|
|
|
|---|---|
kamelkungen |
Tjenare Motorn är ibland lite orolig på tomgången, den "gungar" +-100 varv. Men bara ibland, troligvis tjuvluft men var ? Felet är intermittent, men får för mig att det kommer oftare när man precis gasat lite extra. När felet kommer så försvinner det efter ca 10-30 sek om man står kvar på tomgång. Någon som har/haft/ hört om samma problem ?? tacksam för felsöknings- tips !! |
|
kamelkungen: Jag har exakt samma problem med min. Det var värre i höstas och jag vet inte om det var i samband med ett oljebyte men i samma veva så blev den bättre. Var bra hela vintern men sen för någon vecka sedan så hände det igen. Har inte märkt det de sista dagarna så det kommer och går för mig med. Fast min kan hoppa mer än +-100 varv. Oftast är det inom det intervallet men den kan även flaxa från 800-1400 rpm, detta sker oftast bara en gång och sedan ligger den inom 100 rpm och flaxar. Lugnar sedan ner sig efter en stund. //Stenback |
|
kamelkungen |
Stenback: Japp, verkar inte heller som att bmw vet själva vad det är för fel. Precis, felet kan försvinna i flera dagar/veckor innan det återkommer. När bilen var inne på sin första service klagade ägaren på periodisk svajande tomgång, därfter har den varit inlämnad för detta 5 ggr men ingen verkstad har hittils lyckats spåra felet. Bmw solna lurade förra ägaren att byta termostat. Givetvis löste inte en ny termostat problemet med tomgången. Är säker på att det är tjuvluft, har du gjort några försök att hitta felet? |
|
Har det gjorts en riktig DIS-avläsning av felminnet? Jag skulle misstänka dålig svänghjulsgivare eller något liknande. Har du bytt bränslefilter? Ett igensatt sådant kan ge mysko symptom. Är det rätt stift i motorn? Hur ser de ut? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
kamelkungen |
Hej, Bmw har kollat DIS ett flertal gånger men ingen felkod finns. Det är därför dom varit så handlingsförlamade. Numera är det ju datorerna som tänker och mekarnab bara gör bara som dom säger...säkert därför dom bytte termostaten utan någon anledning. Japp, ska kolla bränslefiltret och tändstiften som jag vet är slitna men har ändå svårt att tänka mig att dom skulle ge ett sånt här problem. Dessutom har ju felet i princip funnits sedan bilen varit ny. Så torrsprickor i insugsgummit borde inte heller vara något problem... Är svänghjulsgivaren av induktiv typ ?? /B |
|
Så länge det inte blir värre så ligger jag lågt. Jag har visserligen nya stift liggandes som jag tänkt byta någon gång. Angående slangar med sprickor så felsöks väl det lättast med hjälp av startgas? Om det vore bränslefiltret så borde det ha blivit värre när jag började med inblandning av E85 men det har det inte blivit. Det är snarare så att den har blivit bättre i detta avseende med inblandning av E85. //Stenback |
|
kamelkungen |
Stenback: Jag har inte heller tänkt att lägga ned någon större energi på det här problemet. Hur många % E85 i förhållande till bensin brukar du tanka ? Har du märkt någon skillnad när du kör ? |
|
kamelkungen: Jag brukar tanka när jag har runt kvarts tank kvar. Hittills har jag fyllt upp med max 10 liter E85 och sen fyller jag BF95 tills det är fullt. Gör man så varje gång ökar ju inblandningen iom att skvätten som finns kvar i tanken redan innehåller en viss del E85. Det jämnar ut sig för mig eftersom jag ibland inte blandar i någon E85 alls. Körmässigt märker jag ingen skillnad, varken piggare eller slöare. Personligen tror jag det är större skillnad på full eller tom tank jämför med vad för prestandaskillnad min E85 inblandning kan göra. |
|
|
Jag har kört några tankar med E85 och gränsen för när det känns som det tvekar vid gaspådrag under 2500 varv är runt 50% E85! På jämn gas går bilen bra vid 85% E85, men det blir sämre på låga varv! Eftersom E85 rensar systemet blir nog effekten som när man kör RED LINE injecktorcleaner - bränslefiltret blir fullt av ngt som liknar flytande tjära! Alltså - BYT filter , ingen garanti att det fungerar men min går silkeslent, ja lika bra som när jag köpte den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.