AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.497

BMW 525!A Touring i Helsingborg

fr
8
fridsun
525iA Touring -03
Hej

Har någon titta på denna bil eller vet något om killen som säljer den? Har prata med honom idag och han säger att jag är den första han snackat med im bilen! Har tänkt att kolla upp bilen och ev åka och titta på bilen i helgen.

Janne

Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Helsingborg? Annonsen säger Göteborg. Att köpa nyimporterad och ej registrerad är väl som att spela på Lotto...risken att man förlorar är ganska stor.

Kollad på BMW garanterar bara att bilens alla datorer visar samma sak men berättat inte om samtliga blivit skruvade...Gå själv till BMW och be att få ett utdrag av garantireperationer och om möjligt även från servicedatabasen...Be att få en kopia på briefet (vilket han måste ha eftersom den inte är registrerad) och kontakta föregående ägare för att verifiera att allt verkar ok. Ring även någon verkstad som servat bilen och kontrollera att den varit där.

Det är inte meningen att låta överdrivet kritisk men tyvärr är det få nyimporterade E39 som inte är manipulerade på något sätt. Dessa bilar är inte billigare i Tyskland utan snarare tvärt om och anledningen till att ett antal hobbyimportörer håller på med detta är ju för att tjäna pengar. Och vill man tjäna pengar så är det svårt att köpa en fräsch och ärlig bil i Tyskland och sedan ta hem den och sälja den med vinst här hemma om man inte justerar mätare, fifflar med momsen eller helt enkelt hittar någon billig dåligt krocklagad vagn.

___
//Ulf
Är bilen tillverkad den 20 augusti 03 är det inte modell 04, de börjar tillverkas 1/9 året innan årsmodell. Timtaxan för att regbesiktiga bilen är relativt hög också. Mitt råd är att importera själv istället för att chansa på obesiktigade nyimporterade bilar.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
1. Bilen är ingen -04 utan en 03a eftersom den är tillverkad 08/2003.enligt den "äldre" normen för årsmodellskifte.
2. Att den bara rullat 4500 mil på 3 år är till 99% inte sant. 4500 om året är mera troligt.
3. Att uppge att "BMW" garanterar mätarställning är rent lurendrejeri=oseriös säljare.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Be att få chassienr på bilen om du ringer LR mailar honom och gör som "programmer" säger att du kollar med närmaste BMW handlare om bilen varit inne för några garanti reparationer. Vill inte säljaren lämna ut chassienr LR kommer med någon annan dålig ursäkt så är den med största
sannolikhet "skruvad"..

Mvh Jimmy
fr
8
fridsun
525iA Touring -03
Hej

Har kollat lite med BMW i Sverige och den är servad 17 oktober 2005 och då har man fyllt på olja i vxellådan. Han som säljer regar och fixar alla papper om jag vill. Slutnota 210000:- Har fått chassinummer och håller på att kolla om allt stämmer.

Finns det någon som bor i Helsingborg som har några kontakter där med BMW?

...du menar Göteborg...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
fr
8
fridsun
525iA Touring -03
Hej

Nej, bilen finns i Helsingborg.

Aha...

Hur går det med "snokandet", med hjälp av chassinumret?

Har du förresten exvis kollat Bytbil efter likvärdiga bilar...?
Obs dock att bilen i denna tråd alltså är en 03-a (som både simon-en och Hasso skriver)...
...och inget annat...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Jag gjorde en snabbsökning på bytbil och 525 T-03 finns det ett antal av...
Pris: allt mellan 174' och 249'...naturligtvis med väldigt olika milantal och utrustning.

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Välj bort denna. Importera själv. Det blir mitt enkla råd som tål att upprepas.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag skulle ha hoppat över den bilen.

Kanske 330d har något intressant inlägg på gång=)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om det är en 03:a så hittar du många andra 525:or för dessa pengar som bör vara ett säkrar köp. Som exempel så köpte min kompis en 525iAT med M-sportpaketet tidigt i höstas. Den var svensksåld med en ägare och hade rullat 3800 mil. Saknade navi och elstolar och lite annat som denna har. Den var annonserad till 215' och slutpriset blev aningen högre då det var flera intressenter och detta var alltså för 7 månader sedan.

Låter också underligt att vxl-lådeolja är bytt/påfyllt redan.

___
//Ulf
fr
8
fridsun
525iA Touring -03
Hej

Har tittat runt lite på olika ställen och hittat flera med M-paketet och Alcantaraklädsel. Har hört att denna klädsel är svår att hålla ren och ser lite tråkig ut med tiden. Någon som vet mer om denna klädsel?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den är väl svårare att hålla ren och en handlare sa att den inte fungerade så bra med småbarn...Däremot så har jag hört att den håller bra och faktiskt många gånger kan se fräschare ut än skinn på bilar som rullat 12-15.000 mil. Själv föredrog jag skinn när jag köpte min men även detta har ju sina nackdelar i vissa lägen.

___
//Ulf
fr
8
fridsun
525iA Touring -03
Hej

Tack för alla bra tips och uppsalag. Har kollat med BMW och deras servicemil i databasen stämmer inte riktigt med säljarens uppgifter. Har skippat denna bilen. Försökte få tag i kille som har bilen men efter att försökt 8 gånger och inget svar så får den vara för min del. Han började surna till när jag stälde många frågor.

Janne

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Vore bra om du kunde lägga ut chassienr här så det kommer upp vid en ev sökning..

MVH Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.