|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 320d från 00 som gått ca 5000mil. Inom en snar framtid tänds serviselampan och då är mitt lilla problem hur jag ska göra. Är lite av en småfixare själv och skulle ju kunna byta oljan själv mm. detta skulle ju bli billigast men förlorar jag mycket på bilen värde om jag struntar i stämplarna? Finns det andra firmor eller verkstäder som kan göra jobbet billigare än bmw som jag förstår är rätt dyra men ändå ger stämplar. Har ni några tips så hjälp mig tack. Vore också kul och veta vad de gör på dessa servisar så man vet det också. mvh | |
| För mig personligen är ett kvitto/spec från servicen, på vad som är gjort, mycket mera värt än en stämpel. Men det är jag nog ganska ensam om. | |
|
Jag håller med, finns papper på vad som är gjort och när så tycker jag att stämpeln är av underordnad betydelse för mig personligen. Dock så har jag personligen bara ägt lite äldre bilar, de nyare bilarna jag har kört med har varit tjänstebilar. |
|
| På så låga mil som din bil har så är faktiskt stämpeln värd pengarna anser jag. | |
|
Håller med PowerMac. Ska du ha kvar bilen en längre tid så spelar det kanske mindre roll men annars tror jag att det har en negativ effekt på värdet. Erik |
|
|
Om det finns kvitton på att delarna är originaldelar samt att det framgår av kvittona vad det är för olja som använts, så är detta bättre än en stämpel tycker jag. |
|
|
är det inte fri service till 8000 mil??? // Erik |
|
| eller 3 år. | |
| Nyare bilar som gått under 10.000mil så är det stämplar från BMW verkstad som gäller tycker jag, sen värdesätter jag kvittor osv nästan lika högt om serviceboken fortfarande finns kvar. | |
|
Jag har sällan en bil som gått under 4000 mil och som är nyare än två-tre år. Jag gör all vanlig service själv. Skriver in i boken vad jag gjort och när. Sedan sparar jag kvitton på delar (oftast från BMW). De som köpt mina bilar har aldrig haft några synpunkter på detta snarare tvärtom. Racerbilen: Länk |
|
|
"De som köpt mina bilar har aldrig haft några synpunkter på detta snarare tvärtom." Menar några negativa synpunkter alltså. Racerbilen: Länk |
|
|
Eftersom bilen bara gått 5000 mil så ska du lämna in den på BMW. Det har du igen när du säljer den. Ser jag en bil där en hemmafixare skött allt själv så undrar iaf jag hur resten av bilen är skött om man inte ens har råd med service. Så väldigt dyrt är det inte heller på BMW verkstan. Keep Your Distance! |
|
| Rätt stämplad bok + kvitton är det som är mest värt i slutändan. Tycker absolut att du skall lämna den på en aukt. firma även om du är duktig på bilar. | |
|
Har man en E46:a som e 6 år gammal, är den ändå inte värd mer än 120 00 :- + om man har tänkt att behålla bilen ett par år det e bara köpa original delar o fixa själv!!! samt spara kvitton! clubsport: Kan man byta olja + filter själv varför ska man betala runt 3000:- för en verkstad som man inte ens vet vad för olja dem fyller på??? det var ett ex bara...jag vet att bmw använder castrol! Det e bättre att göra det själv då vet man oxå att allt blir schysst gjort!! Verkstäder e så klumpiga/oförsiktiga att när lämnar man in bilen där för rep eller service så kan man räkna med 100 % att antingen har dem pajjat ngt eller bucklat bilen eller ngn repa här eller där!!!!! Det e mina erfarenheter eftersom dem gångerna min bil var inne så har jag undersökt bilen extremt noga innan och efter verkstad besöket!!!! självklart har jag fått det åtgärdat men för mkt besvär!!! BMW M-POWER |
|
|
Att jag och många med mig inte åker sprillans ny bil och alltid lämnar in på auktoriserad verkstad har ingenting med att man inte skulle ha råd med det. Jag tycker det är lite småtrevligt att pyssla om bilen och vet samtidigt precis vad som blivit gjort, samtidigt kan jag inte sticka under stol med att det är trevligt att spara en slant. (Tex ventiljustering 1,5 timmes ganska trevligt jobb ger en förtjänst på ca 2000:-. Dokumenterat med kvitton på justerbrickor och foton=inga problem för min köpare iallafall) Jag skulle faktiskt dra mig dra mig för att lämna in Sport Evon på verkstad utan att själv vara närvarande under själva arbetet. Racerbilen: Länk |
|
| Problemet med om man gör service själv (hur bra ni än är) är att man inte har några som helst garantier på att ni överhuvudtaget vet vad ni gjort, om jag inte själv är en hejare på att meka och kan bilen utan och innan. Därför är stämplarna från auktoriserade verkstäder viktiga för mig. Och visst finns det okunskap inom märkesverkstäder men det är ändå tryggare. | |
|
Tackar för alla svar, ska tänka vidare på detta. Någon som vet vad en servise kostar till min bil?+ vad de gör då? Som sagt man får ju rätt mycket andra roliga grejor för de pengarna man sparar på att göra det själv men man vill ju inte stå där dum sen heller när amn ska sälja den. mvh |
|
|
Om du tittar i serviceboken och den är ordentligt ifylld så ser du vilka servicar som gjorts och vilka som kommer !!! ;) Ang. priser och vad de olika servicarna innehåller, sök på forumet du kommer garaterat hitta dina svar. |
|
|
Bamsehalvar: Jag tycker helt klart att du ska serva själv. Du vet ju själv vad du gav för bilen och om du har tänkt ha den i säg 3 år så sparar du ju in några tusenlappar på att serva själv. Förmodligen kommer du råka ut för något övrigt som måste bytas också och då kan du ju göra även det själv. Om din bil ligger mellan 120-150' idag så är det ju svårt att sia om vad den är värd om 3 år men vid det värdet så kan du ju ta 10' mindre för den och säkerligen få den såld lättare än om du lagt de pengarna på stämplar. Det finns säkert många här på AP som gladeligen betalar 10' för lite fina stämplar men jag tror att den stora massan hellre går efter annonspriset. Ryktesvis har jag hört att märkesverkstäder inte ens skruvar ur oljepluggen när de ska byta olja utan att de sticker ner en slang genom påfyllningshålet och suger upp oljan, någon som kan bekräfta/dementera detta? //Stenback |
|
Njuren |
Serva själv! Du kommer inte se dum ut vid försäljning, man märker lätt när en bil är slarvigt skött. "har man inte stålarna" men vill ändå ha intresset BMW så får man spara och de gör du rätt i. Själv så lämnar ja in den på verkstad (NFS) för att ja pallar helt enkelt inte serva själv, lämnade tom in bilen för däckskifte detta år.... gubbvarning på mig ;-) BMW - i nöd och lust? |
|
Okej..Känns nog som att jag för nöjet att serva själv och dessutom få lite pengar över tilla annat. Tackar för alla svar. Mycket trevligt att ha detta forum tycker jag att bolla lite med och höra lite på andras erfarenheter. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.