AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
754

Olje läckage.

Visa användare
3
Knekten75
730 -92, 316 Compact -94.
Tjena! Har en 730 -92 (6:an)som har börjat läcka olja framtill på motorn vid remskivan/skivorna, antar att ngn packbox eller liknande har gett upp! så jag undrar om ngn hjälpsam själ här har något tips om det är ett vanligt fel på just 730 och hur pass bökigt det är att fixa själv och gärna tips på vad delen heter och kan köpas för någorlunda humant pris...

Fråga2. Hur mycket olja rymmer det i 3L sexan och vilken olja som funkar bäst! vet inte säkert om den har gått på helsyntet tidigare så törs man hälla i det nu eller ska jag satsa på halvsyntet istället???

Är tacksam för alla svar. Mvh Tibbe...
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det brukar vara packboxen eller simmerringen som man också kan kalla det som läcker, ett vanligt fel på m30 och många andra motorer med för den delen. kan köpas på bmw eller på en packningsfirma för en lite billigare peng, oftast är originaltätningen dubbel, vilket innebär att den tätar mot olja ut och smuts in vilket är bättre! inget större problem att byta, bara du spänner centrummuttern med rätt moment sen! kolla noga, eftersom det kan vara kolven till kedjespännaren med som läcker eller transkåppackningen! 5,7 liter med filter tror jag den rymmer, kör inte på helsyntet om du inte vet vad den gått på innan, duger bra med en mineralolja av BRA kvalitet med byte ca7-8 hundramils intervaller!
Visa användare
3
Knekten75
Ett stort tack ska du ha "dd"

Du har möjligtvis ingen koll på exakt moment centrummuttern ska dras till???

Mvh Tibbe...
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jag har alltid spänt den med mutterdragaren ordentligt, men råkat ut för att den lossnat med! enligt haynes skall den spännas med 440nm vilket verkar väldigt mycket tycker jag!!!! kolla med nån annan med för säkerhets skull! och du! kolla bultarna som håller oljeröret som smörjer nockarna med, när du ändå är under huven och rotar, brukar lossna med kass kamaxel som följd, skall dras 10nm(m6 m8) 5nm(m5) byt gärna brickan och lås bulten med nån loctite eller nåt!
Visa användare
3
Knekten75
Ytterligare ett stort tack till dig "dd"

Mvh Tibbe...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.