AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.041

Risk för att oljetrågspackningen "löses upp" vid för hög oljenivå?

Har precis fått oljetrågspackning mm bytt på verkstad. Hade skickat med oljan de skulle fylla på med (1st 5-liters dunk samt 1.5-liter i en 4-liters dunk). Antar att killen som fyllde på oljan observerade inte att den nya dunken rymde 5 liter utan hällde på totalt 6.5 liter istället för 5.8 liter som det går åt normalt. När jag hämtade bilen sa en kille att nivån på oljan låg nån mm under max pga att jag bara skickade med 5.5 liter olja, påpekade för honom då att den ena var en 5 liters dunk så det var 6.5 liter. Brydde mig dock inte om att kontrollera nivån då jag litar "blint" på verkstaden ifråga (vilket jag gör även efter den lilla "miss" )Efter att ha kört en längre sväng så ställde jag bilen för dagen, av rena vana så kollade jag oljenivån...Det visar sig att nivån ligger ca 4mm över max (dvs ca 0.7-0.8 liter mer än va det borde vara). Jag vet att överskotts oljan kommer sakteliga att förbrännas, vad jag däremot oroar mig för lite är att nivån i tråget kan tänkas ligga precis så högt så den når själva oljetrågspackningen (av kork) o att denna kommer att "lösas upp" o kanske rent utav börja läcka snart...Detta vill jag inte råka ut för, så billigt är det inte att byta packningen.
Min fråga är enkel, är det någon som vet hur högt upp oljan är i tråget på en M5 3.8 samt hur många mm eller cm det är upp till att den är i nivå med trågpackningen? Max nivån borde ju ligga en bit under packningsnivån så att säg. Känner ingen lust att tappa ut den nya oljan o fylla på den igen, så det enda alternativet är egentligen att suga upp överskottsoljan genom oljestickans hål med nån elektrisk pump eller liknande, detta anser jag att verkstaden får göra isf. Är rätt övertygad om att motorn inte tar skada av denna för höga nivå mer än att oljetrågspackningen möjligtvis kan ligga pyrt till...
Någon som kan svara på min fråga angående nivån i tråget?

Tackar på förhand

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
tycker inte det är någon idé att chansa. Det ska inte vara för mycket olja i motorn och det är ju verkstadens som gjort en stor miss.

Litar dom helt på vad dom tror dunkarna rymmer och inte ens kontrollerar på stickan... Mycket dåligt och slarvigt gjort. Tycker helt klart att du ska åka tillbaka med bilen och be dom fixa till slarvet.
Verkstaden i fråga kommer att åtgärda nivån, de bad t.o.m med om om ursäkt:-)

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Bra att dom fixar till det .

men att packningen ska lösas upp är nog ingen fara skulle jag tro .

då skulle varenda Korkpackning lösas upp på bilar isåfall

M som i Motor
Haha....Lustigt...När jag dubbelkolla nivån i morse så låg den UNDER max...Skumt, va ju säker på att den va ÖVER dagen innan. Hur som helst, varmkörde bilen o kolla på nytt, o mycket riktigt var den då över max, ca 2-3mm (bilen stod väl inte helt plant när ja kolla tidigare). Hur som helst så åkte jag till verkstaden o fick till svar att det var ingen fara med att det var något över max nu när oljan var varm. Har alltid haft för mig att oljenivån kollas med varm motor, eller? Rent logiskt borde ju oljan "expandera" o få större volym när den blir varm, precis som alla (????) vätskor. Någon som vet om oljenivån skall kollas kall, för jag antar att det var så verkstaden hade kollat den iaf.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag kollar alltid oljan på morgonen, typ efter en natts stående på parkeringen. Innan jag startar den då.

//Ticco

www.ticco.com
Ticco: Det gjorde jag oxå i morse, då var den strax under max. Sen när oljan var varm (ca 90 grader) låg den över max...Förmodligen gick det i 6.5 liter olja för att de fick ut lite "extra" olja vid byte av trågpackningen (tråget togs ner o rengjordes in/utvändigt), skulle kunna vara en rimlig förklaring iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.