|
|
|
|---|---|
|
vad kostar det att fylla ac.n? VAd kostar en ac kompressor? är det svårt att byta kompressor själva? är v8 motoror hållbara? vad bör man tänka på när man köper en 530-540iat? är reservdelar dyra? vad betyder körprograms knappen med en snöflinga på? | |
| glömde att fråga om v8 motorerna har kamrem eller kedja och om dom isåfall har 2st | |
|
AC frågor kan jag inte svara på... V8:an är hållbar men den kan oxå paja som andra motorer när man bara kör utan service etc. V8 har kedje drev Länk o delar kostar inte mer än till andra modeler. Har rulat ca 6000mil med min o det var bara vattenpump som började läcka o nya gick på 1100kr. Snöflinga är väl vinter program tror jag... Vid köp är det samma som alla andra bilar... Kolla oljrpumpen, om tacklucka funkar, bussningar fram o bak, rost kommer för eller sen... /Grabber |
|
|
Hej! Håller mig till ac frågorna. 1. Kostnad med garantiförsäkring ca: 2100:- ( gäller 12 månader ) 2. Tar du en utbytes kompressor kostar den i runda svängar 4500 - 5000:- 3. Hur lätt som helst att byta själv, på med nya o-ringar till torkfiltret och kompressorn. Good luck! |
|
|
Att fylla AC:n kostar cirka 2-3 tusen inklusive filter som måste bytas vid fyllning. MEN om anläggningen behöver fyllas betyder det att den läcker någonstans eftersom det är ett slutet system. Läckan måste förstås åtgärdas innan en auktoriserad AC-reparatör fyller systemet. Den absolut vanligaste anledningen till läckage är trasig kondensor vilket innebär en räkning på cirka 6000 kr. Kompressorn kostar cirka 5000 enligt: Länk. Kanske går att få tag på något billigare pirat eller begagnat. Inlämnat på verkstad går det väl på cirka 8-10'. Jag tror dock inte den är så svår att byta själv men då måste du ändå lämna in bilen för fyllning av systemet à 2-3000 plus inköp av kompressorn då. Kyla i bilen är dyrt helt enkelt. Mvh Johan |
|
|
brodda: Vad innebär garantiförsäkring? Vilken firma anlitar du? Mvh Johan |
|
|
Jiie! Garantiförsäkringen skyddar AC-systemet ifall nåt går sönder under 12 månader, men allt som byts ut måste vara nya prylar, typ kondensor mm. Jag anlitade en AC firma i Gävle ( Ac & Värmepumpcenter ) |
|
loftahammar |
billig ac-kondensor Länk -=Mmm Bmw=- Länk Länk |
|
Här kan du läsa om vad du bör se upp med när du köper en E34: Länk Här finns en del förklarat ang. fyllning av AC: Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
rsarits |
Motorerna håller lika bra som sexorna, min har gått 28000 mil och går klockrent, drar ingen olja, inget vatten. Perfekta avgasvärden. |
| ett bra tips vid byte av kondensor! köp en i koppar! kostar lite mer, håller mycket längre!! | |
|
dd: Jag frågade min kylverkstad om detta med kopparkondensor och enligt dem så går det i princip inte att få tag på numera. Känner du till någon som säljer dessa så tar jag gärna emot tips? Mvh Johan |
|
|
om man köper en begagnad kompressor och kondensor på skroten typ hur vet man att dom är hela. skrotarna tömmer väll föresten bilarna på alla vätskor så dom bör kanske veta om där fanns något kylmedel kvar kanske eller? |
|
|
Att köpa kondensor på skroten är nog inte att rekommendera då den med 99 % sannolikhet är trasig. Kondensorerna verkar vara av så dålig kvalitet att de närmast går sönder så fort man petar på dem. En AC-reparatör jag pratade med berättade att det inte alls är ovanligt att de får in ett år gamla bilar med läckande kondensor. När det gäller kompressor kan de nog gå att använda en begagnad. Skulle den visa sig defekt antar jag att man får lämna tillbaka den till skroten. Enda problemet är väl att när kompressorn väl sitter monterad i bilen och systemet är fyllt så vill man inte att den ska vara trasig. Någon annan kanske vet om det går att testa funktionen på en kompressor utan att montera den? Mvh Johan |
|
| det är några år sen en polare till mig valde koppar istället för aluminium, då köpte han på en firma som tillverkade kylare. går nog inte att kolla en kompressor utanför bilen, vissa skrotar jag pratat med provtrycker kondensorn innan försäljning. men tyvärr så är ac det tristaste och mest osäkra man kan laga på en bil! för att det skall vara lönt att rota i en gammal ac så bör man vara polare med en kylgubbe! speciellt om man skall prova med beg grejor. en ac har ett naturligt läckage till skillnad mot vad en del tror, behöver inte vara sönder för att det skall behöva fyllas på! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.