|
|
|
|---|---|
|
Va rinne på aftonbladet och läste..så stötte jag på att bland annat Rod Stewart lämna rin sin bil för tvätt och då betalar han 65´000:- för dessa 61 steg. Supertvätten – i 61 steg 1. Spola bilen med 30-gradigt renat vatten. 2. Spraya citrus-avfettningsmedel på hela bilen. 3. Skölj igen. 4. Tvätta bilens övre hälft med bilschampo. 5. Skölj. 6. Tvätta bilens nedre hälft med schampo. 7. Skölj. 8. Spraya citrusmedel ovanför hjulen. 9. Skölj. 10. Rengör lack och fönster med lera blandat med hemlig substans. 11. Skölj. 12. Tvätta hela bilen med schampo. 13. Skölj. 14. Torka av bilen med mikrofiberduk. 15. Rengör fälgarna med borste och fälgrengöring. 16. Skölj. 17. Sväng hjulen 180 grader. 18. Upprepa med borste och fälgrengöring. 19. Skölj. 20. Torka hjulen. 21. Torka dörrar och motor. 22. Torka med varmluft och handduk. 23. Mät lackens tjocklek i tusendels millimeter. 24-27. Finslipa lacken för att få bort repor och apelsinskal. 28. Mät lacken igen. 29. Applicera förvaxningsrengörare. 30. Torka rent med handduk. 31. Vaxa med Zymol Royale-vax. 32. Ta bort vaxet. 33-34. Polera fönstren, både på insida och utsida. 35. Dammsug bilens interiör noga. 36. Rengör invändiga kromlister. 37. Rengör mattor med schampo. 38. Rengör sätena. 39. Torka lädersätena med bomullshandduk. 40. Smörj in lädret och polera. 41. Torka interiörerna med varmluft. 42. Applicera förvaxningsmedel på dörrkanterna. 43. Smörj in dörrarnas gummilister. 44. Vaxa dörrkanterna med Zymol Royale-vax. 45. Torka däcken så att de glänser som silke. 46. Rengör och smörj in utvändiga kromlister. 47. Rengör hjulen med lera blandat med hemlig substans. 48. Rengör och polera hjulen. 49. Applicera förvaxningsmedel på hjulen. 50. Vaxa hjulen med Zymol Royale-vax. 51. Finpolera med en tunn tygtrasa. 52. Rengör fönstren, både invändigt och utvändigt, igen. 53-55. Vaxa ännu en gång och polera två gånger. 56-58. Upprepa ovanstående steg. 59-61. Lägg på ett sista lager vax. Kan jag också göra för 65´000:- :-) behöver man inte tvätta många bilar för att få en årslön hehe. Länk | |
|
Hmm.. Man kan annars få en ganska bra nylackering av bilen utförd för dessa pengar :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Powerkillen: Med tanke på att du ska betala social,arbetsgivare,skatt etc etc så blir det mindre än vad du tror. Räkna kallt med att 65TK ger dig efter att skatt och arbetsgivare avgift blir ca:35TK+ netto. Sen ska du ha tillgång till tvätt och de rätta medlen kanske en person till i firman och då blir det väldigt dyrt...... Men visst det är bra pengar men dessa skatter och avgifter blir det nog inte så mkt pengar som man kan tror och visst skatt på vinsten och moms ska du oxså in med..... |
|
|
Starre: hmm ja självklart hade jag inte tänkt att starta något :-) Däremot får jag väl kontra med att proceduren kan väl max ta dubbla vad mr cap gör som har anställda lokal arbavgifter osv..för 6000:-/behandling..men men kan ju vara dyra medel :-) för en sisådär 30k då :-). Länk |
|
|
Tror det är lite av grejen att det ska vara dyrt. Tvivlar på att Roddan märker nån skillnad om MrCap eller motsvarande gör en helfinish. Racerbilen: Länk |
|
|
Precis det skall ju vara dyrt...jag menar kändisar transporterar deras bilar från usa till denna kille enbart för att få en behandlig..så ha väl blivit lite av en status att man har en sådan behandling... Länk |
|
fyllecaj |
var finns denna killen? |
|
Hittade artikeln på aftonbladet..så får hänvisa dit :-) ..tror han hade sitt ställe i london eller liknande. Länk |
|
porta |
Här har ni hans hemsida. Han är en duktig affärsman måste jag säga. Länk |
|
Bortsett från de multipla momenten med vax på vax av så får jag väl erkänna att det inte är så långt ifrån vad jag själv brukar åstakomma.. Nån punkt skippar jag helt samt att jag oftast varken har tid eller ork att genomföra allt på en dag. Turligt nog är prislappen lyckligtvis inte helti paritet med vad som redovisas här ovan. :-D /Anton |
|
| Rengöra med lera känn lite udda. Men varför inte...lerinpackningar brukar brudarna använda i facet. Kanske funkar lika bra på fälgarna? | |
|
Med Lera menas nog sk. Clay, en modelleraliknande lera som används för att ta bort oxider, flygrost etc. Däremot så är nog inte punkt 24-27. "Finslipa lacken för att få bort repor och apelsinskal." att rekommendera för dom som tvättar sin bil ett par gånger per vecka :-D |
|
|
Och så har polarna mage att gnälla när man vill ha betalt ett par tusingar för liknande behandling... ///Micke Min cabrio Länk |
|
| 65000!!!! För en vanlig veckotvätt!!! | |
| Gör man en polering i veckan så lär man oxå åka på en omlack i månaden! | |
porta |
Han polerar inte bilen varje gång den tvättas. |
|
24-27. Finslipa lacken för att få bort repor och apelsinskal. ///Micke Min cabrio Länk |
|
porta |
Allt som är skrivet i aftonbladet är sant? Synd att ta er ur den villfarelsen, men allt som tidningarna skriver är inte sant. Läs på killens hemsida om vilka tjänster han erbjuder så kanske ni omvärderar vad aftonbladet skriver. Mini Detail with Vintage/Royale Top-up To keep your car in miraculous condition in-between Premier or Connoisseur Details, you may wish to consider a Mini Detail with wax top-up. Estimated time: 2-3 hours Estimated cost: £175-£250 (depending on type of wax used: Vintage or Royale) Natural Zymol wash with wheels, arches, door shuts cleaned Hand-dried using Micro-fibre drying towels Interior detail and leather conditioning All windows and mirrors cleaned Tyres and exterior plastics cleaned and conditioned Vintage or Royale wax application Länk Antar att Rod har betalat för en Pinnacle Miracle Detail, price on application. Steget under denna behandling heter Connoisseur Miracle Detail och kostar £500 + £600 om man skall ha Zymol Royale.´ En viss skillnad att "tvätta bilen" och tvätta bilen. En sisådär £4750. |
| Priset på 65k är säkert taget ur luften, på de mindre behandlingarna där tidsåtgång och pris är listat kan man räkna ut ett timpris på ca 1000kr, stora behandlingen är listat som 64 timmars arbete.... därmed drar de till med 65k, vem vet vad det egentligen kostar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.