|
|
|
|---|---|
|
Ville dela med mig lite av min data från min amatör-etanol-"konvertering". Bilen är helt original. Priset för Etanol i mina beräkningar är 8,00 kr/l Priset för Bensin i mina beräkningar är 12,00 kr/l 80L Bensin 95 oktan = 960kr, bilen ligger på 1,0 l/mil. Resultat = 12 kr/mil 40L / 40L blandning = 800kr, bilen ligger på 1,0 l/mil. Resultat = 10 kr/mil 60L Etanol/20L Bensin = 720kr, bilen ligger på 1,3 l/mil. Resultat = 11,7 kr/mil Nästa steg är att ta den bränsletryckregulator jag hade i Mazdan (ställbar) och koppla in. I min Mazda körde jag utan problem med 90% Etanol i tanken. Skriv lite åsikter... eller korrigera mig om jag har fel! | |
|
Jag fyllde 1/4 tank i fredags bara för att prova. Jag förväntade mig ingen skillnad alls men jag märkte faktiskt att den gått något bättre. Bensinförbrukningen låter jag vara osagt då jag inte brydde mig i att kolla före eller efter. Jag tankar nog det igen så snart jag har en 3/4 tank. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Förtjänsten verkar inte vara nämvärd på etanolblandningarna om man bortser från 40/40 blandningen där väl förbrukningen borde öka ngt jmfrt med ren bensin dvs. hamna runt 11 kronor. Vad händer med packningar och gummigrejorna i en äldre motor? Har läst att det finns risk för uttorkning, läckage och därmed följande problem. |
|
|
Jag har dom senaste månaderna tankat 15L e85 på full tank, det blir ca 1/4, och jag har också märkt skillnad, att bilen är lite kvickare, främst på låga varv. Ekonomiskt tror jag inte jag tjänar på det, eftersom jag märkt att den drar mer bränsle. BMW CS #5206 |
|
|
Jag har också blivit varnad för att köra på etanol, men 15 liter på full tank borde den klara, det är ju redan 5% etanol i bensinen. BMW CS #5206 |
|
Vantage |
Har testat att köra i snart 1 års tid med avbrott för vinterkylan ( 100% E85 ). Vid 100% drar min 325:a ( okonverterad ) 1,05 lit/mil mot 0,84 ( bensin ). Vid 50% inblandning drar den 0,95lit/mil. Priset vid pump för E85 är 7,39:-/lit och motsvarande för 95 är 12,15 ( Q-Star ). Matten är enkel... 0,84 x 12,15 = 10,79:- / mil 1,05 x 7,39 = 7,76:- / Mil Vid 50/50 blir det följande... (30 x 12,15 ) + ( 30 x 7,39 ) = ( 364,50 + 221,70 ) / 60 = 9,77 x 0,95 = 9,28:- / mil. Vid +5 grader eller kallare uppstår svåra kallstarts problem ( om du inte har MV inkopplad ). Vid +/-0 grader uppstår samma sak med 50/50 mixen. 30% kan köras året runt oavsett MV eller ej. Bilen går felfritt med 50-70% i tanken men vid 100% märks det att en konvertering skulle vara på sin plats. Sedan detta med skador etc. Huruvida problem uppstår/uppstått för de som provat att köra på E85 bränslet framgår nästan aldrig här på forumet. Bara hörsägen etc framförs. Har debatterat detta i en tråd tidigare här på forumet ( sök E85 ) och blev totalt sågad av alla skäl ( miljö etc ). Jag har nu privat i över 1 år med min "häck" och ( ta i trä ) inget har vare sej pajat eller på annat sätt medfört skador dito fel på Kat i besiktningen etc. Där jag bor har flertalet kompisar/vänner + övriga kört på blandade mixer och bilmodeller ej avsedda för E85 med betydligt billigare resultat än bara tanka 95 okt. Va är rätt och vad är fel...??? Ja inte faan vet jag men jag har mer kvar i plånboken nu än tidigare och om det sen blir större eller mindre påverkan på klimatet kan jag inte påverka what so ever !! Vi konsumenter går i en korridor som beslutsfattarna stakat ut redan. Vad kan vi göra?? Och ska vi straffas ?? Tycker att restrektioner ang miljöverkan ska ställas på tillverkarna och inte oss bilister som betalar gud vet allt idag. Kan bara göra det som är billigas för mej just nu, och att påstå än det ena eller det andra tjänar inget till. Lycka till med din konvertering " leszek" och njut:-)))) Vantage |
Vantage |
Bifogar en länk till tidigare debatter:-))) Länk Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.