sedan tillbaka blecket lite så att nu fungerar fläktkopplingen som när den var ny, alltså kyler mer när det behövs.
Blecket sitter fast i en typ hållare i var kant, tror att det går att lyfta bort den helt om man vill, såg så ut när jag satte under skruvmejseln i alla fall.
Sen är ju bara frågan hur länge detta fungerar innan kopplingen lägger av helt.
1 vecka, 1 år den som lever får se.
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej alla, jag har nyss kommit från Falun Lasarett, vi har fått en mycket fin söt flicka. Även fick ordning på min bil efter ett tag, jag har tagit bort blecket men jag tror att den kan försämra skicket på Visko fläckten, jag satte den igen och testat i tom gång och märkte jag att tempo stiger inte till mitten som alla BMW ska vara, den ligger strax före mitten. Jag fixade oxå kylaren, ett bra tips till alla som vill laga sina kylare: det är mycket viktigt att man tar bort kylaren helt och hållet sedan gör rent så man kan, sedan torka av noga sedan bara laga den med ciment tätning och den funkar kanon bara om tar bort all vatten slangar, dvs om man skruva loss vatten slangar, då kylaren har inga tryck så ciment tätning eller limm pressas in i hålet och då få man ett bra resultat efter. Lycka till alla och tack för alla svar och hjälp.

mvh, Mando

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.