|
|
|
|---|---|
| Jag har fått problem med vatten tanken efter vinterförvaringen (glömde fylla upp)! Har någon erfarenhet hur man löser detta problem? Hur tömmer man enklast tanken? Min bil är en Z3 -96 1.9! | |
|
Lättast e väl att slanga tanken? // M.v.h. Daniel |
|
|
Zportbilen: Hur mycket bensin har du kvar i tanken? Du nöjer dig inte med att fylla upp med lite E85 (mycket billigare än K-sprit) och sedan köra upp bränslet som är kvar? Annars är det bara att lossa bränsleslangen på lämpligt ställe, koppla 12 V direkt på bränslepumpen och vänta tills den är klar. Spajjjs: Är det inte mer eller mindre standard att bilar idag (och då räknar jag även bilar från 1996 till "idag") har ett nät i bränsleröret ner till tanken just för att förhindra slangning? //Stenback |
|
|
Stenback: hmm ingen aning du. har aldrig provat själv =) // M.v.h. Daniel |
|
| finns en urtappnings plugg på de flesta tankarna...kolla om du har det.... | |
|
Tack för tipsen! Jag tror inte så mycket på att slanga ur eftersom det är viktigt att få ur bottensatsen (där vattnet bör finnas). Tror det blir svårt att nå dit. Så vitt jag kan se finns ingen bottenplugg (se länk). Länk Borde vara bäst att utnyttja bränsleledningen om man kan komma åt den. Jag antar att man kommer åt tanken från bagageutrymmet. |
|
|
Nu går den klockrent igen! Jag lossade de båda bensinledningarna (matning och retur) i motorrummet, körde bensinpumpen några sekunder, lät allt rinna ur ledningarna (2-3 dl) neri en burk, monterade slangarna med nya klammor och det var klart. För säkerhetsskull så bytte jag även tändstift! Sommaren är räddad!! |
|
|
Zportbilen: Hur mycket vatten var det i tanken då? Pumpade du ur 2-3 dl totalt? |
|
| Jag pumpade bara ur ca 3 dl totalt. | |
|
Zportbilen: Tippa i lite E85 också så blir du av med eventuella rester av vatten som du inte fick ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.