|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Njuren, även om du har en poäng så är inte exemlet med Hasso riktigt rättvisande. Med 10.000+ inlägg på Autopower och en detaljerad dagbok över sitt bilägande så har han liter mer att komma med än en bunt kvitton. Tror nog att få här på forumet hade tvekat att köpa hans bil pga att han inte servat den på BMW men många här inne hade garanterat hoppat över bilen om ägaren var en helt okänd hemmapulare. ___ //Ulf |
|
|
Jag lämnade in min på en auktoriserad BMW-verkstad i stockholmsområdet hösten -05 för byte av ett hjullager bak. Kvittot jag sedan fick var handskrivet, hur pass sökbar tror ni den reparationen är i datorerna? Tror knappast att de skriver kvitton för hand och sedan lägger in infon i en dator. Jag har lämnat in bilen på samma verkstad vid ett senare tillfälle (för ett billigare jobb) och då fick jag datorskrivet kvitto. //Stenback |
|
|
Korak, fortsätt serva din bil på verkstad om det känns bäst för dig. Jag betackar mig för din säck med kvitton. Så länge du kommer med antydningar om att jag skulle ha nåt att dölja eller fifflar med service bara för att jag mfl föredrar att sköta bilen själv har jag ingen lust att diskutera ämnet vidare med dig. Racerbilen: Länk |
|
|
Vissa här på forumet tror att anledningen till att man tar hand om sin bil med sina egna händer än ngn annan på ngn verkstad som helt å hållet ski_er fullständigt i bilen eftersom har har massor av bilar att fixa varje dag..... beror på plånboken.....(att man inte har råd) Men så e det icke!!!!! Min bil e 5 år gammal o jag har tänkt att behålla den minst 5 år till!!! Om 5 år e den värd kanske 30 000- - 40 000:- Vem bryr sig om full sdtämplad service häfte då??? om bilen ser ut som ett vrak?????? Bilens förflutet+skick blir avgörande Sparar man alla kvitton o dokument då tror jag inte att man behöver vara orolig för att inte kunna sälja bilen sen.... Jag kan slå vad om att min bil bil som e servad av mig själv mår mkt bättre än era bilar (ni som lämnar in den på service) *För jag byter olja+filter varje år och det blir ca 800 mil *Kylarvätska var fjärde år *Bromsvätska vartannat år ca 1600 mil *Byter luft filter/kupefilter vartannat år och det blir ca 1600 mil emellan service tiden *Byter oljan i växellådan, axeln, servon. mm Vissa av ovanstående punkterna hos era bilar sker vid 2500 mil i bästa fall !!! Det sista sker aldrig om ni lämnar in bilen på verkstaden för service eftersom bmw använder longlife oljor!!Tänkt att oljan ska hålla hela bilens livslängd!!!! Good luck BMW M-POWER |
|
|
detta ämne startade ju heta känslor hos många och det var ju bra för det känns som jag fått en ganska bra bil av det. är några mil kvar till min servise men då har jag nog bestämmt hur jag ska göra. tack för all hjälp |
|
|
Gino!!! Det är bra att du gör saker själv med din bil, men en liten tips ska du få nu, och det är, eftersom du har en E46 så ska du ha en olja som heter longlife. Väljer du att byta den varge 800 mil så är det upp till dig(väldigt onödigt), men det viktiga är att du använder just denna olja, för att e46 motorerna (enligt BMW) mår inte bra ut av. Bara ett litet tips. Enbart stilrent!!!! |
|
|
okej. då ska jag tänka på det när jag går och köper ny olja för jag har ändå ingen hemma till bilen just nu. Men sådana oljor finns på vanliga ställen att köpa också eller? typ mekonomen och dyligt. tack för tipset. Har du några fler så tar jag gjärna emot dem. |
|
|
Kolla upp framvagnen på bilen, dra i stagarna o krängningshämare o sånt efter glapp, väldigt vanligt på e46. Kolla efter generatorrem sprickor, brukar dra med sig glapp i lagrena på vatten pumpen, märks inget förens man tar bort remmen. Inte så dyrt att åtgerda. 700 för generator, Ac rem + 800 för hela vatten pumpen. Ring gärna bmw verkstan, dom berättar för dig exakt vilka oljor du ska använda. Enbart stilrent!!!! |
|
|
okej. tack så mycket. får springa över till Bmw en dag då och prata med dem. okej..ska kolla på det då. mvh |
|
|
Mocke: Jag hajja inte riktigt vad du menade...menar du att jag ska bara använda longlife oljor eller? Jag tror att även den bästa longlife oljan blir betydligt sämre om man jämför med en ny olja.....av samma kvalite dvs longlife den me...... BMW M-POWER |
|
|
japps, jag menar att du ska använda BMW-s longlife olja, det är den e46 motorer mår best ut av. Enbart stilrent!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.