AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
848

ufff varningslampa lyser

Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
den gula varningslampan som ser ut som en motor började lysa när jag för första gången efter semestern (2veckor) startade bilen.
känner inget konstigt, allt är som vanligt, men lampan lyser , vad kan det vara för fel? några tips.? ringde en firma han ville ha 800+ bara för att koppla upp bilen är det normalt? har ni några tips på bra och billiga verkstäder som inte får notan att springa iväg på sk. felsökningar. ufff jobbigt orkar inte men strul!!!

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Testa med en batteri reset och funkar inte det så får du nog kosta på den en felsökning med dator.
Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
tack! fick rådet av en kompis men utan resultat, har bokat tid på bmw på tisdag då får vi se om det kostar multum...

En störning i systemet för motorstyrning, trottelspjäll, avgasrening e.dyl har funnits under körning. Felet lagras i bilens felminne och kan läsas ut genom inkoppling på verkstadens dator, då man även släcker lampan osv. I vissa fall kan lampan släckas efter en tid om/när felet inte förekommit under ett antal körcykler, kallstart, körning, paus osv. Prova och kör nån vecka först.
Priserna vid verkstadsbesök kan alltid diskuteras men inget besök hos t.ex bil, elektronik, datorverkstad, tandläkare, läkare osv, är billigt. Det står sällan i relation till nerlagd tid vid t.ex inkoppling av diagnosutrustning, oavsett bil eller människa...)
Å andra sidan har jag mer än en gång fått agera psykologiskt riktigt vid liknande tillfällen efter enklare justeringar och service, t.ex justering av hippomolydromskruven: 25:- Visste vilken skruv: 525:-
Så är det...)

FP
Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
fattar ingenting , nu har lampan slocknat efter tre dagars körning, kanske kommer den tillbaka? avbokar mitt verkstadsbesök för tillfället iallafall.

Som jag skrev: Systemet övervakar osv, om inget fel registrerats efter ett visst antal körcykler så släcks lampan. Felminnet har dock lagrat felet, kan läsas av vid nästa service om inget fel visar sig innan dess.

FP
Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
så sant! jag var orolig ifall katten skulle ta skada av felet och där för bokade jag direkt besök på bmw,nu slipper jag punga ut 7-800:- för en felsökning. tack folke !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.