|
|
|
|---|---|
| Hej, jag och min bror har planer på att importera en bil från USA, sedan via tyskland. Skälet till att den måste gå via tyskland är att det är en Lexus, och Lexus sverige inte hjälper till med de papper som behövs för att få regga en USA bil i EU. Fördelen är förstås den lägre momsen i tyskland. Krångligt värre. Är det någon som känner till någon bra firma/person som skulle kunna hjälpa till med en dylik operation? DVS ta emot bilen i tyskland, fixa papper etc och frakta den till Stockholm? | |
|
seb_540: Du måste då regga in bilen på någon fysisk person i Tyskland innan du tar den vidare till Sverige, bara så du vet... Kan bli svårt att hitta någon som tar detta ansvar och lägger ner den tiden, speciellt med tanke på att din kalkyl då möjligen spricker och det blir då säkerligen ingen god affär i slutändan för dig jämfört med att köpa bilen i Sverige eller Tyskland. /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
| Jag förstår, grejen är att vi är villiga att betala för dylik tjänst, detta då bilen som sådan är en gåva - vi behöver bara betala för importkostnaderna... | |
|
Gåva? Tror du att du ska kunna komma undan skatt och moms på detta sätt? /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
kilroy |
Kan ju tyckas märkligt att inte återförsäljaren av Lexus i USA fixar de intyg som behövs. Eller är det bara BMW som är vänliga nog att stå för den hjälpen? Hyggliga kompisar ni har som skänker bort bilen...:) Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Tänk på att bilen måste ha gått ett antal mil (600??) samt ha en lägsta "ålder" (6 mån?) för att svenska tullen skall betrakta den som begbil. En kille på mitt jobb köpte för 1 år sen en Dodge Magnum från USA (den hade precis nått gränsen för begbil) o tog den först till tyskland (till någon bilhandlare där, förmodligen någon han kände sen tidigare) o först därefter till Sverige. Har för mig att bilen kostade inte mer än 225" inkl alla avgifter, vet inte vad en Magnum RT 5.7 kostar i sverige lätt begagnad men antagligen betydligt mer än 225" |
|
| Det är en 03a som gått ca 10k mil, så den räknas nog som beg ja.... och nej, självklart blir det moms, antar att tullen har schablon listor i fall det inte finns faktura? Lexus USA kan väl knappast hjälpa till med att intyga att den är EU-värdig. Däremot är det dåligt av Lexus Sverige att de inte kan fixa det... de hänvisade till Lexus handlarna i Tyskland och Danmark för att fixa papper. | |
|
Hej Seb_540 Jag går i samma tankar att importera en lexus från usa genom tyskland, är nyfiken hur det gick till med din affär, om du hade nån tips till mig. Jag e intresserad av att importera en RX400 ,de verkar mycket billigare i usa, och tanken e oxo kanske att importera den genom tyskland. Det e skit dåligt att lexus vill inte ställa upp , det märkte jag själv när jag frågade. Hör av dig gärna tillbax om du har lust. tack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.