AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.438

Er der nogen der har prövekört e90 320si?

Gi
42
Giz
e39 M5 Carbonsvart Alcantara
3.0 Cs 1973
Porsche 964 C4 Amethyst
Audi A3 SB
Hi

Jeg har mulighed for at bestille og fölgende köbe en e90 320si men da jeg bor i Öst Europa og har ingen mulighed for at pröveköre den ville jeg gerna se om nogen havde gjort det.

Jeg er mycket forelsket i den her bilen og konseptet finder jeg aldeles glimrende for mine behov, spörgsmaalet er bare om bilen er for stiv paa 18 tums felgarna og M fjedringen eller om der er kraft "nok".

Lidt detaljerade prövekörningar ses gerne.

Gisli

PS. Ursakta at jeg skriver paa dansk, det er blevet lidt langt siden jeg sidst skrev paa Svenska:-)
Har tyvärr inte haft möjlighet att provköra själv, men en god vän till mig provade den i lördags, och han var lyrisk! "En mer positiv överraskning än vad M5 E60 var", löd omdömet!

Inväntar hans egna berättelse :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Den går bra, visst. Men 325i går bättre...

Men annars är det en jättekul bil, rått ljud, varvvillig och man åker så där lagom stötigt och sportigt... :)
Jeg prøvede bilen for en uge siden, og den kører fantastisk, meget omdrejningsvillig og så styrer den perfekt.
Det tyder på at vægtfordelingen er optimal.
Den har en meget homogen effektudvikling, men på lige stræk virker den ikke meget hurtig, men i svingene er den bare en drøm, havde også mulighed for en tur i en 330diesel(E90), og der var undervognen knap så velafbalanceret.
Bremserne er et kapitel for sig, let doserbare og godt bid..
At de også har brugt tid på at tune "lyden" betyder at den har en meget sportslig fremtoning på den side.
Så jo, det er en meget spændende bil de har lavet og nok den mest velkørende BMW til dato, men prisen i Danmark er 550.000Dkr, så det er en absolut dyr fornøjelse, men som sagt en herlig bil, som står højt på ønskeseddelen til jul...

Mvh.

SRJ
förstår faktiskt inte poängen med den modellen. drar mer bensin än 330i och är en tusenlapp dyrare än 325an.
Jag var precis och provade en Alpinvit 320si och bilen är precis så bra som man kan föreställa sig. Jag delar alla SRJ:s uppfattningar. Hade förväntat mig en lite spetsigare karaktär på motorn, men den drog snällt från botten utan någon egentlig effektpuckel (lite trist :P ).

Styrningen är kanske det bästa jag upplevt och hela bilen känns enormt välbalanserad och neutral. Bromsarna var fenomenala. Tyckte absolut inte att den var stötig eller obekväm med 18". Extremt snygga fälgar dessutom, med BMW Motorsport inskrivet i navet - läckert.

Även i övrigt så kunde man finna den del läckra detaljer - "320si Limited edition" ingraverat vid startknappen, 320si- special instegslister.

Vigg0,

Räkna på ett M-paket och 18" BBS-fälgar på 325i och gör sedan om kalkylen så får du se vad som händer :-)

Mvh,
Kalle
___
Er det ikke en homologeringsmodel beregnet til motorsport. De bruger den samme model til den danske DTC-serie og vistnok også til WTCC.

Mvh.

SRJ
SRJ,

Korrekt!

Även i STCC kommer det att köra några 320si!

Mvh,
Kalle
___
Njuren
De skulle va kul o ha en sådan just för att den är limited edition =)

BMW - i nöd och lust?
Läsning: Länk
CR
175
CRY
332ti-98
Lyfter tråden! Någon mer som provat?

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
Gi
42
Giz
3.0 Cs 1973
Porsche 964 C4 Amethyst
Audi A3 SB
Hi igen

Er der virkelig ingen flere der has noget at sige ang. 320si??

Jeg bestiller bilen í denne vecka tror jeg, men skal saa vente in 4-5 maaneder:-(

Saa, hvis der skulle være nogen flere der has prövet, saa endlig speak up!

Endvidere, har nogen set nogle road tests? Jeg har ingen set nemlig.

MVH

Gisli
Giz,

Skriv gärna lite mer detaljerat, vilka frågor du vill ha svar på, så ska jag försöka svara!

Det enda du konkret frågade efter var huruvida bilen är för styv med M-chassie och 18", och svaret på den frågan är, subjektivt: Nej.

Mvh,
Kalle
___
Jag har också provkört. En riktigt fin bil på alla sätt som är enormt rolig att köra, riktig E30-känsla faktiskt :)
Gi
42
Giz
3.0 Cs 1973
Porsche 964 C4 Amethyst
Audi A3 SB
Tak for det.

Jed ikke helt præcist hvad det er jeg vil faa at vide, maaske mest en konfirmation at det er den rigtige bil jer er i gang med at köbe uden at jeg haf haft mulighed for at pröve den.

Selvfögelig er det meget forskelligt hvad person til person kalder den rigtige bil, men í mit tilfælde haf jeg haft f. eks.: e30 M3, e34 M5, M Coupe, e30 325i Cab, e36 325i cab, Audi TT samt diverse jap. biler. Jeg virkelig elsker konsepted med 320si, specialt den handbyggede motor, fælgerne og saa videre og synes det er fantastiskt at kunne köbe en bil med fantastiske köreegenskaber (forhaabentligt) uden at den har alt for megen motorkraft.

Bilen vil blive kört i starten paa fantastiske veje her í Öst-Europa og Europa men jeg har tænkt mig at eje den her bilen længe.

Min maaske störste tvivlpunkt er angaaende motoren. Vil jeg komme til at savne en 6 cyl. motor eller er de ca. 170 hk. nok? Godt nok er bilen ikke særlig tung on det ville ikke være det helt stoer problem at finde 20-30 hk. til í motoren, gaar jeg ud fra í hvert fald. Andet er lydet, lyder den rigtig kul eller?

De biler vi har diskuterad samtidig er mest Golf R32, en helt anden type bil men den lyder som en rigtig sjov bil ogsaa, men i det lange löb synes jeg en special BMW ville være bedre. Jeg synes simpelthen en 130i M Sport er for dyr, ellers ville jeg jo gerne have saadan en bil.

Tak tak

Gisli
Giz,

Nu förstår jag lite mer vad du menar, och vilken "bakgrund" du kommer från!

Om jag skulle välja en bil i den prisklassen, som skulle fungera som "alround", så hade det trots allt fått bli en 325i, med Shadowline och 17"-fälgar. 320si är förvisso märkbart roligare att köra när det svänger, ser fräckare ut såväl interiört som exteriört, men jag tycket nog att det extra pulvret samt den exklusiva känslan från sexan i 325i är att föredra. Jag värderar personligen detta högre än M-paket.

320si hade en aning mesigt motorljud, inifrån bilen. Jag gasade lite med öppen förardörr, och då lät det skönt metalliskt bakifrån avgasröret.

Mvh,
Kalle
___
Gi
42
Giz
3.0 Cs 1973
Porsche 964 C4 Amethyst
Audi A3 SB
Hi og tak for jeres svar.

Jeg kom lige i tanker om om en 120d m sport ville være et bedre valg for os. Er der nogen der har noget at sige om den??

Gisli
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Giz, jag kan inte hjälpa dig med omdömeom 320si men här är i alla fall en länk:

Länk

Jag har provkört den vanliga 320i med 150hk, och den överraskade positivt. Bra respons och drag redan på låga varvtal, balans, styrning och allmän feedback som i 325:an, dvs superbra.

325:an är visserligen bättre på alla prestandapunkter, men det betyder inte att 320:an är dålig. 320si skulle jag absolut kunna leva med, det enda jag möjligtvis skulle sakna är motorljudet i sexan.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag kan tillägga att fälgarna på 320si:n är otroligt snygga!
Är 320 Si fortfarande bättre (råare) än senaste 320i (170 hk)? Ngn som provkört båda?

Är 320 Si verklien viktoptimerad (dvs inga fönsterhissar bak, etc)?

Vad är det för speciella bromsar på 320Si som alla är lyriska över?
Här finns ett test gjort av Teknikens Värld:
Länk

Köregenskaper: 7/10
Körsmidighet: 6/10
Motor/kraftöverföring: 7/10
Utrymmen: 5/10
Komfort: 5/10
Användarvänlighet/ergonomi: 7/10
Att köpa: 5/10
Att äga: 5/10
Passiv säkerhet: 7/10
Aktiv säkerhet: 7/10

Slutbetyg: 61/100

Personligen så förstår jag mig på kritiken men bilen är fortfarande väldigt attraktiv i mina ögon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.