AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
904

Sälja eller behålla? E39 1998 Svensksåld

at
140
ataim
523i -98
Eviga frågan...
Funderar på att sälja min 523i -98 och byta . Men frågan är om det är rätt metod? Den obehagliga värderingen av idag är tråkig samt att det är svårsålt överlag.

Är rätt nöjd med bilen, men bilar får inte bli för gamla (har förvisso en Audi 80 -87 sopm går o går).

Har skött om den väl liksom den förre ägaren - fullservad, originaldelar, motorvärmare på osv.

Finns det någon kritisk gräns för marknaden när E39or blir helt kalla. (de är rätt frostangripna redan nu, ett överutbud av fina vagnar).
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag hade behållt den... Den har ju redan tappat allt värde.... lika bra att köra den om du är nöjd med den.

___
Bilbloggen: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är du nöjd med bilen och den fungerar bra tycker jag du ska behålla den. Tror inte den kommer sjunka speciellt snabbt framöver, den har redan tagit den stora värdeminskningen.
Antag att den står runt i ca 60kkr idag. Om två år kanske den är nere på 45-50 om du vårdar den.

Det är vad tex en nyare e60 sjunker på några månader...

Racerbilen: Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Du skriver inte hur långt bilen gått och hur du använder bilen. Är man helt beroende av bilen och den har gått långt så kanske man av nöd är tvungen att byta.
Generellt finns det inget som är så dyrt som att byta bil. Köp en 3 år gammal som gått 6000 mil och kör den till den är slut är nog det billigaste bilägandet. Sen är det en trygghetsfråga. Hur säker behöver man vara på att bilen fungerar? Hur länge kan man vara utan den.
Tyvärr rasar värdet på bilar. En BMW 5 serie halverar värdet på 3 år och 6000 mil. Sen halverar den värdet en gång till från 3-6 år. Ny bil, 450 tkr efter 3 år ca 225 och efter 6 år ca 115 tkr. Betänkt även att BMW i princip inte höjt sina nybilspriser de senaste 3 åren.
E
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ur det rent ekonomiska perspektivet så är det precis som ovanstående säger, dvs behåll bilen. Svårt att hitta en mer prisvärd bil för dessa pengar och har du ett välskött exemplar och känner bilens historia så är det ju bara att tuta och köra.

Sen är jag väl medveten om "behovet" att ständigt förnya bilparken och det är kanske inte fel men oftast inte så ur det rent ekonomiska perspektivet.

___
//Ulf
at
140
ataim
523i -98
Tack för era synpunkter.
Ja den har nog sjunkit det mesta av vad den kan rimligen kan sjunka, även om jag tycker att det är för mycket :-), men säg den bilägare som inte tycker det.

Den har gått något mera än 17 kilomil.
Jag har bytt bromsskivor och kylare.
Skall nästa vecka lacka om bakluckan och ett hjulhus bak - parkeringskador. Båda orsakade av andra, men den ena är en smitning - inte ens trafikförsäkringsföreningen täcker den då det inte är ett fordon som orsakat skadan (någon har tappat något tungt och vasst på bakluckan ;-(=)

Det stora frågetecknet är kanske om den överhuvudtaget betingar ett värde den dagen jag vill sälja den, byta den.

Min bilbytarfilosofi är att nosa fatt på en vagn som har tappat merparten av värdet, låt säga fem sex år gammal eller så. Välj bilen med omsorg vad gäller färg, utrustning och SKICK (strunta i milen och antal ägare). ;) Behåll bilen läääänge, så länge som den så att säga ger problemfri körglädje både optiskt och tekninskt. Skicka iväg vagnen på annons för ett par tiotusingar när den inte länge uppfyller kriterierna. ;)
at
140
ataim
523i -98
Är väl ung. den filosofi jag har tillämpat. (som PowerMac). Trots att jag köpte
523an 2003 (och det var en 1998) så tycker jag att tappet i värdering blivit för stort. Det verkar som marknaden för just E39serien har tappat luften - för många välvårdade ex ute (och egentligen än sämre vad gäller icke vårdade ex - sådana borde inte alls finnas...).
Trenden är egentligen för brant utför. (Emellertid köparens marknad).
Detta med miljöbilar poppar upp, högt bensinpris och bättre beskattning av dieselbilar (trots att 523i inte drara särskilt mycket) har viktat om marknadens intresse.

Nu är dock E39an en bra bil ur de flesta aspekter och eftermarkanden vad gäller reservdelar o tillbehör är mycket god. Dessutom är det många som kan skruva på den, det finns erfarenhet och mekartips av rang varför det går hålla dessa bilar igång i stort sett hur länge som helst.
Skulle ett riktigt haveri inträffa går det att hantera då det går att hitta motorer o växellådor.

Sitter visst o övertygar mig själv :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.