AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.518

Frustration över ryckig gång

Do
5
Don Esteban
BMW 323 coupé -98
Hej,

min 323 coupé från -98 (E36, M52, 10200 mil) rycker på låga varv sedan snart ett år nu, håller på att bli rätt sur och uppgiven.

Det är på 2:an och 3:an det märks, snarare hastighetsberoende än varvtalsberoende. På 2:an rycker det ungefär i intervallet 1700-2300, på 3:an ca 1500-1900. Bensinförbrukningen är normal (ner mot 0,8 vid långkörning) och den känns stark och går fort och bra i övrigt. Eländet märks mest i stan. Det rycker även när man släppt gasen och farten minskar genom samma varvtal, fast oftast inte lika tydligt som vid acceleration.

Jag har gjort följande:

* Bytt kamaxelgivare (säkert pengar i sjön)
* Bytt vevaxelgivare (också säkert pengar i sjön)
* Bytt tändstift (NKG av rätt typ)
* Rengjort LMM med alkohol
* Mätt upp motståndet i alla tändspolarna, alla var lika
* Mätt utspänningen från LMM:en (tomgång och 3000 varv), som den skulle
* Inga felmeddelande i felminnet
* Service gjort för ett par hundra mil sedan
* ALLA vätskor och i bilen bytta senaste åren

Den som löser detta problem är värd all respekt. Idéer?
Do
5
Don Esteban
BMW 323 coupé -98
Jag glömde skriva att avgasvärdena är perfekta, tomgången stabil, att det inte är någon skillnad mellan kall och varm motor och att jag så klart har testat injection cleaner...
Bränslefilter? Ett nytt kostar ca:300kr och skall bytas vart 10.000mil.

Prova även att koppla bort batteriet över natten, koppla sedan på det och tomgångskör motorn i några minuter ta sedan en sväng och kör lite så ska luftmängdmätaren nollställas.

Värt att prova.

MVH
Do
5
Don Esteban
BMW 323 coupé -98
Tack för svaret, snabbt och bra. Har bytt bränslefilter för kanske 2000 mil sedan, men ska testa utan batteri över natten.
Do
5
Don Esteban
BMW 323 coupé -98
Fler idéer? Tacksam för hjälp med det här tydligen ganska vanliga problemet som verkar kunna ha typ tiotusen olika orsaker.
NF
440
NFd
325im -87
Hur menar du? Den kan väl inte rycka om du motorbromsar?
I så fall är det nog ett enklare fel.

Nisse
NF
440
NFd
325im -87
Hur går det? Har du löst problemet?
Annars behövs nog mer detaljer om hur ryckningarna är när du släppt gasen.

Nisse
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Om bilen rycker vi jämn gas d.v.s. man släpper upp lite i t.ex. nedförsbacke utan att bromsa kan det bero på felaktigt elektrodavstånd på tändstiften. Minns inte det var för stort eller för litet som gav dessa symptom.

För att felsöka tändpolarna riktigt behöver man ansluta ett oscilloscope och anlalysera spänningssignalerna under drift. (BMW har speciell utrustning till detta)

Enbart resistansmätning upptäcker bara stora fel i spolen och då troligtvis bara gå på 5 burkar eller gå riktigt illa genom hela registret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.