AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.636

Hur viktiga är servisestämplarna ?

Sida 2 av 3
Stenback:

Jag kan bekräfta att verkstäder suger ur oljan ur oljestickshålet, men jag ser inte detta som något problem. Jag tillämpar denna metod själv, då jag inte tycker att det finns någon anledning att krångla med avtappningspluggen.

/Anders
Har du en ny bil och med få ägare så har stämpeln sitt värde, men så fort din bil är så att säga "halvgammal" tycker inte jag stämpeln betyder så mycket. En bil som börjar få lite mil på mätaren och ägare på pappret har inte så mycket glädje av stämplarna. Det är så enkelt att förfalska (även om det är hyffsat lätt att kolla upp om en service ägt rum eller ej i efterhand).

Desto viktigare är kvitton på vad som är gjort och detta anser jag personligen är mycket viktigare än en stämpel någonsin. Stämpeln visar sällan vad som är gjort i praktiken och det är det som man har glädje av att veta. Har ingen förståelse för folk som bryr sig om serviceboken överhuvudtaget, kvitto är vad som räknas för mig!
GINO:
Har man råd att skaffa BMW så ska man ha råd att serva den på BMW också.
Speciellt när bilen bara gått 5000 mil.

Keep Your Distance!
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Smart much too young
Och dessa kvitton hittar du på vilken bensinstation som helst, bara att klistra in i pärmen och skriva olja filter tändstift eller vad man vill.
Det verkar ju kanonsäkert, sen kan man ju skriva under själv då är det 100%

Verkar ju mycket säkrare än en stämpel från bmw verkstad.
där allt dokumenteras i deras dator och kan följas upp.

mvh
Korak,

Du må hitta dem på vilken bensinstation som helst men icke jag.

Vem som helst kan stämpla din servicebok, men visst, ser du det som att bara BMW klarar av att göra service på bilarna så är jag med dig. Visst kan man ha kravet att bara BMW gör service på bilarna, men personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om vem det i praktiken är som gör servicen. Fackman som fackman.

Kvitton berättar - men en servicestämpel säger ingenting mer än du kan ta reda på själv. Servicestämpeln berättar att bilen varit servad regelbundet (olja, tändsitft osv). Om du köper en bil som gått 10,000 mil så känner du ganska fort om den varit hyffsat regelbundet servad eller ej. Hade tidigare ägaren ej servat bilen någon gång så hade du förmodligen fått en jävla skum känsla när du kört den om man säger så. Om du ens kunnat köra den, vill säga.

När jag menar att kvitton spelar roll så menar jag det inte i det hänseendet som du ger exempel på. Olja och tändstift märker man som sagt ganska fort.. det är av högsta vikt att man byter detta regelbundet för att bilen över huvud taget ska gå att köra. Jag syftar mer på de stora bytena som kanske är av dyrare valör; kamrem/kedja, stötdämpare, däck, fälg och allt annat som kommer upp efter några tusen mil.

Välj själv, lita du på serviceboken och gå efter den - det betyder ju en hel del trots allt. Men kvitton säger fortfarande mer om jag får tycka.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Anders129:
Jag har själv bara använt metoden med avtappningspluggen eftersom jag är övertygad om att jag tömmer ut mer av den gamla oljan på det viset.

Clubsport:
Jag har råd att serva min på BMW men servar ändå själv, räcker det?

För övrigt så fick vi väl se vad verkstadens stämplar är värda på Insider för någon månad sedan.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Clubsport

Du verkar ju vara ett skämt, så bara rika ska få ha bmw? Jag vill då inte köra omkring i en jävla fjantig snobbil. Kan ta min bil som ex..köpte den för 10 lök. Felen skulle kostat minst 15k att fixa på verkstad, fixade det själv för ett par tusen. Tror du jag är dum? Fast nej det förstås, E30 är ju ingen riktig bmw eller? Du verkar riktigt omogen.
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
much too young
Jag kan garantera dig att du inte ser skillnad på en olja som gått 50 mil eller
2500 mil den blir svart rätt så omgående.
men däremot så ser jag om däck och fälg är bytta och kamkedja ja 30000 mil håller den nog .
Så kvitton för mig betyder inte ett juta dem kan jag aldrig kolla upp, men en stämpel är bara att lyfta på luren för att få det bekräftat.

Fenriz:
Jag menar att ungt folk ofta köper en motorstark BMW och sen har dom inte råd att sköta om den och serva den ordentligt.

Man behöver inte vara rik för att köra BMW.

Kamma till dig, Fenriz! Undrar vem som är omogen med tanke på språket du använder.

Stenback:
Inget fel i att serva själv och redovisa kvitton, jag anmärkte på dom som inte gör det. Alltså utan kvitton.

Keep Your Distance!
Stenback:

Du har en poäng, det blir kanske nån ml. gammal olja kvar. Med dagens oljor tror jag inte att det har någon betydelse. För 30-40 år sen så har jag hört att man "tvättade" motorn invändigt med fotogen i samband med oljebyten.

I övrigt så värderar jag kvitton högre än stämplar på bilar som har gått mer en 10000 mil.

/Anders
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Man kan vända på det: Om man inte klarar av att serva bilen själv, hur duktig är man då på bilar och hur väl har man då skött den? Menar bara att det finns flera sätt att se på saken. Personligen skulle jag inte bry mig en sekund om det saknades stämplar om ägaren kan visa upp kvitton och datum mm för service. Personligen skriver jag in i serviceboken när jag servar min bil. Skriver datum, miltal och vad som gjorts. Sen häftar jag även in kvittona. Större servicar/reparationer, tex kamremsbyte (vet att det inte är aktuellt på nyare bmw) kan fotas.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag kan säga så här:

Det finns folk som e jätte duktiga på att lämna in bilen för service när det blir dax vid varje 2500 mil men däremot vet inte ens hur man öppnar motorhuven!!!
Det enda som händer mellan dem här 2500 mil är att tanka bilen.....

Lycka till o köpa en sådan bil med fina stämplar då!
Det var ngn som nämnde reportaget angående Insider i tidigare inlägg..
Vad ska man med sådana stämplar från sådana verkstäder till ??????

Jag e inte emot att man lämnar in bilar på service men det känns tryggare att serva själv speciellt om man vet vad man gör + om man ska behålla bilen länge!!

BMW M-POWER
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
GINO
Så finns det folk som tror de är mekaniker men inte kan ett skit.
Det enda de gör är att rasera hela bilen .
Lycka till med att köpa en sådan bil.
De flesta köper väl en nyare bil för att slippa krångla själv.??
Jag köper hellre en välservad bil med stämplar än en bil som nån
hemmaknopare fixar själv som bevis klistrar och limmar lite kvitton.

Kul den dan man vill byta in bilen på nån firma och visar upp sina kvitton nån kommer att få sig ett gott skratt... misstänker att man säljer såna bilar privat.

Men vi är alla olika .........
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ni som försvarar hemma-servicen pratar bara om era nuvarande bilar, inte nästa som ni tänker köpa. Det är då stämplar osv är kan vara avgörande. Hur vågar ni lita på att en lekman gjort t.ex inpection II rätt?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag vill inte påstå att jag är nån stjärn-mekaniker på något sätt men en vanlig service känner jag mig rätt säker på.

Köper jag bil av en person som servat bilen själv vill jag givetvis se kvitton på delarna, de ska helst vara från BMW eller annan seriös firma (helst inte oljefilter från Biltema och liknande). Sen får man snacka med personen och bilda sig en uppfattning om hur seriös och duktig han/hon verkar vara på att ta hand om sin bil.

Korak, vanligtvis både köper och säljer jag bilar privat med det har hänt att jag bytt in hemmamekade bilar och i de fallen har inte bilhandlaren haft några större problem med det.

Racerbilen: Länk
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Björn b
Jag förstår helt och hållet hur du menar när bilparken böjar komma över 15 år spelar det ingen roll vilka papper man visar fram.
Då får man gå på känsla som köpare .
Jag fattar ändå inte hur ett kvitto där det står filter och olja på + datum kan
vara nån garanti att det överhuvudtaget kommit i bilen ifråga.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag pratar inte generelt om 15år gamla bilar. Jag har bla en -03:a och en 01:a som jag glatt skruvar med själv också (dock ej BMW).

Ibland står tex bilens regnummer på kvittot. Men att det verkligen har monterats på bilen garanterar givetvis inte detta.

När jag tex gjorde en ventiljustering fotade jag detta som dokumentation tillsammans med kvitton på justerbrickorna. Men visst det garanterar inget till 100%, det handlar om att göra det troligt att bilen skötts som sig bör.

Men en servicebok är verkligen ingen garanti för att bilen verkligen servats i enlighet med boken.
Jag skulle tro att förfalsakde stämplar och serviceböcker är betydligt enklare att få tag på än kvitton på just de delar som ska ingå i en service.
Jag blir alltid misstänksam när ägaren visar fram sin fullstämplade servicebok men inte har sparat ett ända kvitto från verkstaden.

Racerbilen: Länk
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
björn du kan få en säck med kvitton av mig om .du kan förklara detta.

Jag fattar inte vad du menar är den servad på en märkes verkstad.
här i Sverige och den är dokumenterad i deras dator hur fuskar du då.

tror inte du har servat på nån verkstad nångång allt går in i en dator
och dokumenteras av firman med datum och allt som är gjort, bara att lyfta luren och kolla upp.

skulle jag hitta en 03 :a som var hemmamekad då är det nåt skumt.

Då vill man verkligen dölja nåt.

Men jag kan tänka mig att 75% av hemmaservarnas bilar är importerade
med ev någon diffus effekt (men det är bara en gissning) .
Lars Jakobsson
Med tanke på hur en del BMW verkstäder sköter bilen när den är inne hos dom så drar jag mig väldigt mkt för att lämna in den...

Funderar skarpt på att sköta det mesta själv som jag har gjort med alla mina tidigare.
Njuren
Lägg ner NK-snacket, börjar bli pinsamt. Tur att man bär tungt o kommer hem med skit under naglarna varje dag, då vet man verkligen värdet på sin bil.

Kvitton vs stämplar, vem hade inte köpt Hassos förra 528 med hans kvittohistorik? jag hade iaf!

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.