AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

525tds -94 kokar trots bytt termostat

Jag har en 525tds -94 som bruksbil, efter att jag hade kört den i några månader så började den koka. Jag bytte termostat och då funkade den igen i några månader och jag trodde att allt var frid och fröjd tills i helgen när den kokade igen...

Vad kan detta bero på? kylaren är lagad med något glasfiberaktigt så jag misstänker att den har läckt vatten någon gång som får mig att misstänka att ngn hällt i kylarcement och kanske därigenom täppt igen någon kylkanal??

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det är inte pumpen som börjat kärva då?
det kan vara det, ska plocka ur den i helgen tänkte jag.

Vattnet trycks ur bakvägen, dvs ur luftningen.

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Skovelhjulet i vattenpumpen är av plast och brukar lossna från axeln. Ser du lätt när du plockar ur den.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
vattenpumpen är urtagen och kontrollerad, skovelhjulet var av gjutjärn. Termostaten är kokad och kontrollerad även om den är ny för att vara säker.

Jag har en teori, motorn blir varm väldigt fort och jag funderar på om termostaten inte hinner att öppna. Jag ska åka ut och sno en termostat i min andra bil med m50 motor och borra några hål i den, då borde flödet göra att termostaten öppnar tidigare.

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fläktkopplingen har upphört att fungera..eller så har ditt topplock börjar ge upp
fläktkopplingen tror jag inte att det är eftersom den har kokat på motorväg dvs den borde ha kylts utan fläkt. Hoppas inte det är toppen... men jag är rädd för att det är det.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kör till en verkstad och be dom mäta avgaserna i kylvätskan o ta ett kompprov!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla att kylsystemet är tätt genom att trycktesta det!

Om det läcker faller trycket i systemet och då kokar vattnet.

Det kan räcka med att kylarlocket är dåligt för att du skall få detta fenomen, men med tanke på att det verkar som någon tidigare har tätat med kylarcement är nog risken stor att du har ett läckage någonstans i systemet...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ahh, tänkte inte på det där att vattnet kokar tidigare om det inte är trycksatt.

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Hade samma problem som fulingbusen. Det var den nedre oringen i expensionskärlslocket som var trasig. Den hållde inte tätt varpå kylvattnet trycktes ut i skvallerröret. Tog även bort AC kylet som var helt igensatt och totalt förstört. Efter detta har den aldrig gått över mitten på mätaren. Den går snarare för kallt tycker jag. Svårt med kupevärmen på vintern.

dd) Man kan inte mäta avgaserna (co'n) i kylvattnet på en diesel har jag hört.

m30 i e30
tack för hjälpen, vart satt den sär nedre o-ringen sa du?

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Skruva av locket till exp. kärlet. Där sitter det två st o-ringar. Den nedre var kass på min.

m30 i e30
ok, ska kika på det imorgon. Det bubblar nämligen ur locket när man fyller över den så den är nog inte helt tät där.

Hittade felet, jag behöver en ny kylare till automat diesel :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.