AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.815

E3 1977 värd något?

E3
6
E3_77
3.0 LA -77
Har en E3 3.0 LA från 1977 som jag tänkte se om det gick att sälja.
Frågan är bara om det är idé att sätta ut en annons, eller om det är så att de är noll och inget alls värda..
Synd att skrota tycker jag.
Bilen har den raka sexan på 180hk med dubbla förgasare och automatlåda.
4-dörrars med el-sollucka.
Sliten lack,(""Bayerishe blau..?"") och rost finnes. (Skärmkanter, nederkant dörrar)
Motorn har gått ca 8.000 mil efter byte (uppgift från tidigare ägare, som är far till en kompis till mig, så det borde gå att lita på tycker jag.).
Har dock något knas med en av förgasarna ibland.
Tidigare ägare berättade att det var flottörproblem på en av förgasarna.
Jag hade den till jobbet ett tag, och minns att den svarade imponerande snabbt på gasen.(När den inte krånglade.. :-) )
Den hade sina perioder med krånglande förgasare, och när den krånglade så drog den rätt mycket bensin, så den blev avställd i väntan på förgasargenomgång.
Där står den fortfarande..
Har alldeles för många projekt och hinner inte med något nästan.
Därför skall den bort, men jag vill helst inte skrota som sagt..

Den har original alufälgar med sommardäck, o plåtfälgar med v-däck.
Medföljer reservdelar som extra baklucka, dubbelförgasare med insug, framlyktor m.m m.m.

Vad tror ni BMW-kännare, är den värd ett par tusen eller är det skroten nästa?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nej,nej...skrota inte!
Finns säkert någon som vill ha den och ev "trycka dit" lite Webrar istället :)

Värde?
Finns ju fler frågor isf,t.ex har den fräscha stötdämpare o fjädrar?,rost under?Rost i C-stolparna<<<Vanligt fel pga att man tryckte dit skumgummi för att isolera!??Rostig tank?,motorhuv,trösklar,baklucka mm.mm.

Hur fungerar automatchoken(brukar kunna hänga sig)?
Din höga förbrukning kan väl också vara en direkt följd av slitna membran i förgasarna..ev?.

Som sagt finns ju en del frågor man vill ha svar på innan man kan ge ett hyffsat riktigt värde,men 5 papp borde du få ut om den inte ser allt för djä*lig ut rostmässigt..
Rosten är det värsta att åtgärda ,så förhoppningsvis är den inte allt för "muggig" av rost som sagt..

Mvh Janne.
E3
6
E3_77
3.0 LA -77
Hej Janne!

Tack för svar!
Hmm... 2.000:- då... :-)
Lite rost i C-stolparna finns, (har dock inte kikat på trösklarna), huven har jag för mig är hyfsad, kanske något hörn..
Lacken är inget snygg alls... flagad klarlack över nästan hela bilen, så rostfix + omlack känns som ett måste för att den skall bli bra.

Får se hur jag gör om den inte blir såld under sommaren...
"Arkiverar" den bredvid maskinhallen eller plockar ur det gottaste till de som behöver delar i framtiden o skrotar resten...
Visar sig!

Ha det gott!
//Claes
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Well...Nöjer du dig med 2' så är den "garanterat" såld innan sommar'n är över :)

Mvh Janne.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
E3_77: har du bilder att skicka till mig? Jag är lite nyfiken på den :)

E3
6
E3_77
3.0 LA -77
Bilder ja, det kan jag fixa.
Berättade för frugan idag att jag lurade på att sälja BMW:n, och hon tyckte inte jag skulle sälja om jag inte fick igen pengarna som jag gav en gång..
Betyder alltså att det i annonsen i lokaltidningen så småningom kommer stå "3.000:- prutat o klart"... :-)
Kan ju innebära att den får vara kvar på gården.
(I och för sig så är det ju snyggt med en BMW uppställd...)
Har alltid annars köpt bilar dyrt o sålt dem billigt för att bli av med dem fort.

Köpte dock denna som sagt av min kompis farsa, och priset började vid ca 10.000:- för att efter några veckor gå nedåt för att sedan stanna på 3.000:-.

Kan fixa lite bilder o lägga på min hemsida, så får ni iallafall se hur den ser ut.
Risig lack som sagt, men skall ta bilder lite här o där, så ni får se rostställena.
Länk kommer så snart det är klart...

(Drog igång den idag, efter att den stått hela vintern, och efter att ha gått på typ 4 cylindrar ett tag så gick den bättre.. :-) )
E3
6
E3_77
3.0 LA -77
Nu ligger en zip-fil på min hemsida, och någon vecka eller så framåt..
Länken :

Länk

Klicka på "BMW 3.0 1977" så kan du hämta hem zip-filen.
Finns en parkeringsskada på höger sida som en äldre dam gjorde dagarna innan jag köpte bilen.
Hon hade platsen bredvid förre ägaren, och missade lite..
Bilder finns på den med.
Värsta roststället är på vänstra sidan, i nedre hörnen på förar/bakdörr, samt skärmkant vänster bak.
Bilder på detta finns med..
Samt på taket "bakom" takluckan.

//Claes
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Kollat på bilderna,den såg väl inte så fräsch ut om jag säger så ;) Men nog tycker jag att du ändå bör få ut det du "funderade" på i ditt tidigare inlägg..

Hur som helst en sällsynt bil och värd att bevaras..Inte skrotas i första hand :)

Mvh Janne.
E3
6
E3_77
3.0 LA -77
Hehe, nej fräsch är den absolut inte! :-)

Mycket av klarlacken har flagat av, och vissa delar är hemlackerade av tidigare ägare i en annan nyans...
Får kasta ut en annons i lokaltidningen, och om ingen är intresserad så får den stå kvar på gården "och lukta på blommorna..."! :-)

Undrar vad som är bäst... presenning över bilen vid långlagring, eller utan...
Med, så kan man tänka sig att fukt har svårt att ta sig ur, medans utan så utsätter man den för regn o sol..

Ja vi får se!
Ha det gott alla!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
E3_77: Jag såg bilderna, vältagna. Det är lite för mycket för mig att göra vid den men om du själv behåller den och vill rusta upp den eller sälja den och förhöja värdet så har jag en blå skinnklädsel från en 3,3La jag skrotade ned.

E3
6
E3_77
3.0 LA -77
Tackar för erbjudandet!
Den blir dock såld som den är, eller stående x antal år framåt.
Har tyvärr ingen tid till denna, utan det första projektet som skall igång är en Dodge Van 1988 som nästan är klar, därefter en Ford Victoria från 1953, och därefter är det ett totalobjekt, en Dodge Dart från 1971 som skall igång, o däremellan är det familj o svartkrutsskytte... :-)

Den blir ju tyvärr inte bättre när den får stå länge, så det var därför jag kände att jag nog måste sälja av den innan den blir så kass att det bara är att dra den till skroten...
(Säg 5 år till utomhus, så lär det vara mycket mer att göra på den..)

Nå, kanske någon ser annonsen sedan och tar sig an projektet, vem vet!

Ha det gott!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.