AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.739

Högtalare i sextrettitrean

Sida 1 av 2
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Är det nån som har nåt förslag på vad jag ska göra åt högtalareländet i min 633, -77. Det sitter 4x6 fram och dom låter apa. Jag har varit och testat på MDS och dom hade inga som passade i hålet, magneten var för stor och skulle jag använde deras galler gick vare sig handskfacket eller motorhuven att öppna. Jag har ingen som helst lust att karva i dörrsidorna eller liknande. Är det nån som har nåt förslag? För er 635ägare där ute så har jag ingen speakerpod som ni, utan en anvisning under luckan där man kan sätta en till 4x6.

Intressant tråd. Har dock inget intressant att komma med.. Men är väldigt intresserad av detta med :)
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Jag har högtalarpods som jag köpt på ebay av en kanadensare vid namn Donald Belanger. Just nu verkar han inte ha några till försäljning men med jämna mellan rum dyker det upp nya till försäljning.
Han säljer två typer av pods, dels de man sätter i torpedväggen och dels såna för diskanter som fästs i fästena för ytterbackspeglarna.
I torpedväggspods kan man montera upp till 6"-element och separata diskanter.

Diskantpods: Länk

Hittade inga bilder på torpedväggspodsen. Det som kan vara lite störande för en del är att fotstödet bredvid kopplingspedalen blir blockerat efter montering av podsen. Dessutom måste man böja lite på motorhuvsspaken...

F ö säljer även Don innerskärmar till E24:orna. Har själv köpt en uppsättning men inte monterat dem ännu...
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Nu har jag brukat brutalt våld på sextrettitrean. Jag fällde in ett par 6x9 MDS i
plåten under baksätet. Kanske inte så hemskt snällt men faktum är att det blev riktigt bra. Dom syns inte så där jättemycket plus att det låter riktigt bra. Framhögtalarna har jag kvar för att få lite bredd i ljudet.

Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Såna här: Länk
är inte heller så dumma.
Jag fixade ett par till min. Tänkte först byta ut elementen till nåt nytt men faktum är att originalhögtalarna i hifi-podsen låter förvånansvärt bra...
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag är inte hundra på att dom du länkar till passar i en 633 av min årsmodell. Mina "luckor" är ju som intigrerade med nackstödet men vad vet jag. Min åtgärd var ju ganska radikal, men det blev riktigt bra. Nu tänker jag mest bara njuta av etjugifyran så länge jag kan. Tophyvling och packningsbyte ligger i pipen.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ja ni!
Inte är det lätt att bygga ljud i sin E24 inte!
Jag såg till att skaffa en extra uppsättning dörr sidor till min innan karvningen tog fart.
Idag sitter det 2x 6,5" xplod midbasar i vardera dörr ,diskanter i panelen vid framrutan, 2 st 6,5" 2vägare under baksätet i plåten och slutligen 2x12" Lanzar tävlingsbasar i portad låda i skuffen, portning in i kupen bakom mittarmstödet i baksätet.
Nackstöden köptes kompletta med 7" widescreenskärmar och originalen har packats in för förvaring.
Det hela får kraft av en JVC huvudenhet med DVD och 3" skärm samt 1 st Xplod slutsteg för framsystemet och ett Rockford steg för basarna, samt 1F kondensator.
Det låter garanterat bra kan jag intyga!!

MVH Patrik
Min älskling Länk
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Det var värst. Jag är nöjd att jag äntligen kan höra vad dom säger på radion när jag kör fortare är 70. Din rigg levererar förmodligen lite mer. Jag ser på din länk att du ska renovera upp en uppsättning favvofälgar; bbs rs. Jag har just lagt på mina nyrenoverade 17'' bbs style5, krysseker, och sett retroperpekivt på saken så var det värt varje sekund av min vinter att sitta och slipa och polera fälgbanorna. Folk som är gediget ointresserade av bilar vrider nacken ur led när dom ser fälgarna. Mitt råd är; Gör det själv, det är ett jävla slitjobb, men då får du den finish du vill ha och det blir inte dyrt heller. Slipa med slipmaskin, 180-240 papper, sen tar du 400, 800, 1200 våtslip och sen går du på med en (flera) lumpskivor på borrmaskin och nåt polermedel, själv använde jag ett polermedel från mothers och ligger an tills du är nöjd. Jag kommer inte att klarlacka fälgarna utan jag underhållsvaxar dom med ett annat vax från mothers.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

GooCart!
Skulle jag ha tid med att putsa och slipa på fälgarna skulle jag ändå lämnat iväg dem;)
Har renoverat ett par fälgar förr, tänker inte göra om det.
Dessutom kommer 3,0Csi:en att ta den mesta av min tid, men tack för rådet iallafall.

MVH Patrik
Min älskling Länk
Jag köpte ett par Infinity 4*6" som passade rakt av i originalhålen fram med original högtalargaller. Sedan har jag ett par GAS 6*9:or under targaluckorna i hatthyllan, en Pioneer 8" (tror jag) rörbas samt ett GAS 4*150W-steg som driver 6*9:orna och basen. Resultat: Jag spelar Blümchen högst av alla på Sveavägen. (:

Helt okej ljud utan att borra ett enda hål i bilen.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag inbillar mig att hålet där magneten ska rymmas i måste vara mindre på en 633 än i dom nyare sextrittiofemorna, jag har läst om flera som har lagt in olika typer av 4x6'' där fram utan problem med vare sig handskfacket eller huvöppningen. Jag har provat alla 4x6'' som dom hade på mds här i Umeå och ingen funkar för mig. J. Lindgren, kan du kolla betäckningen på dina Infinity så kan jag kanske prova med dom. Nu har jag visserligen en uppsättning 6x9 under baksätet, men det skulle vara trevligt med lite bättre ljud fram också.....

Javisst, jag kan kolla vad de heter till nästa vecka, men Infinity lär inte ha så våldsamt många modeller av 4*6". ;) Hur som helst så blev det en rent löjligt stor skillnad med dem.

___
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Ok, coolt om det skulle funka. Jag tror dock att Blümchen får ge vika för ACDC.

Visa användare
28
Slugger
633 csi -79
Jag köpte ett par infinity 4*6 men dom passar inte fram på 633 an så det blev att modifiera korgarna där bak där dom gamla högtalarna satt och sätta dom där i stället. Det blir helt enkelt för stora magneter. Men jag får se hur jag ska göra till sommaren om man inte bara bygger en kickerpanel över dom gamla hålen och sätter in en 5,25" där framme för att få ljud där med.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Slugger, Är det så att magneterna på infinityhögtalarna är för stora för att passa i inpressningen fram?
Visa användare
28
Slugger
633 csi -79
Dom som jag hade beställt var då de. vet inte om infinity har flera modeller 4*6. Mina heter då infinity refererns 4612fc
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Då undviker jag alltså dom. Är det som jag tror, att inpressningen fram är mindre tom. -83?
Visa användare
28
Slugger
633 csi -79
GooCart det kan nog mycket väl vara så..
Men har du kommit på något bra sätt att montera en baslåda i bilen utan att sätta sågen i den. var kan man ta upp ett par portar utan att förstöra något ??
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag är ingen bilstereofantast om jag ska bara ärlig, så jag har inte brytt mig om någon baslåda. Jag lät däremot sticksågen tala och tog upp hål för 6x9'' under baksätet. Ingenting för en originaltok, men det funkar för mig. Det tog mig ungefär 10 sekunder att bestämma mig för håltagningen så det var väl inte sådär jättegenomtänkt men vadå, klart i-landsproblem.
Det hela låter märkligt. Mina Infinityhögtalare passade precis. Gallret spänner lätt över högtalarna men allting går fritt. Och jag har inte bankat på någon plåt. Jag har för mig att hålet är asymmetriskt med mer plats framåt. Man måste alltså vända högtalarna med kontakterna framåt. Fast det klurar man ju ganska lätt ut. Inte sant? (:

___
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
J. Lindgren, om min teori angående hålstorlek kontra årsmodell ska stämma så är din 635 från -83 eller framåt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.