AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.471

Hur se GPS Fart?

Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Hur kan man se GPS farten i navigatorn, har en 328 ci -00 med Navi/TV ? Tror det är en MK2 Navigator.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Gå till averege speed på färddatorn och välj recalculate när du kör i den farten du vill kolla.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Ok, en annan fråga, jag har tyvärr ingen farthållare, men i färddatorn fins det en limit man kan sätta in så säger det pling när man kör över den farten. Går den limiten på GPS fart också, för jag tycker inte den stämmer helt med hastighetsmätaren?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja det gör den.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hmmm, säker Hewi? Funktionen finns på bilar utan GPS också...

Carl
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag är inte hundra men i dom bilarna som har GPS så tror jag den gör det eftersom den inte plingar vid den hastigheten som mätaren visar(enl Matthiaz) vilket den borde gjort om den gått på mätaren.I dom bilarna utan GPS så går den väl på mätaren.
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
I min e39 -99 så går både limit och medelhastighet ifrån hastighetsmätaren, inte ifrån gpsen.

GPS'ens hastighet kan man se i m/s från gps menyn, den stämmer inte överrens med hastighetsmätaren, utan t.ex. när hastighetsmätaren visar 140 så är det enligt gpsen 132.5 km/h.

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Oops..

Med "gps menyn" menar jag navigatorns servicemeny, under gps functions. Service menyn nås genom att välja "set" i huvudmenyn på navin, sen hålla inne menu knappen i ca 15-20 sekunder, så kommer en service meny fram.

Synd att här inte finns edit :S
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Efter test igår så kom jag fram till att limit går på hastighetsmätaren men medelhastighet på gps:en då den visar konstant lägre hastighet än mätaren vid nollställning av den körandes i t.ex 145km/h på farthållaren visar medelhastigheten 140km/h direkt efter recalculate. I 255+ på mätaren samt strypkoppel aktivt visar medelhastigheten 247km/h ;)
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Hmm.

Var precis ut å testade en sväng.

När jag kör på farthållare och analoga mätaren visar 100 km/h.

* Average speed -> 96.0 om jag nollställer.
* Limit -> 96.0 om jag väljer speed.
* Från GPS Status får jag hastigheten 25.9 m/S -> 93.24 km/h :O

Resultatet visar ju att analoga mätaren kastar nåt otroligt, men jag tror fortfarande inte att varken limit eller average skulle ta nån info från gpsen. :)
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Tar upp den här tråden lite igen, har bytt jobb och jobbar innom fordonselektronik branchen nu så jag vet lite mer fakta nu. Råkar veta nu att det är lag på att alla hastighetsmätare i bilar måste visa mins 5 procent för mycke.
Så "Average speed" och "Limit" får antagligen sin fart från vad bilen mäter på hjulen (vilket kan variera lite beroende på tex luftryck, däckdimension, däckslitage mm), sen visar hastighetsmätaren 5% mer och GPS farten är den verkliga farten. Det verkar ju stämma ganska bra med vad "Luften" mäte upp.
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
har samma tendens som ni mätaren visar 100 Average speed ca 96,5 limmit har jag på 120 mätaren ca125
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I går, när jag körde hem från Härjedalen, testade jag färddatorns sätt att räkna ut medelhastighet på min 330i E90. Den har två färddatorer, dels den vanliga som styrs av knappen längst ut på blinkersspaken, dels en så kallad "Journey Computer" som styrs via iDrive. I den senare kan man se hur lång tid som färden tait sedan "reset", antal körda km och genomsnittshastighet. Efter att ha kört exakt en timme hade, enligt "Journey Computer", 115 km tillryggalagts. Således var alltså den egentliga medelhastigheten 115 km/h, men enligt datorn var medelhastigheten 120 km/h, både på den vanliga färddatorn och på "Journey Computer". Med andra ord visar alltså färddatorerna för hög medelhastighet, faktiskt nästan exakt så stor felvisning som hastighetsmätaren har (vilket jag mätt mot GPS). Det får mig att tro att färddatorn (på E90) räknar medelhastighet genom att tidsintegrera hastighetsmätarens angivelser.
Jag kan tillägga att avverkad sträcka (både i färddator och trippmätare) verkar stämma nästan exakt med verkligheten, när jag jämfört med de avståndsvärden som finns lagrade i GPS-navigationssystemet. Felvisningen ligger på promillenivåer.
Åtminstone på min E38:a tar Average Speed i färddatorn sin info från ABS:ens hjulgivare. Det gör även hastighetsmätaren, men hastighetsmätaren i kombit lägger till ett antal procent för att kompensera för t.ex fel i däckdimension för att undvika att hastighetsmätaren visar fel (detta skall göras enligt lagkrav). Average Speed i färddatorn verkar däremot beräknas utan detta påslag.

Mvh. /Kjell
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror att E90 också tar sin info från ABS-givare, men av någon outrundlig anledning har BMW även lagt på "hastighetsmätarpåslaget" på beräkningen av medelhastighet på just denna modell. Mycket dumt enligt min uppfattning, så var det inte på E36, där skilde det mellan färddatorhastighet och mätarhastighet. Hur det var på E46 minns jag inte.
Möjligen kan det bero på den nya farthållaren, där inställd hastighet visas i displayen. Om inställd fart avviker från visad medelhastighet skulle kanske fler ägare reagera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.