AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
685

Indre spindelled e30, hur får jag lös den?

Gr
11
Groggy
535d xdrive
Hjälp mig någon !!
Jag vill alltså ha lös länkarmen från bilen, och den sitter bara i den indre spindelleden nu.

Jag har sökt på spindeleder å länkarmar, men tyvär blir jag inge smartare..

Det var ju nog jäklit att komma åt å släppa på muttern, men att sedan försöka knacka på den är ju omöjjligt !!

Jag vill helst pröva allt innan ja lämnar den på en verkstad :)

Det måste gå att hitta info om detta på forumet...
Gr
11
Groggy
535d xdrive
Jo, det finns hur många inlägg som helst om just pressa ur spindelleder ur länkarmen, men jag hittar inget om den indre spindelleden =(

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tjena!
prova hitta nått att bända med...den sitter inte så jävligt som man tror...
vad jag minns så lade jag hammaren i mellan och och bände upp och ner några gånger sen kom den ner...du kan ju även prova att bända länkarmen upp och ner hårt några gånger givetvis utan att kröka den...

Mvh Andreas
Gr
11
Groggy
535d xdrive
Okej, kommer precis från garaget efter mycket bråk med kofoten, men nu har ja försökt dränka allt i 5-56, så hoppas ja att leden har trillat ner av sig själv inatt..

Annars blir det spett och kofot lite försiktigt imorrn..

Ja tyckte ju att spindelled byter man väll själv på 20minuter, onödigt å bjuda vekstan på 1100kr..
Men ja kan lova att ja har spenderat mer än 20minuter i garaget, tillsammans med många svordommar..

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
eller prova denna:
Länk

Mvh Andreas
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det sägs att man måste pressa ur dem... Men ja, har man grejerna själv hemma så kan man väl göra det själv. Problemet är att man sällan har en press hemma...

Länk
Gr
11
Groggy
535d xdrive
Ahaaa, d är en sån man ska ha, d ser inte alls så dumt ut..
Blir till att tillverka en sån imorrn!

Tack för tippset !

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
att pressa ut spindelleden ur länkarmen sen är inte kul om man inte har verkstadspress...
jag gjorde som så med min 318i -88 att jag tog lös bägge länkarmarna och for till en verkstad där jag fick hjälp att pressa ur dom gamla och i med dom nya betalade väl 100kr eller nått för det jobbet...
sen är det bara att åka hem och montera igen...

Mvh Andreas
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag skruvade upp muttern till toppen av gängan, sen satte jag ihop 2 långa 1/2 tums förlängare, ställde på muttern och klappade till med en handslägga, Klart !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.